آشنایی با فرش دستباف

رش های دستباف در واقع زیرانداز هایی هستند که بافندگان ، تار و پود آن ها را با دست به هم بافته اند. البته بافت این فرش ها مطابق با نقشه هایی انجام می شود که از قبل ، با دقت و وسواس فراوان طراحی شده است. بدون اغراق بگوییم که فرش دستباف ایرانی ، از قدیمی ترین فرش های جهان محسوب می شود که به خاطر منحصر به فرد بودن طرح ها ، نوع بافت ، الیاف و غیره ، توجه درصد زیادی از جهانیان را به خود جلب کرده است.

قدیمی ترین فرش های دستباف

اگر بخواهیم از زمان پیدایش فرش دستباف صحبت کنیم، باید به قرن ۱۶ و ۱۷ میلادی برگردیم. قدیمی ترین فرش های ایرانی در حال حاضر ، در بهترین موزه های کشورهای اروپایی قرار دارند و عموم مردم می توانند با مراجعه به این موزه ها ، فرش های دستباف ایرانی ببینند و به خاص بودن آن ها پی ببرند.

تاریخی ترین آن ها عبارتند از:

    • فرش عصر صفوی
    • فرش بهارستان
    • فرش ترنج با منظره حیوانات
    • فرش پازیریک
    • فرش چلسی

هر کدام از این فرش های تاریخی ، تاریخچه مخصوص خود را دارند. مثلا فرش پازیریک ، فرشی دستباف مربوط به ۲۴۰۰ تا ۲۵۰۰ سال پیش می شود. گره هایی که فرش را به وجود آورده است، نزدیک به ۳۵۰۰ عدد است. اگر می خواهید متوجه خلاقیت هنرمندان دوره صفوی شوید، حتما فرش عصر صفوی را مشاهده کنید. می توان این فرش را به عنوان یکی از بهترین و زیباترین فرش های ایرانی معرفی کرد.

معرفی انواع فرش دستباف

هر نوع فرشی را می توان با توجه به عوامل مختلفی ، در دسته بندی های متعدد قرار دارد. مثلا انواع فرش دستباف بر اساس نوع الیاف ، به شکل زیر دسته بندی می شوند:

    • فرش هایی که تمام ابریشم هستند. تمامی تار و چله این نوع از فرش ها را الیاف ابریشمی تشکیل داده است.
    • فرش های با گل ابریشم که حاشیه نقش های آن از الیاف ابریشمی بافته شده است و قسمت های دیگر آن از الیاف پشمی خواهد بود.
    • فرش های کف ابریشم که زمینه آن را با الیاف ابریشمی بافته اند و دیگر بخش های آن را الیاف پشمی تشکیل داده است.
    • فرش سوف که متفاوت از دیگر فرش های دستی است، از ترکیب پود ضخیم و نازک بافته شده است. همچنین نقوش آن را الیاف پرزدار تشکیل خواهند داد.
    • فرش پشمی ، فرشی است که تمامی تار و پود آن از الیاف پشمی تشکیل شده است. این فرش از نظر وزنی نسبت به فرش های دیگر سنگین تر خواهد بود.

از آن جایی که این نوع فرش ، فرش های ارزشمندی هستند و بابت بافت آن ها زحمت زیادی کشیده شده است، با قدیمی شدن از دور خارج نمی شوند. برای همین ، انواع فرش دستباف را از لحاظ میزان قدمت می توان این طور دسته بندی کرد:

    • فرش های نوبافت که طی ۴ الی ۵ سال گذشته بافته شده اند.
    • فرش های کهنه ، فرش هایی هستند که بافت آن ها به ۵ الی ۲۵ سال پیش بر می گردد.
    • فرش های نیمه عتیقه ، فرش هایی هستند که سن آن ها با توجه به زمان بافت ، ۲۵ الی ۶۰ سال است.
    • فرش های عتیقه که به آن ها فرش های آنتیک هم گفته می شود، ۶۰ تا ۲۵۰ سال پیش بافته شده اند.

طرح های ایرانی فرش دستباف

دسته بندی این نوع فرش با توجه به عوامل متعددی انجام می شود. جالب است بدانید که فرش دستباف ایرانی را از روی طرح و نقش آن هم می توان تقسیم بندی کرد که به بعضی در زیر اشاره کرده ایم:

    • فرش های طرح اسلیمی
    • فرش های طرح محرابی
    • فرش های طرح گلدانی
    • فرش های طرح شاه عباسی
    • فرش های طرح هندسی
    • فرش های طرح اقتباسی
    • فرش های طرح گل فرنگ
    • فرش های طرح شکارگاه

و طرح های دیگری که هر کدام طرفداران خاص خود را دارند و در بازار جهانی ، از فروش خوبی برخوردار هستند.

مشخصات فرش دستباف مرغوب چیست؟

در این نوع فرش ، الیاف گوناگونی در بافت آن ها به کار می رود و هر یک مشخصات ویژه ای دارند که آن فرش را از فرش های دستباف دیگر متمایز می سازد.

