بلیچینگ دندان چیست و چگونه انجام می شود ؟

همه انسان ها زمان و هزینه زیادی را برای رسیدگی به ظاهر خود صرف می کنند.یکی از مهمترین موارد ظاهری ، دندان ها هستند. بلیچینگ یکی از کم آسیب ترین و بهترین روش های سفید کردن دندان است که تاثیر بسیاری بر زیبایی دندان ها دارد.


میزان تاثیر بلیچینگ بر روی سفیدی دندان


اغلب روش های بلیچینگ بر روی لکه های سطحی و بیرونی بیشترین تاثیر را دارد. اما در صورتی که این کار تکرار شود به مرور لکه های درونی و قسمت های داخلی مینای دندان نیز سفید می شود. دلایل زیادی وجود دارد که باعث تغییر رنگ مجدد دندان می شود، لذا بیلیچینگ دائمی نیست و به مرور مجددا تغییر رنگ ایجاد می شود. شما تنها با رعایت اصول بهداشتی و تکرار بلیچینگ می توانید همیشه دندانی سفید داشته باشید.


نحوه عملکرد بلیچینگ دندان

 

بلیچینگ دندان روشی ساده است که از مواد سفید کننده مانند هیدروژن پروکساید استفاده می کند. به این صورت که لکه های روی دندان را به قسمت های کوچک تر تقسیم و سپس پراکنده می کند. در نتیجه دندان را روشن تر می کند. باید به خاطر داشت که این روش برای افرادی که دندان های یک دست و هم اندازه دارند مناسب است. چرا که در این روش تغییر در فرم و اندازه و شکل دندان ایجاد نمی شود و دندان ها تنها سفید تر و براق تر می شوند. بلیچینگ دندان بر روی دندان های روکش شده و همچنین دندان هایی که لمینت شده اند انجام نمی شود.


طول عمر بلیچ دندان


در صورتی که پس از انجام بلیچینگ بهداشت دهان و دندان به صورت کامل رعایت شده و از مواد رنگی مانند قهوه، مواد مخدر، ادویه و غیره استفاده نشود عمر بلیچینگ برای دندان می تواند یک تا سه سال باشد.


آمادگی برای انجام بلیچینگ


بهتر است قبل از انجام بلیچینگ دندان مقدمات بلیچینگ و سفید کردن دندان ها انجام شود. باید به خاطر داشت هر چه پیش نیاز ها بهتر انجام شود درصد موفقیت کار بالاتر خواهد بود. در ادامه این پیش نیاز ها را بیان خواهیم کرد.

  • درمان مشکلات دندان

مراجعه به پزشک و بررسی وضعیت سلامت دندان ها ضروری است و در صورت وجود پوسیدگی اقدامات لازم انجام باید شود.

  • لثه تحلیل رفته

در صورتی که لثه تحلیل رفته داشته باشید ممکن است ریشه های بیرون مانده دندان هم تغییر رنگ بدهند باید به خاطر داشته باشید که بلیچینگ این قسمتها را سفید نمیکید.

  • رسیدگی به امور زیبایی

در صورتی که می خواهید دندان های زیبا تری داشته باشید بهتر است از انجام امور پزشکی درمانی و زیبایی از جمله ارتودنسی،  لمینت، روکش و غیره را قبل از بلیچینگ انجام دهید در نهایت ظاهری زیبا و یک دست داشته باشید.

  • جرمگیری

یکی از مهم ترین کارهایی که قبل از انجام بلیچینگ دندان باید انجام شود جرمگیری می باشد که سرعت و تاثیر گذاری کار را بسیار بالا میبرد.


دلایل تغییر رنگ دندان ها

 

اغلب افراد از رنگ طبیعی دندان خود رضایت ندارند و با وجود اینکه رنگ طبیعی دندان می تواند از سفید تا زرد تیره باشد، تمایل دارند دندانی شفاف، سفید و زیبا داشته باشند. در ادامه برخی از دلایلی را که باعث تغییر رنگ دندان ها می شود مطرح می کنیم. لازم به ذکر است هیچکدام از موارد پیش رو به تنهایی و به یکباره تغییر رنگ ایجاد نمی کند. آنچه بیان خواهد شد عادات اشتباهی است که تکرار آن به مرور زمان باعث ایجاد تغییر رنگ بر روی دندان ها می شود.

  • نقش آب و هوا در تغییر رنگ دندان

محتویات آب مصرفی می تواند در رنگ عمومی دندان ها تاثیر گذار باشد. خشکی هوا و رطوبت نیز بی تاثیر نیستند. این عوامل می توانند در گذر زمان باعث تغییر رنگ دندان ها شوند.

  • مصرف دخانیات

یکی از مهمترین عوامل تغییر رنگ در دندان ها کشیدن سیگا و قلیان است. این امر تاثیر مستقیمی در تغییر رنگ دندان ها دارد و می تواند با سرعت بیشتری بر روی دندان ها اثر بگذارد.

