دیوار پوش های تری دی پنل ، محصولاتی مدرن و منحصر به فرد هستند که در حال حاضر به میزان زیادی در طراحی دکوراسیون داخلی به کار می روند. این دیوار پوش ها در کشورهای اروپایی چندین سال است که به کار می روند؛ اما در کشور ما محصولی جدید به حساب می آید.
یکی از ویژگی های دیوار پوش سه بعدی قابلیت تولید آن در ابعاد مختلف است. ابعاد متفاوت دیوار پوش سه بعدی در ابعاد ۱۲۰ در ۲۴۰ سانتیمتر است؛ اما با توجه به سفارش مشتری می توان در ابعاد دیگری نیز آن را آماده کرد. از این نوع متریال می توان در فضاهای مختلف مسکونی ، اداری ، تجاری ، کافی شاپ ، هتل ، رستوران و … استفاده کرد و فضایی جدید و زیبا آن بخشید.
در تهیه انواع پنل تری دی از روکش های مختلف پتینه ، مخمل ، چرم ، انواع رنگ ها ، پی وی سی مات و براق استفاده می شود. به همین دلیل با توجه به طراحی دکوراسیون داخلی فضای مورد نظر می توان انواع مختلف روکش ها را به کار برد و هماهنگی و هارمونی بین وسایل و دیوار پوش برقرار کرد.
هر کدام از دیوار پوش هایی که در بازار وجود دارند ، مزایا و معایب منحصر به فرد خود را دارند. اما در میان انواع دیوار پوش ها ، تری دی پنل متریالی با مزایای بی شمار است و همین موضوع موجب توجه صاحبان منازل به این متریال جدید دکوراتیو می شود. در ادامه با بخشی از این مزایای جالب توجه آشنا می شویم:
همانطور که بیان شد با توجه به ویژگی های دیوار پوش سه بعدی ، تنوع گسترده ای از آن در بازار وجود دارد. در این میان پنل تری دی نسبت به تمامی دیوار پئش ها قیمت مناسب تر و مقرون به صرفه تری دارد.
شاید تصور کنید که قیمت دیوار پوش سه بعدی در مقایسه با رنگ یا کاغذ دیواری زیاد است. اما اگر به ماندگاری و مزایای دیوار پوش سه بعدی توجه کنید ، خواهید دید که قیمتی مناسب دارد. به طور مثال دیوار پوش رنگ پس از مدتی دچار ترک می شود و یا درخشندگی اولیه خود را از دست می دهد. علاوه بر آن اگر نم و رطوبت به آن برسد ، کاملا مشخص خواهد شد و دیوار را پوسته پوسته خواهد کرد.
کاغذهای دیواری نیز با وجود اینکه تنوع بالایی در طرح و رنگ دارند ، استحکام بسیار پایینی در مقایسه با پنل دیوار پوش سه بعدی دارند. معایبی مانند مقاومت پایین در مقابل رطوبت ، ضربه و خراش تنها بخشی از معایب کاغذهای دیواری است. به همین دلیل با وجود قیمت پایین تر نسبت به پنل سه بعدی عمر بسیار کمتری نیز دارند.
از سوی دیگر دیوار پوش های سنگ ، چوب و… نیز قیمت بیشتری نسبت به پنل تری دی دارند و معایب متفاوت ، موجب عدم جذابیت آن ها در بلندمدت می شود. اما نکته قابل توجه درباره پنل دیوار پوش سه بعدی قیمت مناسب آن نسبت به سایر پنل ها است.
این پنل ها در ابعاد متفاوت ۳۰ ، ۵۰ و ۸۰ سانتی متری تولید می شوند و با توجه به ابعاد متفاوت ، قیمت دیوار پوش سه بعدی نیز تفاوت خواهد کرد. از طرف دیگر با توجه به اینکه روکش پنل در متر یال های متفاوت است ، نمی توان قیمت یکسانی برای آن ارائه کرد.