اگر تمایل به خرید فرش از نوع دستباف دارید، اول باید اطلاعات خود درباره این فرش را افزایش دهید تا به شناخت کامل برسید. آشنایی با مشخصات فرش مرغوب دستباف ، یکی از همین اطلاعات است که در اینجا به آن اشاره خواهیم کرد و بهتر است در زمان خرید به آن ها دقت شود.

بنابراین بد نیست بدانید که یک فرش خوب دستباف از مشخصات زیر برخوردار است:

    • پرزهای آن نرم و درخشان است.
    • رنگ انتهای پرز با سر آن فرقی ندارد.
    • تقارن رنگ خوبی دارد.
    • الکتریسیته ساکن ندارد.
    • عمر و ماندگاری بالایی دارد.

و موارد مشابه دیگر.

نکات مهم در خرید فرش های دستباف

بی شک هیچ کسی تمایل به خرید فرشی نخواهد داشت که از نظر کیفیت، در سطح پایینی قرار داشته باشد. این موضوع در خرید فرش دستباف بیشتر صدق می کند چون افراد هزینه زیادی بابت خرید فرش پرداخت خواهند کرد.

اگر می خواهید از کیفیت فرش مطمئن شوید، در هنگام خرید به چند نکته توجه کنید:

    • سعی کنید رنگ پرز در قسمت گره را با رنگ سر پرز فرش مقایسه کنید. اگر تفاوت رنگ وجود داشت، باید بدانید که این فرش با جوهر رنگ شده است.
    • بهتر است با دستمالی خیس یا نمدار، روی فرش مورد نظر بکشید. اگر دستمال شما رنگی شد، فرش از کیفیت قابل قبولی برخوردار نیست.
    • میزان نرمی و خشن بودن پرز فرش را بررسی کنید. فرش هایی که پرز خشن دارند، فرش های نامرغوبی نیستند و تنها تمیز کردن آن ها دشوارتر است.
    • طرح و نقش فرش مورد نظر خود را کاملا بررسی کنید تا تقارن لازم را داشته باشد. ناتمام ماندن نقوش در بعضی قسمت های فرش، از کیفیت پایین آن خبر می دهند.
    • فرش را از وسط تا بزنید. اگر لایه های آن کاملا روی هم قرار گرفتند، فرش کیفیت فوق العاده ای دارد. البته ناگفته نماند که نداشتن ابعاد استاندارد برای فرش ، عیب جدی محسوب نمی شود.

سخن پایانی

با توجه به قیمت بسیار بالای فرش های دستباف ، بسیاری از افراد ترجیح می دهند هزینه کمتری انجام دهند و فرش ماشینی تهیه کنند. اما این روز ها فرش های ماشینی نیز در کیفیت های بسیار بالایی تولید و عرضه می شوند و مشتریان می توانند از میان طیف گسترده ای از فرش ها ، فرش مورد نظر خود را انتخاب کنند.


منیع : شرکت فرش اکسیر

درباره ی فرش های ماشینی

کهن ترین فرش جهان که پازیریک نام دارد، اثری ایرانی است که قدمتی ۲۵۰۰ ساله دارد. فرش های ایرانی در همه دوران ها مورد توجه مردم جهان و به ویژه تجار قرار گرفته اند. در نتیجه یکی از مهم ترین کالاهایی که از ایران به دیگر کشورها صادر می شود، فرش اصیل ایرانی است. تاریخچه فرش ماشینی در ایران به ۴۰ سال پیش برمی گردد. اولین فرشی که توسط ابزار آلات صنعتی ساخته شد، در اوایل دهه ۵۰ و در کارخانه مخمل و ابریشم شهر کاشان بود. این کارخانه فرش ماشینی را با ساده ترین دستگاه ها تولید کرد.

اولین فرش های ماشینی در اصل الهام گرفته از فرش های بلژیکی بودند که تجار در آن زمان آن ها را به تازگی وارد ایران کرده بودند.

تولیدکننده های این نوع موکت

شهرهای آران و بیدگل و کاشان به عنوان پایتخت های نوع فرش در ایران شناخته می شوند. تعداد بیش از ۷۰۰ تولید کننده فرش های ماشینی در این شهرها فعالیت می کنند. از دیگر شهرهایی که در این حرفه فعال هستند می توان به تهران ، مشهد ، یزد ، اصفهان و تبریز اشاره کرد. این نوع فرش ها توسط انواع ماشین آلات مکانیکی از جمله تکسیما ، شونهر ، واندویل ، VTR ، CRX ، ASR ، Alpha ، و غیره تولید می شوند.

در گذشته سازمان های دولتی اداره کارخانه های فرش ماشینی را برعهده داشتند، اما امروزه شرکت های خصوصی ، به عنوان بیشترین تعداد تولید کننده های فرش های ماشینی شناخته می شوند. تا به امروز مردم خیلی از کشورها از فرش های ایرانی به ویژه فرش های تولیدی کاشان استفاده می کنند.