  • مصرف نوشیدنی های رنگی

قوه، چای، نوشابه های انرژی زا و آبمیوه های غیر طبیعی با رنگ های مصنوعی؛ استفاده مداوم از هر کدام از این موارد می توانند عامل مهمی در تغییر رنگ دندان ها باشد. همچنین استفاده از مواد غذایی رنگی و به کار بردن ادویه های رنگ دار به صورت مدام و به مقدار زیاد به مرور موجب تغییر رنگ دندان ها می گردند.

  • عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

همواره در همه مشکلات مربوط به دندان ها یکی از مهمترین دلایل عدم رعایت صحیح بهداشت دهان و دندان است. متاسفانه صحیح مسواک نزدن و عدم استفاده از نخ دندان از مهم ترین دلایل تغییر رنگ دندان ها می باشند چرا که در صورت مصرف هر گونه مواد غذایی اگر بهداشت دهان و دندان به نحو صحیح و کامل رعایت شود این تغییر رنگ به حداقل می رسد.

  • عوامل ژنتیکی

حتما افرادی را دیده اید که دندان هایشان از کودکی زرد رنگ است. این امر می تواند به عوامل ژنتیکی و یا نوع تغذیه مادر در دوران بارداری مربوط باشد.

  • بالاتر رفتن سن

با گذر عمر مینا و عاج دندان ها نازک تر و تیره تر می شوند. با مراقبت از دندان ها می توانید شدت این امر را کم کنید.

  • استفاده بیش از حد از فلوراید

در صورت استفاده بیش از حد از مایع فلوراید در سن رشد دندان ها، لکه هایی در زیر دندان ها ایجاد می شود که ظاهر دندان را تیره تر می کند.

  • مصرف مواد دارویی

یکی دیگر از عوامل تغییر رنگ دندان ها به استفاده از مواد دارویی بر می گردد. تغییر رنگ دندان ها از جمله عوارض برخی داروها مثل آنتی بیوتیک ها به شمار می رود.


روش های بلیچینگ دندان


در روش بلیچینگ دندان هیچگونه آسیب به مینای دندان نمی رسد. بلیچینگ به دو روش در مطب و در منزل انجام می شود. هر دو این روش ها تاثیر گذار هستند، اما مزایا و معایبی داشته که با بررسی آن می توانید بهترین روش را انتخاب کنید.


  • بلیچینگ دندان در مطب

 

از آنجایی که بلیچینگ در مطب زیر نظر دندان پزشک متخصص انجام می شود شما در طول دوره درمان می توانید اطمینان خاطر بیشتری داشته باشید و نگران چیزی نباشید. چون این کار را زیر نظر متخصص انجام می دهید. بلیچینگ در مطب در زمان کوتاه تری انجام می شود و تاثیر بیشتری داشته و سفید شدن دندان ها سریع تر انجام می گیرد. چرا که غلظت مواد بلیچینگ و زمان استفاده از نور یا اشعه مناسب به تشخصیص پزشک برای دندان شما انتخاب می شود.


  • بلیچینگ در منزل


در این روش زمان بیشتری صرف می شود. چرا که غلظت مواد سفید کننده کمتر است و همچنین در نبود لیزر و اشعه uv کار با سرعت کمتری انجام می شود. لذا طول دوره درمان در منزل بین 2 تا 3 هفته و روزانه دو مرتبه به مدت یک ساعت خواهد بود. بلیچینگ در منزل، خود به دو روش انجام می شود.



منبع

راه های پیشگیری از پوسیدگی دندان

پوسیدگی به راحتی و به مرور زمان ایجاد می‌­شود و از شایع ترین بیماری‌­ها در دنیاست. به همین دلیل در صورت رعایت نکردن موارد بهداشتی بعد از مدتی با تغییر رنگ و ایجاد حساسیت و درد دندان مواجه می‌­شوید که نتیجه پوسیدگی ایجاد شده در دندان‌­ها است.

دلایل پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان به وسیله توده­‌ای از باکتری­‌های دهان و دندان به نام پلاک دندانی ایجاد می‌شود. این باکتری برای تغذیه، از قند موجود در مواد غذایی استفاده می­‌کند و در اثر این سوخت و ساز، ماده‌ای اسیدی تولید می‌­کند که باعث ایجاد پوسیدگی دندان می­‌شود.

متاسفانه در صورت ایجاد پوسیدگی تنها می­‌توان با رعایت موارد بهداشتی از پیشرفت آن جلوگیری کرد.

راه‌ های جلوگیری از پوسیدگی دندان

برای جلوگیری از پوسیدگی دندان انجام برخی اقدامات ضروری است. این اقدامات موجب از بین رفتن باکتری های موجود روی دندان شده و سلامت دهان و دندان را به دنبال دارد. در ادامه به بررسی این موارد می‌پردازیم.