برای به کارگیری این روش، از کاغذ خاصی به نام کاغذ متالایز استفاده می شود. این کاغذ لایه متالیکی با کوتینگ ژلاتینی دارد تا جوهر روی سطح آن بنشیند. لایه نازک پوشاننده ، از جنس فلز ( معمولا آلومینیوم ) است که ظاهر براقی مانند فویل آلومینیومی به آن می دهد.
درخشش این نوع چاپ ، جلوه چشم نوازی در انعکاس نور ایجاد می کند. احساس وجود فلز روی اثر چاپی ، ارزش افزوده فوق العاده ای به بسته بندی می دهد.
کاغذ این چاپ مخصوص است، اما انواع مواد و جوهرهای چاپی روی آن قابل استفاده است. از مزایای چاپ متالایز کیفیت رنگ و رزولوشن خوب در چاپ دیجیتال است، که دلیل آن همان لایه ژلاتینی روی کاغذ است.
از فیلم ها و کاغذهای متالایز در چاپ عکس و نقاشی ، پوستر ، طراحی داخلی ، تولید لیبل های مواد دارویی ، آرایشی و بهداشتی و همین طور در تولید انواع جعبه های فانتزی و لوکس ، و فویل های طلاکوب و هلوگرام ها استفاده می شود.
متالایز به دو صورت کاغذ و فیلم وجود دارد. فیلم متالایز در برابر پارگی مقاومت خوبی دارد، اما کاغذ متالایز با وجود آن که از نظر ظاهری شبیه به فیلم است، به راحتی پاره می شود.
جنس کاغذ متالایز از پی وی سی است. به دلیل وجود لایه ژلاتینی روی کاغذ متالایز ، کیفیت چاپ روی آن بسیار خوب است. از آنجایی که قابلیت چاپ پذیری این کاغذ هم بالاست ، از انواع مواد و جوهرهای چاپی می توان روی آن استفاده کرد.
این نوع چاپ به روش های مختلفی انجام می شود. از جمله روش های این چاپ می توان به این موارد اشاره کرد:
و به طور کلی به دو شکل انجام می شود:
چاپ دیجیتال متالایز در اندازه های بزرگ ، با دستگاه های ایندور و یووی انجام می شود. چاپ در اندازه های کوچک هم با دستگاه های دیجیتالی انجام می شود. با توجه به امکان چاپ متالایز در تیراژ بالا ، استفاده از این محصول در چاپ و تولید انواع جعبه در ابعاد مختلف بسیار رایج است.
این نوع چاپ در مقایسه با چاپ معمولی روی جعبه و کارتن ، یا سایر چاپ های خاص و مشابه ، مزایای زیادی دارد. در ادامه به برخی از مزایای این چاپ
در چاپ متالایز از رنگ های طلایی و نقره ای استفاده می شود. درخشش خیره کننده و خاص بودن این رنگ ها ، موردتوجه کسانی قرار می گیرد که دنبال بسته بندی های چشم نواز هستند. استفاده از این چاپ در بسته بندی ، تأثیر فراوانی در برجسته سازی و جلوه دادن به محصول دارد.
چاپ پذیری بالای متالایز آن را به محصول فوق العاده ای برای چاپ روی انواع کارتن بسته بندی تبدیل کرده است. چاپ پذیری بالا به این معنی است که هر طرح و شکل و رنگی را می توان روی این جنس چاپ کرد، بدون آنکه شکل ظاهری خود را از دست بدهد. از سوی دیگر نیازی به خدمات تکمیلی چاپ هم ندارد.
از مزایای این چاپ باید به کیفیت بالای رنگ و رزولوشن تصویر اشاره کرد. این کیفیت بالا به خاطر وجود لایه ژلاتینی روی متالایز است. به همین دلیل ، تصویر نهایی از رزولوشن بالایی هم برخوردار است. شما می توانید با استفاده از متالایز موضعی ، لوگو یا شعار مجموعه خود را با کیفیت بالا نمایش داده و در ذهن مخاطب ماندگار کنید.