طرح و رنگ فرش ماشینی

در ساخت فرش ماشینی از انواع طرح های سنتی و جدید استفاده می شود و هر کدام از این طرح ها طرفداران خاص خود را دارد. فرش های ماشینی تصاویر و نقش باکیفیت تری دارند و رنگ ها را شفاف تر به نمایش می گذارند. طرح ها علاوه بر جلوه زیبایی که به فرش می دهند، فرهنگ مناطق زندگی بافندگان را نیز به نمایش می گذارند.

بین طرفداران فرش، معمولا طرح های قدیمی و اصیل نسبت به طرح های جدید ، چشمگیرتر و پرطرفدارتر هستند. چند نمونه از این طرح ها شامل شاه عباسی ، گل ختایی ، اسلیمی ، افشان ، بته جقه ، محراب ، ابنیه اسلامی ، واگیره ای ، شکارگاهی ، تلفیقی ، فانتزی و غیره می شود. از نظر طرح و نقش ، می توان این نوع فرش را به دو دسته معمولی و گل برجسته تقسیم کرد.

در مقایسه با فرش های دستباف ، این نوع فرش طرح های متنوع تر و ظریف تری دارند.

تنوع رنگی نیز یکی از عوامل تاثیر گذار در طراحی فرش های ماشینی است. فرش ها معمولا بسته به تراکمی که دارند در ۸ ، ۱۰ ، ۱۲ و ۱۴ رنگ به بازار عرضه می شوند.

جنس فرش های ماشینی

در بافت فرش ها از سه نوع نخ تار یا چله ، نخ پود و نخ پرز یا خاب استفاده می شود. نخ تار و پود فرش ها را از جنس پنبه ، پلی استر و جوت انتخاب می کنند. مهمترین تفاوت بین فرش های دستباف و ماشینی که در ظاهر و کیفیت آن ها تاثیر مستقیم دارد، نوع نخ پرزی استفاده شده در آن ها است.

جنس نخ پرز این فرش می تواند پشمی ، آکریلیک ، BCF ، مخلوطی از آکرلیک و BCF ، پلی پروپیلن ، پلی استر (ابریشم مصنوعی) و نایلون باشد. بهترین نوع این فرش ها از الیاف پشمی بافته می شوند. از طرفی، الیاف آکرلیک بسیار شبیه الیاف پشمی است، اما نسبت به آن جدیدتر است و پاخور بهتری دارد. به این ترتیب فرش هایی که از جنس آکرلیک هستند، کیفیت بالاتر و درنتیجه قیمت بیشتری دارند.

در حال حاضر فرش های ابریشم مصنوعی به دلیل رنگ های درخشان ، ثبات رنگی بالا ، کمترین میزان پرزدهی و شستشوی راحت ، بیشترین طرفدار را بین مصرف کنندگان دارند. جالب است بدانید جنس اولین فرش ماشینی ایرانی از الیاف مصنوعی براق بود و پرزهای تقریبا کوتاه داشت، در نتیجه بسیار سبک و قابل حمل بود.

تراکم فرش ماشینی

هر فرش دو نوع تراکم عرضی و طولی دارد. فرش ماشینی در تراکم های مختلفی تولد می شود. هرچه تراکم و شانه این نوع فرش بیشتر باشد، فرش ها محکم تر ، باکیفیت تر و با ظرافت تر هستند.

تراکم عرضی یا شانه به تعداد گره های موجود در یک متر از عرض فرش گفته می شود و منظور از تراکم طولی تعداد ردیف های پود موجود در یک متر از طول فرش است. فرش ها در شانه های ۷۰۰ ، ۱۰۰۰ ، ۱۲۰۰ ، ۱۵۰۰ شانه و تراکم های ۱۰۰۰ ، ۲۵۵۰ ، ۲۷۰۰ ، ۳۰۰۰ ، ۳۶۰۰ و غیره وجود دارند.

فرش های ۷۰۰ شانه با تراکم ۲۱۰۰ ، ۱۰۰۰ شانه با تراکم ۳۰۰۰ و ۱۲۰۰ شانه با تراکم ۳۶۰۰ به بازار عرضه می شوند. این فرش ها در اندازه های ۶، ۹ و ۱۲ متری در بازار موجود هستند و می توان آن ها را در ابعاد دلخواه نیز سفارش داد.

طول عمر فرش ماشینی

با توجه به میزان تراکم و کیفیت نخ هایی که در بافت این نوع فرش استفاده شده است، طول عمرهای متفاوتی دارند. مهمترین عاملی که می تواند طول عمر فرش را افزایش می دهد، استفاده درست از آن است.

عواملی مانند دور نگه داشتن از نور مستقیم خورشید یا رطوبت ، تا نکردن فرش ، تمیز کردن به موقع و شستشوی درست ، جلوگیری از سایش فرش ، قرار نگرفتن لوازم سنگین روی فرش ، حمل و نقل درست و غیره در افزایش طول عمر فرش اهمیت بسیار زیادی دارند.

