نکات کلیدی در انتخاب و تشخیص فرش اصل

در این مقاله مهم ترین نکاتی را که در زمینه راهنمای تشخیص فرش اصل باید بدانید را بیان می کنیم.

تشخیص فرش اصلی از تقلبی | فرش اکسیر

بررسی میزان تراکم فرش برای تشخیص فرش اصلی از تقلبی

اولین عامل در بررسی فرش میزان شانه و تراکم است، شانه به معنای تراکم عرضی و تراکم به معنای تراکم طولی است. در واقع شانه و تراکم تعداد ریشه یا گره های موجود در یک متر از طول یا عرض محصول بافته شده را مشخص می کند.

فرش ماشینی درجه یک و با کیفیت با تراکم های طولی و عرضی متنوع به صورت ۵۰۰ شانه ، ۷۰۰ شانه ، ۱۰۰۰ شانه ، ۱۲۰۰ شانه و ۱۵۰۰ شانه تولید می شود. برای خرید فرش باید تاثیر تراکم را بر کیفیت محصول جدی بگیرید تا بتوانید متناسب با نیاز خود یک فرش مناسب انتخاب کنید.

چگونه شانه و تراکم فرش را تشخیص دهیم؟

۱۰ سانتی متر از عرض فرش را از پشت آن در نظر بگیرید و تعداد گره های آن را بشمارید، با ده برابر کردن این تعداد می توانید به میزان تراکم فرش ماشینی دست یابید. اگر برای یک شانه و تراکم مشخص این تعداد کمتر باشد، شما می توانید پی ببرید که فرش تقلبی است و عملا این راهکار مناسبی برای راهنمای تشخیص فرش اصلی از تقلبی است.

تعداد تراکم وشانه فرش اصل

یک فرش ۷۰۰ شانه اصل تراکم های مختلفی دارد و با تراکم ۱۰۰۰ ، ۲۲۵۰ ، ۲۵۵۰ و ۳۰۰۰ به بازار عرضه شده است. این فرش قیمت های متنوعی دارد و به سه صورت ۸ ، ۱۰ و ۱۲ رنگ در بازار موجود است، تراکم فرش اصلی ۷۰۰ شانه ۲۲۵۰ است و اگر قصد خرید این فرش را به صورت اصل دارید، باید این تراکم را انتخاب کنید.

فرش ۱۰۰۰ شانه اصل تراکم ۳۰۰۰ دارد و به دو صورت ۸ و ۱۰ رنگ موجود است، این محصول به صورت آکریلیک هیت ست به بازار عرضه شده است. اگر یک فرش ۱۰۰۰ شانه  با غیر از این ویژگی ها خریداری کنید، فرش تقلبی است.

فرش ۱۲۰۰ شانه اصل بهترین کیفیت را در بین فرش ها دارد و با تراکم ۳۶۰۰ و به صورت ۸ رنگ در بازار موجود است. فرش ۱۲۰۰ شانه اصل به دلیل استفاده از نخ آکریلیک ، حساسیت ندارد و پرز نیز نمی دهد، اگر فرش هزار و دویست شانه این مشخصات را نداشته باشد، بدون شک یک فرش تقلبی است.

فرش ۱۵۰۰ شانه با تراکم ۴۵۰۰ و به صورت ۸ رنگ با بهترین کیفیت به بازار عرضه شده است و از ویژگی های خاص آن می توان به بافته شدن با دستگاه HCI3 اشاره کرد. فرش ۱۵۰۰ شانه قیمت بسیار بالایی دارد و به فرش دستباف بسیار نزدیک است.

بررسی نخ به کار رفته در فرش

الیافی که در نخ فرش به کار رفته است یکی دیگر از عوامل موثر در تشخیص فرش اصل است. برای نخ ها با یک کیفیت مناسب تار و پودشان از الیاف مصنوعی ساخته شده است که متداول ترین نوع آن آکلریلیک و پلی استر است. با توجه به فرش های امروزی ، غالبا نوع آکریلیک از کیفیت بهتری برخوردار است و طبیعتا نسبت به نوع پلی استر قیمت بالاتری دارد.

بررسی نخ به کار رفته در فرش برای تشخیص فرش اصلی از تقلبی | فرش اکسیر

نقش مارک در تشخیص فرش اصلی از تقلبی

نکته دیگری که در راهنمای تشخیص فرش اصل اهمیت دارد، برند محصول است، انواع فرش ها که در شرکت ها و کارخانه ها تولید می شوند برند آن شرکت را دارند. از این راه می توان تولیدکننده فرش ماشینی را به آسانی تشخیص داد. همچنین ، مشخصات محصول که شامل ویژگی های فنی و اطلاعات دیگر می شود.، پشت فرش درج شده است.