این چاپ در مقایسه با چاپ های مشابه مانند طلاکوب ، هزینه کمتری دارد. طلاکوب برای چاپ متن های طولانی مقرون به صرفه نیست. به طور کلی با حذف هزینه های کلیشه ، این روش به صرفه تر از سایر چاپ های فانتزی و نفیس مانند طلاکوبی است. البته چاپ طلاکوب بیشتر برای چاپ جلد و مواردی مانند آن استفاده می شود.
این روش جدید چاپ می تواند در زمینه های مختلفی به کار برود. در ادامه به برخی از این موارد اشاره خواهیم کرد:
همانطور که اشاره شد، یکی از کاربرد های چاپ متالایز در تولید کارتن های بسته بندی است. متالایز یکی از روش های چاپ روی کارتن و جعبه است.
با استفاده از این روش جدید چاپ ، می توان جعبه های متالایز تزئینی و لوکس با کیفیت بالا طراحی و تولید کرد. این جعبه ها جلوه زیبایی دارند و برای بسته بندی کالاهای لوکس مناسب هستند. جعبه های متالایز معمولا برای بسته بندی کالاهایی چون ادکلن ، بسته بندی گوشی های هوشمند و یا محصولات ارزشمند دیگر به کار می رود.
جمع بندی
در این مقاله شما را با نوعی خاص از چاپ ، یعنی چاپ متالایز آشنا کردیم. جعبه یا کارتن بسته بندی متالایز ارزش افزوده زیادی برای محصول ایجاد می کند. این نوع جعبه مناسب بسته بندی محصولات لوکس و خاص ، مانند جعبه بسته بندی ادوکلن یا گوشی های هوشمند است
چاپ با این روش به کمک دستگاه های پیشرفته چاپ انجام می شود. برای انجام این کار از کاغذ متالایز استفاده می کنند که پوشش ژلاتینی دارد. این لایه نازک پوشاننده ، از جنس فلز است و ظاهر براقی به آن می دهد که علاوه بر درخشندگی ، ظاهر لوکسی هم دارد.
برای تمام انواع تخته فرش فارغ از نوع ماشینی یا ابریشم دو نوع تراکم تعریف می شود. این نوع تراکم مربوط به عرض و طول آن می باشد. تراکم عرضی را با شانه تعریف می کنیم؛ و به معنای این است که در هر یک متر از عرض فرش چه تعداد گره وجود دارد. تراکم طولی فرش هم تعداد گره ها در یک متر از طول فرش را تعیین می کند. حال تعداد ریشه در یک متر مربع از فرش تعریف می شود. به عنوان مثال اگر فرشی دارای ۳۵۰ گره در عرض و ۱۰۰۰ گره در طول باشد ، تعداد ریشه (گره رنگ) در یک متر مربع از حاصل ضرب این دو عدد به دست می آید که برابر با ۳۵۰۰۰۰ می باشد.
باید به این نکته توجه داشت که همواره تعداد تراکم ها از شانه فرش بیشتر است. تراکم فرش به ضخامت و سفتی و استحکام فرش مربوط می شود. حال آنکه شانه فرش ریز نقشی و ظرافت فرش را تعیین می کند. به عنوان مثال فرش ۷۰۰ شانه نسبت به ۱۰۰۰ و ۱۲۰۰ از ظرافت و لطافت کمتری برخوردار است. به همین نسبت هزینه ی کمتری هم برای آن باید پرداخت کرد. این نوع فرش به دلیل اینکه دارای تراکمی حدود ۲۵۵۰ می باشد ، ضخامت بالایی هم دارد. هر چقدر که شانه فرش بالاتر می رود تراکم آن نیز افزایش می یابد. به طور استاندارد تراکم باید حدودا سه برابر شانه فرش باشد زیرا در دستگاه های جدید فرش بافی در ازای هر ردیف از گره های فرش سه ردیف پود استفاده می شود. پس برای محاسبه ی تراکم فرش باید تعداد گره هایی که در یک متر از طول فرش موجود است را در عدد سه ضرب کرد.