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم مروری بر فرش های ماشینی داشته باشیم و طرح ، رنگ ، جنس و تراکم آن ها را مورد بررسی قرار دهیم. انتخاب درست این نوع فرش به عواملی مانند مرغوب بودن و کیفیت بالا ، لطافت و نرمی زیاد ، قابلیت شستشوی آسان ، ایجاد نکردن حساسیت ، دوام رنگ ها ، ضمانت نامه و قیمت مناسب بستگی دارد.


منبع : شرکت فرش اکسیر

فرش فانتزی چیست؟

در جهان ، ایران به تولید فرش های باکیفیت معروف است. در داخل ایران نیز ، شهرهای تبریز و کاشان و یزد زبان زد هستند. قطعا به دنبال چنین فرهنگ غنی در زمینه تولید فرش ، یک سری سلیقه های متنوع هم ایجاد می شود. ما ایرانی ها به فرش علاقه زیادی نشان می دهیم و در انتخاب آن دقت می کنیم. بازار نیز محصولات متنوعی را در این راستا ارائه می دهد.

اما به مرور زمان ، فرش ها شکل مدرن به خود گرفته اند، به طوری که امروزه افراد به دو دسته طرفداران فرش های سنتی و طرفداران فرش فانتزی یا مدرن تقسیم شده اند. فرش ها از نظر دسته بندی می توانند بسیار متفاوت باشند. متخصصان این حوزه ، فرش ها را از نظر رنگ و طرح ، به دو دسته مدرن و کلاسیک تقسیم می کنند.

فرش مدرن یا همان فانتزی ، در طرح و نقش ، تفاوت اساسی با فرش های کلاسیک دارد. اما می توان گفت که متریال و مواد تشکیل دهنده آن ها همچنان یکسان است.

انواع مختلف فرش های فانتزی کدام است؟

فرش فانتزی از نظر تراکم گره ها ، به ۵۰۰ ، ۷۰۰ ، ۱۰۰۰ ، ۱۲۰۰ و ۱۵۰۰ شانه تقسیم می شود. متریال استفاده شده در ساخت چنین فرش هایی می تواند نخ ابریشم ، پلی استر یا حتی پنبه و پشم باشد. از بین این مواد ، پلی استر به دلیل تولید انبوه صنعتی توسط پتروشیمی ها ، از قیمت مناسبی برخوردار است. به  همین سبب ، بسیاری از تولیدکنندگان فرش مدرن یا فانتزی ، برای تولید فرش از پلی استر استفاده می کنند. به نحوی که می توان گفت بیشتر فرش های فانتزی موجود در بازار ، از همین متریال ساخته شده است.

فرش های فانتزی نقش و طرح بسیار متنوعی دارند که اگر بخواهیم آن ها را دسته بندی کنیم، احتمالا موفق نخواهیم شد. طرح و نقش فرش فانتزی از قانون خاصی تبعیت نمی کند و هر نوع مفهومی را که در این دنیا وجود دارد شامل می شود، از طرح های انیمیشنی و کارتونی گرفته تا یک طرح نامفهوم و انتزاعی. اما فرش های سنتی این طور نیستند. فرش های سنتی همیشه از الگوریتم ها و طرح های خاصی برای نقش فرش ها استفاده می کردند. برای مثال طرح گل شاه عباسی که تصویر آن را در زیر می بینید.

  • فرش شگی

فرش شگی،  نوعی از فرش فانتزی است که در فرهنگ اروپایی کاربرد بسیار زیادی دارد. چنین فرشی در اروپا ، عمدتا راگ خوانده می شود. فرش شقی پرزهای بلندی دارد و طرح آن معمولا ساده و خلوت است. اما می توان از طرح های شلوغ و خلاقانه در نقش این نوع فرش ها هم استفاده کرد. فرش شگی بیشتر برای دکوراسیون خانه اهمیت دارد تا راحتی و کیفیت.

  • فرش فریز

فرش فریز نوع دیگری از فرش فانتزی است که شباهت بسیاری به قالی ها وگلیم ها دارد. این فرش تراکم نسبتا پایینی دارد و به همین منظور از نخ های ضخیم بهره می برند تا این تراکم پایین تا حد امکان جبران شود. فرش فریز ، محدودیتی در طرح و رنگ ندارد و می تواند نقش های گوناگونی به خود بگیرد.

  • فرش شنل

شنل ، فرش فانتزی ای است که ظرافت آن نسبت به انواع دیگر قالی ، بیشتر است. نام دیگر فرش شنل ، فرش بلژیکی است. این نوع فرش نیز هیچ محدودیتی در طرح و رنگ ندارد و برای زیباتر کردن فضای خانه استفاده می شود. دقت کنید این فرش تحت فشار اجسام سنگین مانند پایه های میز یا صندلی شکل می گیرد و از فرم اصلی خود دور می شود. نکته دیگری که باید در نگهداری فرش های شنل در نظر داشته باشید ، نحوه شستشو و نگهداری آن است.