از آن جایی که بعضی از شرکت ها توانسته اند محصولات با کیفیتی تولید کنند، در بازار مشهور شده اند و فرش آن ها به یک برند تبدیل شده است و در نتیجه تقاضا و قیمت برای این نوع فرش نیز بالا می رود.

در این شرایط فرش های تقلبی با این برندهای معروف نیز در بازار موجود است که باید برای انتخاب مناسب راهکارهای راهنمای تشخیص فرش اصلی از تقلبی را بدانید.

بررسی نوع دستگاه های بافت فرش

یکی از راه های تشخیص فرش اصل توجه به نوع دستگاه بافت فرش است، امروزه با تنوع بالایی که ماشین های فرش بافی دارند، شاید نحوه تشخیص کمی مشکل باشد. اما به روزترین و پیشرفته ترین دستگاه های بافت فرش در حال حاضر می توان HCP و HCI را نام برد.

ویژگی یک فرش ماشینی اصل

همان طور که می دانید الیاف مهم ترین اصل تمایز یک فرش با کیفیت دیگر فرش ها است، فرش ماشینی انواع مختلفی دارد مانند فرش ماشینی پشمی ، اولفین ، نایلونی ، پلی استر و غیره که بهترین آن فرش ماشینی آکرلیک است. فرش با الیاف آکریلیک نسبت به الیاف دیگر مانند نایلون و پلی استر ، نرم و لطیف تر است و هنگامی که دست خود را روی آن می کشید به آسانی سر نمی خورد و حالت چسبناک ندارد.

سر نخ های الیاف آکرلیک به اصطلاح سوزن ته  گرد هستند و اگر روی آن دست بکشید، تک تک رد می شوند و داخل هک پیچ نمی خورند. الیاف آکریلیک مقاومت بالایی در برابر پاخوردگی دارد و خیلی راحت به حالت اولیه خود برمی گردد، رنگ های این نخ بسیار زنده است و بوی مواد نفتی و پلاستیکی نمی دهد.

تشخیص فرش اصلی از تقلبی با الیاف آکریلیک با یک اتو یا یک ظرف آب داغ امکان پذیر است، اگر یک اتوی داغ را به مدت ۵ دقیقه روی یک فرش اصل بگذارید هیچ آسیبی نمی بیند که این مورد می تواند مقاومت بالای فرش را در برابر دمای زیاد نشان دهد و یکی از راهکارهای تشخیص فرش اصل است.

ویژگی یک فرش ماشین اصل | فرش اکسیر

سخن پایانی

اگر به دنبال یک فرش اصل هستید باید به مواردی مانند تعداد شانه ، تراکم ، نوع نخ به کار رفته در بافت ، تعداد رچ ، نوع ماشین بافت و طرح و نقش به کار رفته در انتخاب فرش دقت کنید. اگر موارد گفته شده در بالا را رعایت کنید می توانید تشخیص فرش اصلی از تقلبی را مانند یک کارشناس در این حوزه انجام دهید.


شرکت  فرش اکسیر هالی

انواع بسته بندی خرما

ممکن است هنگام ورود به فروشگاه های مواد غذایی بسته بندی های متنوعی از آن را در بین قفسه ها ببینید که شما با توجه به نیاز و سلیقه ی خود قطعا یکی را به دلخواه انتخاب می کنید. شاید پیش از این ها طرح بسته بندی یک محصول چندان مهم نبود و اکثر محصولات با شکل های ثابت و تکراری به مردم ارائه می شدند. اما رفته رفته این موضوع اهمیت زیادی پیدا کرد.

خرمای صادراتی | شرکت کارتن سازی کارتن لاین

خرما ، یک کالای صادراتی

خرما یک کالای صادراتی و ارز آور در کشور ما محسوب می شود. کشور های اروپایی به دلیل شرایط آب و هوایی کشورشان این محصول را به صورت محدود تولید می کنند و این مقدار نیاز قاره اروپا را تامین نمی کند. از این رو به ناچار باید از کشورهای دیگر این محصول را وارد کنند. بسته بندی شیک خرما تاثیر چشم گیری در انتخاب این کشور ها برای واردات خرما دارد.

هم اکنون کشور های تونس و الجزایر سهم بزرگی در صادرات این محصول دارند. در نتیجه ما برای صادرات بهتر آن و عقب نماندن از رقبای قدرتمند جهانی که در این بازار وجود دارند، باید به نکات ویژه ای در صادرات این محصول توجه کنید.