فرش های ۱۲۰۰ نسبت به فرش ۱۰۰۰ تراکم بیشتری دارد و سفت تر است. این نوع فرش به دلیل ریز بافتی بیشتر زیباتر است و به فرش دستباف شباهت بیشتری دارد. البته با وجود تمام مطالبی که در بالا گفتیم قابل ذکر است که رنگ فرش ، جنس نخ و برند آن هم در تعیین قیمت فرش موثرند. الیاف به کار رفته در فرش بسیار مهم است به طوریکه که اگر شانه و تراکم فرشی بالا باشد اما در بافت آن از الیاف بی کیفیت استفاده شود ، می توان آن را یک محصول کم ارزش به حساب آورد.
البته قابل ذکر است که تفاوت انواع فرش ها علاوه بر شانه و تراکم ، به ارتفاع نخ خواب و مواد اولیه ی به کار رفته در ساخت آن هم باز میگردد. می دانیم که انواع فرش های ۷۰۰ شانه ،۱۰۰۰ شانه و ۱۲۰۰ شانه از نظر وزنی چندان تفاوتی با یکدیگر ندارند و وزن همه ی آنها حدود ۴۱ تا ۴۳ کیلوگرم است. پس با یک محاسبه ی ساده می توان فهمید فرشی که تعداد گره های بیشتری دارد ارتفاع نخ خواب در آن کمتر است.
به عنوان مثال اگر قصد خرید یک فرش ۱۰۰۰ شانه را دارید یک راه این است که به پشت آن نگاه کنید. با توجه به مطالبی که پیش تر گفتیم ، یک فرش ۱۰۰۰ باید در هر متر ۱۰۰۰ گره داشته باشد. پس در ۱۰ سانتی متر ۱۰۰ گره دارد. با شمردن تعداد گره ها در ۱۰ سانتی متر از فرش می توان به صحت مطالب گفته شده از سوی فروشنده تا حدودی پی برد. در مورد تراکم نیز می توان با ۱۰ برابر کردن تعداد گره های موجود در ۱۰ سانتی متر به تراکم آن دست یافت. البته علاوه بر محاسبه ی میزان تراکم و شانه فرش ، توجه به برند آن و داشتن اطلاعات از کیفیت نخ به کار گرفته شده در بافت فرش می تواند شما را از اصل بودن محصول مطمین کند.
به طور کلی نخ به کار رفته در بافت ، نوع دستگاه بافندگی ، تراکم و شانه ، کیفیت یک قالی را تعریف می کنند.
فرش های ۷۰۰ شانه عموما دارای تراکم ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ هستند؛ البته این نوع فرشه ا بیشتر با تراکم ۲۵۵۰ یافت می شوند. فرش های ۱۰۰۰ شانه به طور متداول تراکم ۳۰۰۰ دارند. اما در تراکم ۳۶۰۰ هم تولید می گردند. فرش های ۱۲۰۰ ، دارای تراکم ۳۶۰۰ می باشند. به همین ترتیب فرش ۱۵۰۰ شانه دارای تراکم ۴۵۰۰ است.
سخن آخر
در پایان باید این نکته را مد نظر قرار دهیم که هنگام خرید فرش باید به مواردی مثل شانه فرش ، تراکم ، نوع الیاف به کار رفته در بافت و طرح و نقشه ی آن بسیار دقت کرد و با آگاهی لازم وارد معامله شد. علاوه بر این ها همه ی ما فرش ها را بنا بر نیازی که داریم انتخاب می کنیم. به طور مثال همیشه فرش هایی که شانه و تراکم کمتری دارند برای فضاهایی مثل آشپزخانه و یا راهرو ها بسیار زیباتر به چشم می آیند.
صنعت بسته بندی در ایران نزدیک به پنجاه سال است که شکل گرفته در حالی که این صنعت در اروپا دو قرن سابقه دارد. سال 1349 اولین کارخانه کاغذ برای تحریر در هفت تپه خوزستان راه اندازی شد که از تفاله نیشکر برای تولید محصول استفاده می کردند.
تصور اینکه یک محصول در جهان امروز بدون بسته بندی به بازار عرضه شود، بسیار دور از ذهن و غیرممکن است. این کار معمولا برای جلوگیری از صدمه احتمالی به محصول تولید شده و حفاظت از آن صورت می گیرد.