مسواک زدن

شیوه صحیح مسواک زدن | شرکت ستاره گنبد مینا

یکی از اولین راه های جلوگیری از پوسیدگی دندان که البته همه به آن آگاه هستند، مسواک زدن است. در طول روز باید حداقل دو بار از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید.

روش صحیح مسواک زدن

حرکات دایره‌ای و نیز حرکت بالا و پایین شیوه صحیح مسواک زدن است و وقتی به مرز لثه می‌رسید، باید سر مسواک را به زاویه‌ی ۴۵ درجه برسانید و فشار ملایمی را وارد کنید تا زیر لثه تمیز شود. سپس مسواک را آنجا به حر‌کت در‌ آورید و خارج کنید. فشار در این مرحله نباید به قدری باشد که لثه را آزرده کند. البته تمیز کردن زیر لثه مهم است، چون غذا و باکتری زیادی در این قسمت به‌ دام می‌افتند.

مسواک زدن در زمانی حدود 10 تا 15 دقیقه، آرام و با حوصله یکی موثرترین راه های پیشگیری از پوسیدگی دندان است.

استفاده از نخ دندان

تمیز کردن روزانه بین دندان‌­ها با نخ دندان برای جلوگیری از پوسیدگی دندان پیشنهاد می‌شود.

برای استفاده بهتر و راحت تر از نخ دندان های دسته دار استفاده کنید. این نخ دندان ها امکان دسترسی به قسمت های عقبی دندان را میسر می‌­کند.

نخ دندان را از یک طرف دیوار­ه‌ی دندان وارد کرده و موقع خارج کردن از دیواره مقابل خارج کنید. شاید در دفعات اول استفاده از نخ دندان لثه دچار خونریزی شود، اما بعد از مدتی که لثه خوب تمیز شد، خونریزی کاهش پیدا خواهد کرد.

بهتر است قبل از مسواک زدن، اول با نخ دندان بین دندان ها را خوب تمیز کنید و بعد مسواک بزنید.

چکاپ دندان

چکاپ دوره ای برای پیشگیری از پوسیدگی دندان | شرکت ستاره گنبد مینا

مراجعه مرتب و دوره‌ای به دندان پزشک از دیگر راه های جلوگیری از پوسیدگی دندان است.

زمان چکاپ دندان بسته به افراد متفاوت است، اما توصیه می‌شود مراجعه حداقل دو بار در سال به دندانپرشک را برای خودتان الزامی کنید.

در زمان هایی مثل بیماری یا داشتن استرس و اضطراب که احتمال پوسیدگی دندان بیشتر می‌­شود، برای چکاپ به پزشک مراجعه کنید.

کسانی که سیگار می­‌کشند، خانم­‌های باردار و شیرده و بیماران دیابتی هم به جهت شرایط جسمی خاص خود برای پیشگیری از پوسیدگی دندان باید حداقل یک بار در هر فصل به دندانپزشک مراجعه کنند.

استفاده از مایع دهانشویه حاوی فلوراید

دهانشویه مایعی است که تاثیر به سزایی در جلوگیری از پوسیدگی دندان دارد. می‌­توان به دو صورت از دهانشویه استفاده کرد:

یک راه به این صورت است که مایع در داخل دهان نگه داشته می‌شود، یا از طریق منقبض کردن عضلات صورت دهانشویه به قسمت های مختلف دندان‌ها فرستاده ‌شود.

یک شکل دیگر استفاده از دهانشویه، غرغره کردن آن است. به حالتی که سر به طرف عقب برده می‌شود و مایع دهانشویه در عقب دهان غرغره می‌شود. البته دهان شویه انواع متفاوتی دارد که جز مصرف عمومی در موارد دیگر به تجویز پزشک به بیمار داده می‌شود.

انجام جرم گیری

پیشگیری از پوسیدگی دندان با انجام جرم گیری | شرکت ستاره گنبد مینا

اغلب افراد که تصور می­‌کنند جرم گیری با از بین بردن لایه رویی دندان به پوسیدگی بیشتر منجر می‌­شود. باید گفت به جهت عدم رعایت کامل بهداشت دهان و دندان به مرور زمان برخی جرم ها به صورت دائمی بر روی دندان، مخصوصا در بین دندان­‌ها و نزدیک به لثه‌­ها افزایش پیدا کرده و حضورشان باعث پوسیدگی بیشتر دندان می­‌شود.

بر خلاف تصور عمومی جرم گیری صحیح هیچ ضرری برای مینای دندان نداشته و به طور متوسط سالی دو بار جرم گیری برای پیشگیری از پوسیدگی دندان و حفظ سلامت دهان و دندان توصیه می­‌شود.

یکی از مهم­ترین فواید جرم گیری برطرف شدن جرم در بین دندان ها بوده که استفاده از نخ دندان را برای فرد راحت­تر می‌کند.