چرا افراد به خرید فرش مدرن علاقه دارند؟

  • فرش های فانتزی به دلیل تنوع در جنس و متریالی که دارند، طیف کیفیت گسترده ای را شامل می شوند. اما به طور کلی ، می توان این طور اذعان کرد که کیفیت فرش های فانتزی بیش از فرش های دیگر است.
  • تنوع طرح و نقش این فرش ها بسیار زیاد است و دست شما در انتخاب فرش مورد علاقه تان باز خواهد بود.
  • متریال به کار گرفته شده در فرش ها به نحوی است که از ایجاد حساسیت پوستی جلوگیری می کند.
  • اگر قیمت یک فرش برایتان مهم است ، ما فرش فانتزی را به شما پیشنهاد می کنیم. به دلیل ارزان بودن متریال و مواد تشکیل دهنده این نوع فرش ها ، قیمت تمام شده آن ها مناسب است و هر نوع مخاطبی قادر به خرید خواهد بود.

برندهای معروف ایرانی در زمینه تولید فرش فانتزی

وقتی صحبت از صنعت فرش می شود، کشور ما حرف اول و آخر را می زند. خوشبختانه در ایران ، تولیدکنندگان بسیار ماهری وجود دارند که علاوه بر طرح و نقش زیبایی که ایجاد می کنند، کیفیت را نیز تضمین می کنند. اگر گشتی در بازار بزنیم، با توجه به قیمت ها می توانیم درباره کیفیت فرش ها نتیجه بگیریم. هر چه قدر که تراکم یک فرش بیشتر باشد یا طرح و نقش زیبایی داشته باشد، آن فرش قیمت بیشتری خواهد داشت.

جنس مواد به کار رفته در تولید فرش فانتزی هم بسیار مهم است. قطعا نمی توان قیمت فرش های ابریشمی را با فرش هایی که از پلی استر ساخته شده اند مقایسه کرد. اما اگر نتوانستید از طریق این موارد به نتیجه خوبی برسید، برخی برند ها کارساز خواهند بود.


منبع : شرکت فرش اکسیر

فرش چیست و چه انواعی دارد؟

مطمئنا می دانید که فرش ها همگی از الیاف بافته می شوند و نوع الیاف کاربردی در بافت آن ها ، جنس فرش را مشخص می کند. پس می توان انواع فرش از لحاظ نوع الیاف را چنین معرفی کرد:

  • فرش پشمی
  • فرش پنبه ای
  • فرش ابریشمی
  • فروش اکریلک

و موارد مشابه دیگر که حتی ممکن است به صورت ترکیبی از الیاف مختلف هم بافته شوند.

البته لازم به ذکر است که برای پاسخ دادن به سوال فرش چیست و معرفی انواع آن ، باید عوامل متعددی را مد نظر قرار دهیم. زیرا نوع بافت ، شیوه بافت ، رنگ الیاف ، طرح بافت و غیره ، فرش را به چندین و چند دسته مختلف تقسیم بندی می کنند. در ادامه ، فرش ها را از لحاظ مختلفی بررسی می کنیم و آن ها را به صورت مجزا در دسته های مختلف قرار می دهیم. پس اگر می خواهید درباره فرش اطلاعاتی به دست آورید ، همراه ما باشید.

انواع فرش از لحاظ نوع بافت

بافت فرش تولیدی هر کشوری به شیوه خاصی انجام می شود. در ایران ، نوع بافت فرش ها به دو دسته تقسیم می شود:

  • فرش های بافت ترک که از گره های ترکی برخوردار هستند. این فرش ها به خاطر داشتن گره های متقارن ، فرش های مستحکمی به حساب می آیند و دوام بیشتری دارند.
  • فرش های بافت فارسی که گره فارسی دارند. این فرش ها از پودهای ضخیمی برخوردار هستند که باعث شده است تا چگالی آن ها بیشتر شود. بد نیست بدانید طول عمر مفید این فرش ها نسبت به فرش های ترکی باف بیشتر است.

انواع فرش از لحاظ شیوه بافت

اگر می خواهید بدانید فرش چیست ، باید تمامی دسته بندی های آن را بشناسید. بنابراین ، در این بخش به معرفی انواع فرش از لحاظ شیوه بافت پرداختیم. فرش ها از قدیم با دست بافته می شدند. اما چند دهه است که ماشین های فرش بافی اختراع شده است و فرش های ماشینی مختلفی به بازار فروش راه پیدا می کند.

فرش های دستی همگی از الیاف طبیعی پشمی ، پنبه ای و ابریشمی بافته می شوند. اما فرش های ماشینی اکثرا از الیاف اکریلک تولید شده اند. البته این روزها فرش های ماشینی با الیاف طبیعی هم به بازار عرضه شده است که کیفیت همان فرش های دستباف را دارد ، اما از قیمت ارزان تری برخوردار است.

انواع فرش از لحاظ رنگ الیاف

الیافی که در بافت فرش استفاده می شوند ، از قبل رنگرزی شده اند. رنگی که در رنگرزی الیاف به کار گرفته می شود ، تاثیر مستقیمی روی کیفیت فرش نهایی دارد. پس در پاسخ به سوال فرش چیست ، لازم دانستیم تا به این موضوع هم اشاره کنیم.