همچنین بسته بندی کار تبلیغات برای محصول را انجام می دهد که هرچقدر شیک تر و عامه پسندتر باشد آن محصول بیشتر به فروش می رسد. توجه به رنگ و نوع بسته بندی نکته کلیدی است که باعث جلب توجه مشتری به آن محصول می شود. به طورکلی صنعت بسته بندی سه کار اصلی را انجام می دهد:
بسته بندی کالا باید به صورتی باشد که ویژگی های محصول و کالا را ثابت نگه دارد که معمولا برای آن دستورالعمل هایی خاصی را نظر می گیرند.
یک بسته بندی مناسب و دقیق باید اطلاعاتی مفید را در مورد کالا و محصول مورد نظر ، در اختیار مشتری قرار دهد.
بسته بندی ها باید ویژگی هایی داشته باشند که مشتری را به خود جذب کنند زیرا در بسیاری موارد یک محصول باکیفیت بوده ، درحالی که بسته بندی نامناسب داشته اما مورد توجه مشتری قرار نگرفته است.
یک محصول وقتی تولید و برای فروش آماده می شود نیازمند بسته بندی است. کسانی که در حوزه بازاریابی کار می کنند به خوبی می دانند که برای شناخته شدن محصول باید آن را بسته بندی کرد. در حوزه صادرات ، معمولا کالاهایی در صف اول فروش اند و مشتری حاضر به خریدن آن است که بسته بندی مناسبی داشته باشد.
بسته بندی باعث می شود که محصولات بدون آسیب به دست مشتریان برسد و همچنین باعث افزایش درآمد ملی یک کشور می شود. برای آنکه یک محصول بسته بندی مناسب داشته باشد و در بازار فروش جهانی بتواند رقابت کند باید به طراحی و رنگ بندی آن توجه ویژه داشته باشید. به طور کلی چند نکته مهم در بسته بندی های صادراتی وجود دارد که باید آنها را رعایت کرد:
با توجه به اینکه زعفران به نور و رطوبت حساس است ، باید آن را به بهترین شکل بسته بندی کرد تا کیفیت آن حفظ شود. همچنین گزینه مناسب برای نگهداری و بسته بندی زعفران آن است که ابتدا آن را داخل ظروف فلزی و سپس در داخل کارتن های مقوایی قرار دهیم. با این روش زعفران از تغییرات دمایی که به شدت به آن حساس است در امان می ماند و مزه و بوی آن نیز تغییر نمی کند.
در یکی از قسمت های مقاله اشاره کردیم که ایران بزرگترین تولیدکننده زعفران دنیا است درحالی که اسپانیا بازار فروش را در اختیار دارد زیرا اسپانیا زعفران را از ایران وارد می کند و با بسته بندی مناسب و زیبا آن را در بازار جهانی به فروش می رساند و با این کار کسی که در استرالیا زندگی می کند تصور می کند که اسپانیا تولیدکننده زعفران در دنیا است. درحالی که واقعیت غیر از این است. پس اهمیت بسته بندی زعفران در حدی است که باید روی آن سرمایه گذاری های مناسب داشته باشیم.
درج اطلاعات لازم ازجمله فصل برداشت ، کشور محل کاشت و مقدار رطوبت ، باعث آگاه سازی مشتریان از محصول می شود.
انسان همواره به سمت زیبایی ها جذب می شود ، در تولید محصولات نیز سعی بر این است که زیباترین محصول و درعین حال باکیفیت ترین را در اختیار مشتریان قرار دهیم. این کار با بسته بندی مناسب صورت می پذیرد و باعث جلب توجه مشتری برای خرید محصولات می شود. پس هرچه بسته بندی محصولات شکیل تر باشد بیشتر مشتری جذب آن می شود ، زیرا مشتری زیاد به محتوا داخل بسته توجه نخواهد کرد؛ بلکه نوع بسته بندی محصول برای او مهم است.