تاثیر تغذیه مناسب در پیشگیری از پوسیدگی دندان

  • غذاهای غنی از کلسیم و فسفر از مهم‌ترین مواد معدنی در سلامت مینای دندان است که برای جلوگیری از پوسیدگی دندان مفید است. مانند ماست، پنیر، بادام، تخم مرغ، ماهی، گوشت قرمز و …
  • غذاهای با فیبر و آب بالا به جهت تولید بزاق بیشتر یک باکتری ­کش طبیعی به حساب می‌­آیند. مانند سیب، کرفس، هویج و …
  • ویتامین سی از مواد ضروری برای تقویت بافت لثه است. مصرف مواد ­غذایی دارای ویتامین سی می­‌تواند با تقویت رگ­‌های خونی مانع التهاب لثه شود.
  • غذاهای غنی از آنتی‌­اکسیدان­‌ها می‌­توانند به عنوان یک آنتی­باکتریال طبیعی عمل کنند. از جمله این ­غذاها می­‌توان به سیب، توت، کشمش، آجیل، لوبیا، کلم و فلفل دلمه‌ای اشاره کرد.
  • غذاهای حای ویتامین دی به جهت تسریع و کمک رسانی به جذب کلسیم از اهمیت زیادی برخوردار هستند. ماهی و تخم مرغ از آن جمله هستند.

وعده ­های غذایی مشخص و جلوگیری از ریزه خواری

در صورتی ­که یک وعده غذایی کامل، شامل پیش غذای حاوی مواد فیبر­دار و غذای اصلی دارای ویتامین­‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن و نیز دسر حاوی مواد قندی و نوشیدنی مناسب باشد، نیاز شما به مواد غذایی تا وعده بعدی تامین می‌شود.

همچنین با مسواک زدن و کشیدن نخ دندان بعد از وعده غذایی، میزان اسید دهان به حداقل رسیده و تا وعده بعدی میکروب های دهان اسیدی تولید نکرده و از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌­شود.

در غیر این صورت مینای دندان همواره در محیطی اسیدی بوده و در معرض پوسیدگی قرار می‌گیرد.

تاثیر مصرف آب در جلوگیری از پوسیدگی دندان

آب سالم مخصوصا آب حاوی فلوراید می­‌تواند یکی از موثر­ترین مواردی باشد که در پیشگیری از پوسیدگی دندان موثر است. با نوشیدن آب مواد غذایی باقی مانده در بین دندان ها خارج می­‌شود.

علاوه بر این، نوشیدن آب به تولید بزاق کمک کرده و از خشکی دهان جلوگیری می‌کند. تاثیر بزاق دهان در جلوگیری از پوسیدگی مینای دندان بسیار حائز اهمیت است و از اولین سپرهای دفاعی بدن در مقابل اسید تولید شده توسط پلاک های دندانی به شمار می‌رود.

استفاده از روکش محافظ دندان

یکی از راه‌هایی که در حال حاضر به عنوان عامل پیشگیری پوسیدگی دندان توصیه می‌شود استفاده از روکش محافظ دندان است.

موادی که به عنوان روکش بر روی دندان ایجاد می‌شود از برخورد مستقیم پلاک های دندانی با دندان جلوگیری می‌کند.

البته برای انتخاب نوع مواد روکش حتما با دندان پزشک خود مشورت کنید.


منبع : نخ دندان مینا

انواع نخ دندان و ویژگی آن ها

نخ دندان یکی از ابزار و عوامل موثر در بهداشت دهان و دندان است. نخ دندان های بسیای در قفسه های داروخانه ها وجود دارد اما همه آن ها کیفیت و کارایی لازم را ندارند. در این مقاله به انواع نخ دندان و نکات مهم در خرید نخ دندان می پردازیم.

انواع نخ دندان

هر یک از انواع نخ دندان دارای نقاط قوت و ضعف خاص خود می‌باشد. در اینجا تعدادی از نکات مهم و اصلی در مورد ویژگی‌های انواع نخ دندان را گردآوری کرده‌ایم:


نخ دندان بدون موم

این نوع نخ دندان از جنس نایلون بوده و دارای ۳۵ رشته در هم تنیده می‌باشد. این نوع از نخ دندان مناسب دندان‌هایی با فاصله اندک می‌باشد. به علت قطر کم و تعداد رشته‌های اندک، این نخ‌ دندان ممکن است در هنگام نخ دندان کشیدن ریش ریش و یا حتی پاره شود. به طور کلی از معمولی‌ترین نوع نخ‌های دندان محسوب می‌شود.


نخ دندان موم دار

این نوع نخ دندان بسیار به نخ ‌دندان بدون موم شباهت دارد. در این نوع نخ‌ دندان مشکل اصلی نخ ‌دندان بدون‌ موم مرتفع شده ‌است. لایه‌ی نازکی از نوعی ماده‌ی موم‌ مانند بر روی نخ‌های نایلونی در هم تنیده لایه نشانی شده‌ است تا در هنگام نخ‌ دندان کشیدن به راحتی پاره و یا ریش‌ریش نشود. در کنار سایر انواع نخ‌ دندان، نخ دندان موم‌دار یک نخ دندان خوب به حساب می‌آید و جزو محبوب‌ترین نوع نخ‌های دندان در بین مصرف‌کنندگان می‌باشد.