الیاف با سه نوع رنگ ، رنگرزی می شوند:

  • رنگ های مصنوعی و غیرطبیعی
  • رنگ های طبیعی گیاهی
  • رنگ های طبیعی حیوانی
  • رنگ های فلزی

رنگ های مصنوعی ، رنگ های ارزان قیمتی هستند که دسترسی به آن ها کاملا آسان بوده است. به همین خاطر ، فرش هایی که الیاف آن ها با رنگ های مصنوعی رنگرزی شده اند ، در بازار فروش ارزان تر هستند.

رنگ های طبیعی گیاهی ، رنگ هایی هستند که می توان آن ها را از انواع گیاهان به دست آورد. مثل روناس ، پوست گردو ، پوست انار ، زعفران ، توت سیاه و غیره.

رنگ های طبیعی حیوانی ، رنگ هایی هستند که از وجود حیوانات تهیه می شوند. رایج ترین آن ها ، کفش دوزک پرورشی است که بعد از پخته شدن و خشک شدن ، به عنوان رنگ لاکی استفاده می شود.

رنگ های فلزی ، رنگ هایی هستند که از سنگ های معدنی به دست می آیند مثل اکسید آهن.

انواع فرش از لحاظ طرح

برای این که بتوانید با آگاهی کامل خرید خود را انجام دهید ، جدا از یافتن پاسخ سوال فرش چیست ، نیاز به شناخت طرح های مختلف فرش دارید. فرش های موجود در بازار جهانی ، هر یک با طرح خاصی بافته می شوند که در این بخش ، فرش های ایرانی را مد نظر قرار داده ایم.

مثلا اگر بخواهیم انواع فرش های ایرانی را از روی طرح بافت دسته بندی کنیم ، به این جمع بندی خواهیم رسید که تنوع فرش های ایرانی زیاد است و ما به خاطر محدودیت ، امکان معرفی تنها چند طرح منحصر به فرد را خواهیم داشت. برای همین ، به بعضی از آن ها در زیر اشاره کرده ایم:

  • طرح شاه عباسی
  • طرح افشان
  • طرح بته جقه ای
  • طرح گل فرنگ
  • طرح محرابی
  • طرح گلدانی
  • طرح تلفیقی
  • طرح هندسی

ویژگی های یک فرش خوب

با بررسی انجام شده درباره اینکه فرش چیست و آگاهی خوبی که درباره انواع آن به دست آوردید ، لازم است کمی هم در رابطه با ویژگی های یک فرش خوب اطلاعات کسب کنید. اولین نکته ، مرغوب بودن الیاف فرش است. یک فرش زمانی از کیفیت خوبی برخوردار خواهد بود و در زمره فرش های خوب قرار خواهد گرفت که الیاف مصرفی در تار و پود آن ، الیاف باکیفیت و مرغوبی باشند. پس در خرید فرش ، حتما به جنس الیاف و درجه بندی کیفیت آن توجه کنید.

دومین ویژگی فرش خوب ، استاندارد بودن ابعاد آن است. البته استانداردهای ابعادی فرش های مختلف ، متفاوت خواهد بود.

سومین ویژگی فرش خوب ، نداشتن زدگی و پارگی است. چه در فرش های دستباف و چه در فرش های ماشینی ، باید به این موضوع دقت کنید. فرش هایی که در بخش های مختلف خود زدگی ، خوردگی و پارگی دارند ، انتخاب خوبی نخواهند بود.

نکات طلایی در انتخاب فرش

حال که فهمیدید فرش چیست ، چقدر تنوع دارد و ویژگی های یک فرش خوب چه می‎ تواند باشد ، نکات طلایی در انتخاب فرش را بیان می کنیم. پس بد نیست بدانید فرش یکی از اجزای جدایی ناپذیر خانه است و باید با دقت و وسواس انتخاب شود. بنابراین نکات زیر را در انتخاب و خرید فرش فراموش نکنید:

  • اول از هر چیزی باید بودجه خود را با قیمت فرش های موجود در بازار مقایسه کنید و فرشی را بخرید که با بودجه شما هماهنگی دارد.
  • دوم لازم است متناسب با فضایی که دارید ، فرش مورد نظر خود را خریداری کنید.
  • رنگ فرش ، سومین نکته ای است که در خرید فرش باید مد نظر قرار گیرد.
  • طرح فرش و همخوانی داشتن آن با سبک دکوراسیون منزل یا محل کار ، چهارمین نکته ای است که رعایت آن واجب خواهد بود.
  • سعی کنید متناسب برای هر محیطی ، انتخاب فرش را انجام دهید و این را پنجمین نکته طلایی در انتخاب فرش بدانید.