امروزه با کمی خلاقیت می توان از آن ها به شکل دیگر در طراحی استفاده کرد و برای زیباسازی فضای منزل و اماکن اداری و تجاری به کار برد. به همین دلیل انواع مصالح دکوراسیون داخلی تعداد بی شماری هستند که با توجه به سلیقه و شخصیت خود می توانید برای طراحی فضای منزل از آن ها استفاده کنید. با توجه به گستردگی این مصالح در ادامه قصد داریم برخی ازمتریال دکوراسیون داخلی و کاربردشان را بیان کنیم.
همان طور که بیان شد مصالح زیادی هستند که با خلاقیت طراحان برای زیباسازی هر چه بیشتر فضای داخلی ساختمان ها به کار می روند. این کار موجب می شود که فضای داخلی منزل ، فروشگاه و … از حالت سنتی خارج شده و شکل مدرن و زیبا به خود بگیرد. برخی از این مصالح شامل موارد زیر هستند:
فولاد یکی از مصالح کاربردی مستحکم و مهم در روند ساختمان سازی است. اما استفاده از فولاد ضد زنگ می تواند فضای مدرن و زیبا در فضای داخلی ساختمان ایجاد کند. یکی از انواع متریال دکوراسیون داخلی استیل است که با ایجاد شکلی نو و جدید در آن ، سختی و خشونت فلز گرفته شده و کاربردی متفاوت پیدا می کند.
استیل فلزی براق و مستحکم است که به دلیل انعطاف پذیری خوب می توان اشکال جدیدی در آن ایجاد کرد. انجام برش های لیزری روی این فلز و در طرح های مختلف ، می تواند در قسمت های مختلفی مانند کناره راه پله ، دور ستون ها و دیوار پوش کاربرد داشته باشد.
علاوه بر آن بافت زنجیری شکل از استیل و کاربرد آن در فضاهای مختلفی مانند دور ستون ها نه تنها خشکی و سردی فلز را القا نمی کند ، بلکه درخشندگی ، زیبایی و خلاقیت را نشان می دهد.
یکی از انواع متریال دکوراسیون داخلی ، چرم های مصنوعی هستند. این نوع چرم ها بیشتر در سه رنگ مختلف سیاه ، قهوه ای شکلاتی و رنگ طبیعی به کار می روند. اما می توان در رنگ های دیگر نیز از آن استفاده کرد.
چرم مصنوعی با توجه به خصوصیات جالب توجهی که دارد ، در قسمت های مختلفی مانند کابینت آشپزخانه و سرویس بهداشتی کاربرد دارد. علاوه بر آن می توان برای چرم کوبی درب ها ، قسمت هایی از دیوارها ، کف پوش و سایر فضاهای منزل از آن استفاده کرد.
چرم مصنوعی به علت شباهت بسیار نزدیکی که به چرم طبیعی دارد ، می تواند گرمای دلنشینی را به فضا القا کند و زیبایی آن را دو چندان می کند. علاوه بر آن چرم متریالی است که عایق صدا ، گرما و رطوبت است و این مسئله مزیتی برای چرم مصنوعی به حساب می آید.
یکی از انواع متریال کاربردی دکوراسیون داخلی شیشه های رنگی هستند. شیشه رنگی به علت ترکیب نور و سایه درخشندگی زیبا و خاصی در فضای ایجاد می کند. این موضوع باعث کاربرد زیاد این نوع مصالح ساختمانی در دکوراسیون و زیباسازی فضای داخلی ساختمان می شود. استفاده از شیشه های رنگی به عنوان دیوار پوش ، کفپوش و تایل بین کابینتی تنها بخشی از کاربردهای وسیع این متریال ساختمانی است.