نوار دندان

برخی از افراد دارای فواصل بین دندانی نسبتاً بیشتری در مقایسه با سایر افراد هستند. این افراد در هنگام نخ دندان زدن بهتر است تا از انواع نخ دندان موم‌دار و یا بدون موم استفاده نکنند. نوع دیگری از نخ دندان با نام نخ دندان پهن و یا نوار دندان برای استفاده این افراد مناسب‌تر خواهد بود. این نوع نخ دندان در دو نوع موم‌دار و بدون موم در بازار عرضه می‌شود. افراد با فواصل بین دندانی زیاد، در صورتی که از نخ دندان‌‌های معمولی استفاده کنند ممکن است دچار خونریزی لثه شده و یا موفق به نظافت کامل دندان‌هایشان نشوند. در نتیجه نوار دندان، یک نخ دندان مناسب برای این افراد در نظر گرفته‌ می‌شود.

 

تفاوت نوع موم‌دار و یا بدون موم این نوع نخ‌دندان نیز به دلیل مشکلات احتمالی در نخ دندان کشیدن می‌باشد. اصولاً دندان‌های عقبی دارای فواصل کمتری نسبت به دندان‌های جلویی می‌باشند و افراد به علت دسترسی دشوارتر دندان‌های عقبی، با مشکلاتی در نخ دندان زدن این بخش از دندان‌ها روبرو خواهند شد. یک از مهمترین این مشکلات پاره و یا ریش ریش شدن نخ دندان در هنگام نخ دندان زدن می‌باشد. به همین دلیل در استفاده از نوار دندان نیز توصیه می‌شود تا از نوع موم‌دار آن استفاده کنید.


 نخ دندان پلی تترا فلوئوراتیلن یا PTFE

این نوع نخ دندان دارای نوعی پوشش خاص می‌باشد. پلی تترا فلوئور اتیلن نوعی پلیمر خاص می‌باشد که معمولاً در چرم‌های مصنوعی به کار رفته در پوشاک ورزشی استفاده می‌شود که در برابر آب و بخار مقاوم‌ می‌باشد. به همین دلیل PTFE بر روی نخ‌های دندان لایه نشانی شده تا نتیجه‌ی این عمل یک نخ دندان مناسب و بسیار مقاوم باشد. همان‌طور که گفتیم، ریش ریش شدن و حتی پارگی رشته‌ی نخ دندان مشکل اصلی بسیاری از افراد در هنگام نخ دندان زدن می‌باشد. در انواع موم‌‌دار تا اندازه‌ای این نقصان بهبود پیدا کرده‌است اما همچنان این نقطه ضعف احساس می‌شود.

در PTFE میزان پارگی رشته‌ها به واسطه لایه نشانی بهبود پیدا کرده‌است. این نوع نخ دندان به آسانی در فضای بین دندان‌ها سر خورده و عمل نظافت دندان‌ها را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهد. این نوع نخ دندان در قایسه با انواع نخ دندان‌‌‌ مناسب و استاندارد دارای برتری نسبی می‌باشد.


نخ دندان‌های مخصوص ارتودنسی یا Supper Floss

این نوع از نخ دندان از جنس الیافی شبیه به نخ تشکیل شده‌است. نخ دندان مخصوص ارتودنسی دارای تفاوت‌هایی با سایر انواع نخ دندان می‌باشد. این نخ دندان در دو سر خود سخت‌تر و با استحکام‌تر می‌باشد که دلیل آن نظافت اطراف براکت‌ها و سیم‌های بکار رفته در ارتودنسی می‌باشد. افرادی که دندان‌های خود را ارتودنسی نموده‌اند حتماً باید برای نخ دندان کشیدن از نخ دندان مخصوص ارتودنسی استفاده نمایند. استفاده از نخ‌ دندان‌ معمولی برای این افراد می تواند بسیار دشوار و مشکل‌آفرین باشد.


 منبع:  نخ دندان مینا

آشنایی با مراحل ساخت نخ دندان

نخ دندان چیست و اهمیت نخ دندان کشیدن تا چه حد است؟

نخ دندان یک رشته‌ی نازک است که برای از بین بردن پلاک­ها و جرم بین دندان ­ها و لثه مورد استفاده قرار می­گیرد. در سال 1994 آمریکایی­ها بیشترین میزان استفاده را از نخ دندان داشتند. آن­ها به طور میانگین سالانه بیش از 2.5 میلیون مایل نخ دندان (که معادل با 100 بار دور دنیاست) استفاده می­کردند. نخ دندان کشیدن باعث می‌شود تا باکتری­ ها و پلاک های چسبنده که بر روی دندان و لثه باقی می­مانند، از آن جدا شده و از بین بروند. در صورت پاک نشدن این جرم­ها امکان التهاب لثه و پوسیدگی دندان­ها وجود دارد که عموماً با قرمزی، تورم و خونریزی همراه خواهد بود.