یکی از مهمترین نکات طراحی مطلوب بسته بندی است. طراحی بسته بندی خرما باید به گونه ای باشد که علاوه بر اینکه محصول را از لحاظ بهداشتی ، فیزیکی و شیمیایی حفظ کند، طرح و گرافیک بسته بندی آن هم خاص باشد. تا توجه مشتریان داخلی و مصرف کنندگان کشورهای دیگر را هم جلب کند.

شرکت های زیادی در ایران بر سر این موضوع با هم رقابت می کنند و هر کدام سعی دارند با ایده های نو در بسته بندی صادراتی خرما ، بازار رقابت را به دست گیرند.

بسته بندی کارتنی خرما | شرکت کارتن سازی کارتن لاین

روش های ساخت بسته بندی خرما

به طور کلی بسته بندی خرما  با توجه به نوع آن با روش های مختلفی انجام می شود. معمولا در بسته بندی خرما ، کارتن ها با استفاده از منگنه یا چسب به هم متصل می شوند.

  • بسته بندی با استفاده از منگنه

همه ی ما این نوع کارتن بسته بندی را دیده ایم. در این نوع جعبه ها قسمت های مختلف جعبه با استفاده از منگنه به هم متصل می شوند. درب آن و کفی جعبه از هم جدا هستند و در دو جنس پلاستیک یا مقوا تولید می گردند. این نوع از بسته بندی معمولا جعبه های ساده ای دارند.

در حقیقت این نوع از انواع بسته بندی خرما ارزان ترین گزینه برای بسته بندی این محصول محسوب می شود.

همچنین این جعبه در سایز های مختلفی موجود هستند. با توجه به این موضوع قطعا میزان خرمایی که در انواع بسته بندی قرار داده می شود متفاوت است و قیمت نهایی آن با توجه به وزن خرمای موجود در جعبه تعیین می گردد. معمولا بسته بندی های مضافتی و گاها بسته بندی صادراتی خرما اینگونه است.

از این نوع خرما بیشتر برای پذیرایی و مراسمات مختلف عزاداری استفاده می گردد.

  • بسته بندی خرما با استفاده از منگنه و چسب

معمولا خرماهای پر شیره مثل خرما های دشتستان در این نوع طراحی بسته بندی خرما قرار می گیرند؛ این نوع خرما در بسته بندی های سه کیلویی یا چهارکیلویی به صورت فشرده درون جعبه قرار می گیرند.

شرایط فیزیکی تعیین شده برای این نوع خرما هم باید طوری باشد که محصول در سلامت کامل به مقصد برسند. به همین علت در ساخت بسته بندی آن از منگنه و چسب استفاده می شود.

انواع بسته بندی صادراتی خرما

بسته بندی صادراتی خرما یکی از عوامل مهم در فروش بیشتر آن در بازار های جهانی است. بنابراین برای خرمای صادراتی از بسته بندی های لوکس استفاده می شود. اما پیش از آن بهتر است چند نوع خرمای درجه یک که برای صادرات استفاده می شوند را به شما معرفی کنیم.

خرمای پیارم ، مضافتی ، کبکاب ، زاهدی ، شاهانی ، خاصویی و … از انواع خرمای گران قیمتی هستند که معمولا برای صادرات بسته بندی می شوند. پس بهتر است از جعبه های شکیل برای بسته بندی آنها استفاده کرد.

بسته بندی صادراتی خرما | شرکت کارتن سازی کارتن لاین

  • جعبه صادراتی خرما با مقوای ایندربرد

این نوع بسته بندی ها در طرح ها و مدل های متنوعی تولید می شوند. در انتخاب نوع کارتن بسته بندی خرما معمولا از مقوای ایندربرد که بین مقواها بالاترین کیفیت را چه از نظر بهداشت و چه از نظر کیفیت دارد استفاده می شود.

اگر بخواهیم نمونه ای از این نوع جعبه ها را نام ببریم می توانیم به بسته بندی های خرمای کیبوردی ، جعبه های کشویی که حالت قوطی کبریتی دارند و قسمتی از بسته که کشویی است در پوشش یا رول بسته قرار می گیرد و جعبه های باند رول و…. اشاره کرد.

در این نوع بسته بندی ها معمولا از یک لایه ی سلفونی استفاده می شود تا جعبه ها مقاومت و استحکام بیشتری در مقابل رطوبت داشته باشند. علاوه بر آن قسمتی از بسته بندی صادراتی خرما یا تمام آن شفاف است که قابلیت دیدن محصول موجود در جعبه را برای خریدار فراهم می کند. معمولا مخاطب بسته بندی هایی که محصول درون جعبه قابل مشاهده باشد را بیشتر می پسندد.