چوب به عنوان ماده ای طبیعی یکی از مصالح کاربردی مهم در ساخت سازه های قدیمی به حساب می آمد. اما امروزه مساله مستحکم تری با قابلیت های بیشتر جایگزین چوب شده است. ولی این مسئله به این معنی نیست که چوب کاربرد خود را از دست داده است؛ بلکه با توجه به طبیعی بودن این ماده ، کاربرد آن در دکوراسیون داخلی منازل و سایر فضاهای داخلی ساختمانی مانند کافی شاپ و رستوران شکلی زیبا ، گرم و دلنشین ایجاد خواهد کرد. کاربرد
چوب حسی همراه با طبیعت و ارتباط مستقیم با آن را در بیننده ایجاد می کند. به همین دلیل در طراحی نوین دکوراسیون استفاده از چوب به عنوان یکی از انواع متریال دکوراسیون داخلی جایگاه ویژه ای دارد. چوب در ساخت ویترین ، شلف ، کابینت آشپزخانه ، دیوار پوش و کفپوش استاده می شود.
از سوی دیگر چوب به عنوان به علت مزایای مانند زیبایی ، جاذب و عایق صدا بودن و گرما بخشی مورد توجه است. البته در کنار این مزایا نمی توان معایبی مانند مقاومت پایین در برابر رطوبت ، قارچ ها و آتش سوزی را نادیده گرفت. به همین دلیل باید در قسمت هایی استفاده شود که از رطوبت و گرمای زیاد دور نگه داشته شود.
سنگ ها از انواع متریال در دکوراسیون داخلی هستند که به علت طبیعی بودن طرفداران زیادی دارند. سنگ های مختلفی مانند سنگ مرمر ، تراورتن ، آهکی ، آجری ، ماسه ای ، مرجانی ، تخته سنگی و … را می توان در قسمت های مختلف دکوراسیون منازل به کار برد.
مزایایی مانند استحکام و دوام بالا ، جاذب صوت بودن ، بافت زیبا ، رنگ های طبیعی و القای حس طبیعت موجب می شود که کاربرد این نوع مصالح در دکوراسیون داخلی زیاد باشد. این متریال علاوه بر اینکه یک نوع از انواع کفپوش است ، به عنوان دیوار پوش هم استفاده می شود.
علاوه بر انواع مصالح طبیعی ، متریال های مصنوعی مدرنی نیز هستند که کاربردهای زیادی در زیبا سازی منازل و سایر فضاهای داخلی ساختمان دارند. یکی از انواع متریال در دکوراسیون داخلی پنل های دیواری مدرن هستند. این پنل های گچی به علت وسعت تنوع در طرح ، در دکوراسیون سنتی و مدرن قابل اجرا هستند. علاوه بر آن بعد از نصب پنل گچی می توان آن را به رنگ دلخواه همراه با سایر وسایل رنگ آمیزی کرد.
مزایایی مانند خاصیت آکوستیکی و عایق صدا بودن ، سبکی ، نصب آسان و سریع ، ضد زلزله و ضد حریق بودن تنها بخشی از ویژگی های پنل گچی است. علاوه بر آن پنل دیواری از نظر اقتصادی نیز به صرفه است و قیمت بسیار مناسبی نسبت به گچبری های قدیمی دارد.
در میان انواع متریال دکوراسیون داخلی ، رزین لمینت شباهت زیادی به شیشه دارد. این متریال شفافیت بالایی دارد و در طرح و رنگ های مختلف تولید می شود. علاوه بر آن خاصیت ضد آکوستیکی ، مقاومت و زیبایی موجب می شود که طراحان دکوراسیون داخلی علاقه زیادی به استفاده از آن در فضاهای داخلی ساختمان داشته باشند.
انواع متریال دکوراسیون داخلی به موارد بیان شده ختم نمی شود. مسلما مصالح بسیار زیادی هستند که با خلاقیت می توان از آن ها در قسمت های مختلف خانه و سایر فضاها به عنوان دیوار پوش ، کفپوش و … استفاده کرد.
مصالحی مانند کاشی های هیدرولیکی ، پنل های فلزی ، صفحات سفالی ، دیوار پوش پی وی سی ، بتن اکسپوز ، آینه های دکوراتیو ، آجر و کاغذ دیواری تنها بخشی از انواع مصالح دکوراسیون داخلی هستند که در این زمینه کاربرد دارند. اما آنچه که در کاربرد این مصالح تعیین کننده است ، سلیقه شما و توجه به طراحی دقیق و درست دکوراسیون فضای داخلی است