نخ دندان رشته­ای بهترین انتخاب برای کسانیاست که فاصله‌ی دندانشان زیاد است. از آنجا که فاصله‌ی بین دندان­های کودکان به صورت معمول زیاد می‌باشد، استفاده از این محصول برایشان بسیار مؤثر خواهد بود.

انواع جدید نخ دندان ­هایی که وارد بازار شده­اند، دارای دستگیره­ های کمکی برای سهولت در استفاده و همچنین مناسب برای افرادی هستند که سیم­کشی بر روی دندان­ های خود دارند. با این محصولات جدید نخ دندان کشیدن برای افرادی که فاصله‌ی بین دندان­ هایشان بسیار کم است نیز امکان­پذیر خواهد بود.

مواد خام مورد نیاز برای تولید نخ دندان چه چیزهایی است؟

 

نخ دندان معمولاً از ترکیبات مصنوعی و پلیمری همچون نایلون یا تفلون ساخته می­شود. نایلون به عنوان ماده‌ی تشکیل‌دهنده‌ی فیبر از پلی آمید مصنوعی ساخته شده است. هر آمید یک ماده‌ی شیمیایی مرتبط با آمونیاک است. تفلون نام تجاری polytetrafluoroethlene یا همان PTFE است. مواد خام دیگری نیز در تولید نخ دندان استفاده می شود که از آن می­توان به موم، طعم‌دهنده و مواد متفاوت دیگری اشاره کرد.

 

فرآیند تولید نخ دندان چگونه است؟

 

  1. رشته کردن و پیچش (برای نایلون)

برای تولید نخ دندان از نایلون، ابتدا نمک نایلون پلیمریزه شده را به شکل رشته در می­آورند و سپس آن را به قطعات کوچک برش می­زنند. مجدداً این مخلوط را از طریق Spinnerets پمپ می­کنند تا مواد به شکل رشته درآید. پیچ خوردن نایلون بخش مهمی از این روند است و قطر آن باید بین 2.5 تا 3.5 اینچ باشد. پیچ خوردن این رشته­ها برای افزایش قدرت و کاهش فرسایش و پارگی نخ اهمیت دارد.

 

  1. تولید نخ از تفلون

 

برای تولید نخ دندان از تفلون نیاز به یک ماده‌ی پلیمری به نام پلی تترافورو اتیلن است. این ماده را به شکل خمیری در می­ آورند و سپس به رشته­های نازک و طولانی تبدیل می­کنند. PTFE را برش می­دهند تا استحکام کششی آن را به شکل قابل توجه­ای افزایش دهند. بر خلاف نخ­های نایلون که به شکل چند رشته­ای هستند، نخ­های PTFE یک پارچه و یکنواخت هستند و به راحتی از هم گسسته نخواهند شد.

 

  1. پوشش نخ ­ها

در روند تولید نخ دندان ، فرآیند پوشش‌دهی به تولیدکنندگان این اجازه را می­دهد تا محصولات خود را با پوشش­ها­ی متمایز و اختصاصی وارد بازار کنند. این پوشش­ ها در حمام امولسیون قرار می­گیرند، جایی که نخ­ها از طریق موادی طعم­دار شده یا پوشش­های دیگری به خود می­گیرد.

 

  1. قرقره زدن

 

پیچیدن نخ دندان­ها به دو شکل انجام می­شود. نوع استوانه­ای و یا رول. پیچیدن نخ­ها نیاز به تجهیزاتی دارد که نخ را از یک نوع کوپلینگ به نوع دیگری انتقال دهد. رول استوانه­ای از طریق یک لوله یا بسته مستطیل شکل انجام می­شود.

 

  1. مونتاژ

پس از پیچیده شدن نخ­ها به دور قرقره، هسته‌ی قرقره را برش می­زنند. سپس آن­ها را درون یک ظرف قرار می­دهند تا پوشش نخ­ دندان روی آن قرار گیرد. در این مرحله بسته‌بندی آماده است و باید لوگوها و تزئینات روی آن چاپ شود.

 

  1. تزیین

سه روش اصلی برای تزیین پوشش­ها به کار می­رود. چاپ پد، برچسب­ گذاری و انتقال حرارتی. چاپ پد رایج­ ترین نوع لیبل گذاری است اما برچسب­ گذاری بیشتر برای محصولات صادراتی مورد استفاده قرار می­گیرد. روش انتقال حرارتی کیفیت تصاویر را حفظ کرده و نصب به روش­های دیگر طیف رنگی بیشتری را تحت پوشش قرار می­دهد.