منبع : شرکت فرش اکسیر

نگهداری کاغذ و مقوا

سلولز از مهم ترین ترکیبات کاغذ به شمار می آید. الیاف سلولزی به صورت فشرده و نامنظم داخل یکدیگر قرار گرفته و این ابزار نوشتن را تشکیل می دهند. کاغذ از خمیر کتان ، کنف ، پنبه و … ساخته می شود. از مهم ترین گیاهانی که برای تهیه ی کاغذ استفاده می شوند ، می توان بامبو ، درخت اکالیپتوس ، راش ، شاه بلوط ، صنوبر ، سپیدار و … را نام برد.

مرغوبیت این کالا به مواد اولیه ای که در ساخت آن به کار رفته است بستگی دارد. درجه ی کیفی کاغذ های مختلف با توجه به نوع مصرف آن ها با هم متفاوت است. انواع مختلف این محصول ، از لحاظ مقاومت ، بهداشتی بودن ، صافی و یکدستی ، ضد آب بودن و کیفیت چاپ روی کاغذ با هم فرق دارند. کاغذ های نامرغوب سطح ناهمواری دارند و عمل نوشتن و چاپ روی آن ها بسیار مشکل است.

درجه ی شفافیت این کاغذ ها کم بوده و در برابر سوراخ شدن و پارگی مقاومت کمی از خود نشان می دهند. علاوه بر آن در مقابل نور و رطوبت دوام چندانی ندارند. در ادامه می خواهیم به تمامی عوامل آسیب زایی که در پایین آوردن کیفیت کاغذ و تخریب آن نقش دارند بپردازیم و روش های نگهداری کاغذ در کارخانه ها را بیان کنیم.

رطوبت و دمای نامناسب ، مهم ترین عوامل آسیب زا

هنگام انبارداری کاغذ و جابجایی کارتن ها به محل دیگر نمی توان از اثرات دما و رطوبت چشم پوشی کرد. از دهه های پیشین نیز بسیاری از متخصصان برای اندازه گیری این دو اثر زیانبار روی ترکیبات کاغذ ، اندازه گیری های زیادی انجام دادند و برای تنظیم دما و رطوبت محیط ، استانداردهایی را تعریف کردند. رطوبت عامل آسیب زایی است که به بافت های کاغذی حمله کرده و عمر کاغذ را کم می کند. به همین دلیل برای نگهداری کاغذ ها ، کتاب ها و اسناد و مدارک مهم ادارات ، باید از شیوه های نگهداری آن ها کاملا آگاه باشیم تا کیفیتشان در طی گذر زمان حفظ شود.

بدیهی است که رطوبت و دمای محیط روی فرایند های تکمیل و مراحل چاپ روی کارتن ، کاغذ و مقوا های مختلف اثر گذار است. عدم نگهداری کاغذ و در نتیجه رطوبت بیش از حد باعث کیفیت بد چاپ ، ترکیب نادرست رنگ ها و یا چروک شدن کاغذها می شود. این اثرات در شرایط نامساعد دمایی ، نظیر گرما یا سرمای بسیار بالا تشدید می شود.

استفاده از کاغذ های خیس در دستگاه های فتوکپی ، باعث گیر کردن کاغذ در دستگاه می شود. در چنین شرایطی ، دستگاه قادر به جدا کردن صفحات از یکدیگر نبوده وکاغذ های خروجی چروک می شوند. این موارد می توانند در کارکرد دستگاه کپی اختلال ایجاد کرده و هزینه های بیشتری را به همراه داشته باشند.

در مقابل اگر میزان رطوبت محیط از یک حد مجاز کم تر باشد ، اثرات نامطلوبی روی کیفیت کاغذ ها باقی می گذارد. پیگیری این موضوع در سرمای شدید هوا از اهمیت بیشتری برخوردار است. در فصول سرد سال سیستم های گرمایشی ، هوای محیط داخل را خشک می کنند.

خشکی بیش از حد هوا ، الکتریسیته ی ساکن در کاغذ ها ایجاد می کند. لبه های کاغذ چروک می خورد و ممکن است هنگام قرار گرفتن در دستگاه چاپ ، ورقه ها به هم چسبیده باشند. اما در این مواقع راهکار چیست؟ آیا روشی برای تنظیم بخار و رطوبت موجود در هوا وجود دارد؟ اگر می خواهید به پاسخ این سوالات برسید ، در ادامه همراه ما باشید.

استفاده از دستگاه های تنظیم رطوبت هوا برای نگهداری کاغذ و مقوا

بسیاری از کارخانه ها برای تنظیم بخار و رطوبت موجود در هوا مجبورند که از دستگاه های رطوبت سنج استفاده کنند. این دستگاه مقدار نم موجود در هوا را اندازه می گیرد. دقت اندازه گیری این وسیله در انواع مختلف آن متفاوت است. بسیاری از مدل های صنعتی رطوبت سنج ، بر اساس بیشترین و کمترین میزان مجاز رطوبت ، تنظیم شده است. به طوری که اگر نم موجود در هوا از حد مجاز خارج شود ، به صورت آلارم از سمت دستگاه اعلام می شود.