 

  1. بسته­ بندی ارائه شده به بازار

بسته­ بندی انبوه شایع­ترین نوع بسته­ بندی ارائه شده به بازار است؛ به شکلی که تعداد زیادی از محصول را درون جعبه ­های مقوایی قرار داده و به بازاریابان تحویل می­دهند. اما نخ دندان ها را درون بسته­ های مسواک، دهان­شویه و خمیر دندان نیز می­گذارند تا به همراه آن­ها به فروش برسد.

منبع

آشنایی با مزایای ایمپلنت دندان


از دست دادن یک یا چند دندان تاثیر به سزایی در چهره و مهم تر از آن در روحیه و اعتماد به نفس افراد دارد.اگر شما یک یا چند دندان را از دست داده باشید و یا کاملاً بدون دندان باشید می توانید به منظور جایگزینی دندانهای ازدست رفته از ایمپلنت استفاده نمایید.

مزایای ایمپلنت دندان

  • ایمپلنت دندان ظاهر زیبای دندان ها را به شما باز می‌گرداند.

  • به جهت طبیعی و دائمی بودن این روش اغلب افراد متوجه ایمپلنت بودن دندان نمی‌شوند. این مزیت مخصوصا برای دندان‌هایی جلویی بسیار حائز اهمیت است.

  • مشکلات تکلم که به سبب از دادن دندان ها اتفاق می‌افتد به طور کامل رفع می‌شود. از آن جا که تکلم به وسیله حرکت زبان در دهان و بر روی دندان‌ها صورت می‌گیرد با ایمپلنت دندان به راحتی مشکلات تکلم مانند صدای سوت و مشکلات در ادای صحیح کلمات مرتفع می‌شوند.

  • مشکلات هنگام غذا خوردن برطرف می‌شود.

  • دندان های ایمپلنت شده به شما کمک می‌کنند مانند گذشته به راحتی غذا بخورید و بتوانید از مواد غذایی به راحتی استفاده کنید. البته مراقبت و رعایت نکات بهداشتی از جمله نشکستن چیز های سفت با دندان و نخوردن غذای بسیار داغ و بسیار سرد اهمیت زیادی دارد.

قسمت های مختلف ایمپلنت دندان

قسمت های مختلف ایمپلنت دندان | شرکت ستاره گنبد مینا

  • ایمپلنت که از جنس تیتانیوم است و در استخوان فک قرار می‌گیرد.

  • اباتمنت که از جنس های مختلفی از جمله تیتانیوم و پورسلن ساخته می‌شود و به وسیله پیچ به ایمپلنت متصل می‌شود. این قسمت به شگل یک واسطه بین ایمپلنت و تاج دندان عمل می‌کند.

  • ریستوریشن یا تاج و قسمت بالایی دندان که جنس آن آلیاژی از پورسلن و فلز است. این قسمت به اباتمنت چسبانده یا پیچ می‌شود. بعد از جراحی و قرار دادن پایه در صورتی که این پایه به استخوان فک جوش خورد قسمت بالایی ایمپلنت که کاملا مشابه با دندان طبیعی است به ریشه متصل می‌شود.

متخصص ایمپلنت

ایمپلنت دندان توسط متخصص ایمپلنت بعد از جراحی در مکان دندان کشیده شده قرار می‌گیرد. متخصص ایمپلنت همه پیش نیاز ها و موارد مهم را در معاینات و حین درمان در نظر می‌گیرد و در نتیجه‌ی انجام درست کار، نتیجه رضایت بخش خواهد بود. چرا که این فرد به صورت تخصصی بر روی این کار تحصیل و کسب تجربه کرده است. لذا برای مشاوره و معاینات اولیه هم بهتر است به متخصص ایمپلنت مراجعه کرد.

طول دوره درمان

به دلیل وجود شرایط مختلف، زمان مشخصی را نمی‌توان در نظر گرفت، اما این پروسه درمانی ممکن است از 5 ماه تا 1 سال زمان ببرد. از جمله وجود بافت استخوانی متراکم در فک، جوش خوردن ایمپلنت به استخوان و نحوه اتصال پایه ایمپلنت که اثر زیادی در طول درمان خواهد داشت.

انواع ایمپلنت

ایمپلنت دندان از نظر طول دوره درمان به دو دسته کلی تقسیم می‌شود. ایمپلنت فوری که تمامی مراحل از جمله جراحی، نصب پایه، اباتمنت و قرار دادن تاج در یک جلسه انجام می‌شود. نوع دوم که رایج تر است بین 3 تا 6 ماه زمان نیاز دارد و معمولا طی دو مرحله جراحی انجام می‌شود.