یک ابزار رطوبت گیر ، هوای مرطوب را به سمت داخل می کشد و پس از حذف رطوبت آن ، هوای خشک را به محیط وارد می کند. با از بین رفتن نم موجود در هوا سرد سازی صورت می گیرد. البته عملکرد برخی از رطوبت گیر ها در فرایند نگهداری کاغذ و مقوا ، به صورت پاکسازی رطوبت موجود در هوا توسط مواد جاذب است.

  • اثرات نا مطلوب رطوبت بیش از حد روی کاغذ

یک کاغذ چروک و موج دار ، هنگام استفاده در دستگاه پرینتر و یا چاپ روی کاغذ ، دردسر های فراوانی ایجاد می کند. اگر میزان رطوبت ورقه های کاغذ از رطوبت محیط کارخانه بیشتر باشد ، لبه های کاغذ جمع می شوند. این مورد بیشتر در فصل زمستان به دلیل استفاده از وسایل گرمایشی اتفاق می افتد.

برای جلوگیری از بروز این مشکل و نگهداری کاغذ ها ، باید کاغذ و مقوا در یک مکان گرم و خشک قرار گیرند. لازم است که از بسته بندی های ضد آب نگهداری کاغذ ها استفاده شود. سعی کنید هنگام استفاده از این محصول ، به تعداد مورد نیاز کاغذ خارج شود و بقیه در بسته بندی ضد رطوبت خود باقی بمانند. البته این نکته را مد نظر داشته باشید که انواع مختلف کاغذ با درجه کیفیت های مختلف ، میزان رسانندگی گرمایی متفاوتی دارند و برای رسیدن به یک تعادل دمایی با محیط اطراف به زمان های گوناگونی نیاز دارند.

از دیگر اثرات نامطلوبی که عدم نگهداری کاغذ و در نتیجه ایجاد رطوبت روی کاغذ ها به جا می گذارد ، هلالی شدن و تا شدن کاغذ است. جوهر روی یک کاغذ مرطوب پخش می شود و انتقال رنگ و نوشته روی آن به درستی صورت نمی گیرد. تصاویر روی کاغذ های خیس محو و تار می افتند و دوتایی می شوند. علاوه بر این ها نم بیش ازحد کاغذ ، پیوند بین الیاف کاغذ را از بین برده و با تغییر شکل فیبر های تشکیل دهنده ی کاغذ ، ابعاد آن را تغییر داده و مشکلات بعدی که کاهش کیفیت در انتقال رنگ است را به همراه خواهد داشت.

  • دمای نامناسب عاملی برای تخریب کاغذ

علاوه بر رطوبت ، اندازه گیری دما برای یک محیط کارگاه یا کارخانه برای نگه داری کاغذ و مقوا باید بسیار دقیق باشد. گرما و حرارت بالا باعث پیچ دار شدن کاغذ می شود. یکی از متداول ترین ابزار تعیین دما ، ترمومتر است. دقت بالا ، دامنه های اندازه گیری دما ، پاسخ دهی سریع و مقایسه ی همزمان دمای مکان های مختلف ، توسط این ابزار به طور دقیق سنجیده می شود.

  • اثرات منفی نور روی کاغذ

جذب نور های مرئی و غیر مرئی توسط کاغذ ها ، به مرور زمان باعث تغییر در رنگ و ساختار کاغذ می شود. ترکیبات پلیمری کاغذ ، نور شدید خورشید و دیگر تشعشعات پر انرژی را جذب می کنند. این موضوع باعث پاره شدن زنجیر های مولکولی پلیمر می شود و خواص کاغذ را از لحاظ فیزیکی و شیمیایی تحت تاثیر قرار می دهد.

عدم نگهداری کاغذ موجب کاهش شفافیت و مقاومت کاغذ در برابر پارگی و سوراخ شدن می شود . استفاده از لامپ های تنگستن و مهتابی در محیط کارخانه شدیدا به کاغذ آسیب رسانده و به مرور بافت کاغذ را از بین می برد. بهترین منابع نوری برای محیطی که کاغذ در آن ها نگهداری می شود ، لامپ های ال ای دی هستند.

  • حضور گرد و غبار و پوسیدگی کاغذ

گرد و غبار نسبت به دیگر عوامل نور ، گرما و رطوبت ، اثر گذاری کمتری در تخریب کاغذ دارد. اما نمی توان از تاثیرات منفی این عامل در روند نگهداری کاغذ و مقوا غافل شد.

برای نگهداری کاغذ در کارخانه ها ، چه موارد دیگری را باید رعایت کرد؟

هنگام جابجایی کاغذ ها از دستکش تمیز استفاده کنید. دست کثیف ، لکه های روغن و چربی را روی کاغذ به جا می گذارد. ممکن است آفات و حشرات موذی مثل سوسک ، موش و … از کاغذ ها به عنوان خوراکی و محل سکونت خود استفاده کنند. به همین دلیل باید راهکار هایی برای حل این مشکل پیدا کنید. اگر تعداد بسته هایی که روی هم چیده می شوند از حد مجاز فراتر رود ، به کارتن های زیرین فشار وارد می شود و در کاغذ و مقوا خمیدگی به وجود می آورد.


منبع :  کارتن لاین