مراحل ایمپلنت دندان

عملیات ایمپلنت دندان طی معمولا طی چهار مرحله کلی انجام می‌شود. این چهار مرحله به قرار زیر است:

  • مراجعه به متخصص ایمپلنت برای مشاوره و انجام معاینه

  • پیوند استخوان

  • جراحی اول

  • جراحی دوم

کاشت و ایمپلنت دندان | شرکت ستاره گنبد مینا

مراجعه به متخصص ایمپلنت برای مشاوره و انجام معاینه

در این مرحله پزشک با عکس برداری و انجام آزمایش‌های مختلف از وضعیت دهان و دندان و فک مطلع می‌شود. انجام سی تی اسکن برای مشاهده و بررسی میزان تراکم استخوان در فک انجام می‌شود. در نهایت نحوه دقیق برش لازم برای قرار دادن ایمپلنت دندان توسط پزشک مشخص می‌شود. گاهی به جهت کمبود یا عدم وجود تراکم استخوان لازم و وضعیت قرار گیری دندان لازم می‌شود تا دندان به صورت زاویه دار قرار گیرد. همه این موارد برای بیمار توضیح داده می‌شود و با تصمیم گیری وی مراحل درمان شروع می‌شود.

پیوند استخوان

در صورت نیاز به پیوند استخوان پزشک راه های مختلف را برای این کار پیشنهاد داده و طبق نظر بیمار عمل می‌کند. یکی از روش‌های پیوند استخوان اضافه کردن پودر استخوان به فک است. در صورت نیاز به پیوند استخوان، این فرآیند تقریبا 6 تا 12 ماه طول می‌کشد.

عوامل مختلفی در موفقیت پروسه ایمپلنت دندان وجود دارد. یکی از این موارد جوش خوردن پایه ایمپلنت به استخوان فک است. علاوه بر اینکه باید به میزان کافی استخوان در فک وجود داشته باشد. این استخوان باید قدرت کافی را داشته باشد تا بتوان یک ایمپلنت موفق را انجام داد. در صورت مشکل در این قسمت باید پیوند استخوان صورت پذیرد که یکی از پیش نیاز های احتمالی ایمپلنت دندان می باشد.

جراحی اول

در ابتدا جراحی صورت گرفته و برش در مکان ایمپلنت صورت می‌گیرد. این برش لثه را کنار زده و استخوان را نمایان می‌کند. سپس در استخوان فک سوراخی به وسیله دریل ایجاد می‌شود. یکی از مهم ترین موارد در عملکرد بهتر ایمپلنت دندان انتخاب دریل مناسب برای سوراخ کردن استخوان فک است. دریل ها با ضخامت ها و طول های متفاوت وجود دارند که بسته به شرایط بیمار دریل مناسب انتخاب می‌شود.

بعد از این مرحله پایه ایمپلنت درون سوراخ قرار گرفته و بخیه زده می‌شود. در ادامه بسته به پیشرفت کار برای فک بالا 6 تا 8 ماه و برای فک پایین 4 تا 6 ماه زمان لازم است تا پایه ایمپلنت و استخوان فک جوش بخورند.

جراحی دوم

کاشت دندان با ایمپلنت | شرکت ستاره گنبد مینا

پس از یک دوره 3 تا 6 ماهه و جوش خوردن ایمپلنت به استخوان فک مجددا سطح لثه برش خورده و کلار که به آن هیلینگ کپ نیز می‌گویند، روی آن قرار می‌گیرد. کلار تسهیل‌گر ترمیم لثه دندان است. کلار قطعه‌ای گرد است که لثه را از سر ایمپلنت دور نگه می‌دارد. حدود دو هفته کلار بر روی ایمپلنت قرار خواهد داشت و پس از آن برداشته شده و اباتمنت به ایمپلنت پیچ می‌شود. در این مدت قسمت تاج که همرنگ و شبیه به دندان طبیعی است ساخته می‌شود. کیفیت و جنس این قسمت متقاوت است. سپس قسمت تاج بر روی اباتمنت سوار می‌شود. در صورت نیاز سطح دندان با مواد ترمیمی پوشانده می‌شود.

عوارض ایمپلنت دندان

ایمپلنت هم مانند دیگر جراحی ها خطرات و عوارضی دارد. یکی از این خطرات که احتمال بسیار پایینی دارد عفونت است. البته با دقت در مراحل جراحی توسط پزشک و محیط پاکیزه و استریل و مراقبت های بعد از انجام عمل می توانید این خطر را به حداقل برسانید.

  • از دیگر خطرات ایمپلنت دندان، قبول نکردن و موفقیت آمیز نبودن است. ممکن است در مراحل مختلف جراحی بدن شما سازگاری لازم را برای ادامه کار نشان ندهد.

  • در هر صورت ایمپلنت، مقاوت دندان طبیعی را نداشته و آسیاب کردن به وسیله دندان‌ها فشار زیادی را به ایمپلنت وارد می‌کند که ممکن است ایمپلنت این فشار را تحمل نکرده و بشکند.

  • در اثر سوراخ کردن فک ممکن است در قسمت بالایی حفره بینی و در فک پایینی اعصاب صورت دچار عارضه شده و مشکلاتی را برای بیمار به همراه داشته باشد.

منبع: شرکت نخ دندان مینا