  • بسته بندی صادراتی خرما به صورت ایستاده

یک نمونه دیگر از بسته بندی شیک خرما که در بازار صادراتی موجود است، بسته بندی های ایستاده هستند که در آن خرماها را به صورت ایستاده در یک محفظه ی شفاف قرار می دهند، این نوع از انواع بسته بندی ، حمل و نقل آسان تری دارند و به دلیل متمایز و خاص بودن آن توجه خریدار را به خود جلب می کنند.

این نوع محفظه که خرما ها در آن بسته بندی می شوند از جنس پلی استایرن می باشند که در مقابل گرما ، سرما ، رطوبت ، آلودگی صوتی ، کپک زدگی ، نفوذ حشرات و غیره کاملا مقاوم اند.

  • جعبه صادراتی خرما با کارتن تلسکوپی

یکی دیگر از گزینه هایی که برای بسته بندی خرما کاربرد دارد، کارتن تلسکوپی است. در واقع به کارتن هایی گفته می شود که درب آنها جداست و روی جعبه قرار می گیرد.

نحوه ی طراحی بسته بندی خرما

اما چیزی که در این میان از اهمیت ویژه ای برخوردار است این است که درب بسته بندی خرما به سادگی باز و بسته شود. این امر یکی از مهمترین نکات در طراحی بسته بندی خرماست و نباید از آن چشم پوشی شود.

یک ایده ی جالب توجه و خلاقانه که در برخی از بسته بندی های شیک دیده می شود، این است که طراح به نحوی سعی کرده علاوه بر ارائه محصولش حس خوشایند طبیعت را نیز به خریدار القا کند. مثلا در بعضی از این بسته بندی ها از الیاف طبیعی نخل به صورت تزیینی یا به صورت سبدی که خرماها در آن قرار می گیرند به گونه ای زیبا و چشم نواز استفاده شده است.

از نکات مهمی که طراحان گرافیک بسته بندی خرما باید در طراحی بسته بندی به آن توجه کنند این است که باید بازار هدف را به طور کامل شناسایی کنند و سایز ، طرح ها و رنگ های پیشنهادی خود را برای بسته بندی محصو با توجه به فرهنگ کشورهای مربوطه انتخاب کنند.

به عنوان مثال کشورهای اروپایی بر خلاف کشورهای عربی ترجیح می دهند که خرما را در جعبه های کوچک تر تهیه کنند.

منبع : شرکت کارتن سازی کارتن لاین

صنعت فرش و فرش بافی در ایران

تبریز یکی از قدیمی ترین مراکز تولید فرش است. بازار فرش این شهر جذابیت زیادی برای گردشگران دارد و مرکز خرید و فروش ، صادرات و تعمیرات فرش است. کرمان و کاشان نیز از قدیمی ترین شهر های تولیدکننده فرش هستند.

صنعت فرش بافی ایران در طول زمان تحت تاثیر عوامل سیاسی و اقتصادی زیادی قرار گرفته است. در نتیجه ، فرش ایرانی را می توان بازتابی از تاریخچه ایران و مردم آن در نظر گرفت. موزه فرش مشهد تاریخچه شگفت انگیز و جزئیات این هنر دستی ایرانی را به نمایش گذاشته است.

فرش های ایرانی حساسیت بالایی در برابر فرسودگی و تخریب دارند، در نتیجه خاستگاه دقیق آنها مشخص نیست. بیشتر فرش های ایرانی قدیمی که در موزه ها نگهداری می شوند متعلق به قرن شانزدهم و بعد از آن هستند. با وجود این ، شکی نیست که تاریخچه فرش در ایران به قبل از این دوره برمی گردد.

فرش ایرانی در دوره های مختلف

تاریخچه فرش در ایران قدمت زیادی دارد و در طول زمان دستخوش تغییرات زیادی شده است. در ادامه ، صنعت فرش بافی را در طول مهم ترین حکومت های ایران بررسی می کنیم.

  • دوره ی هخامنشیان

صنعت فرش بافی نقش مهمی در دوره هخامنشیان داشت. در این دوره ، تاسیس کارگاه ها و حمایت از بافنده ها زمینه پیشرفت این صنعت را فراهم کرد. قدیمی ترین فرش ایرانی حداقل به ۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح بر می گردد و به نظر می رسد در دوره هخامنشیان بافته شده است. این فرش توسط یک باستان شناس روسی به نام سرگی رودنکو در سال ۱۹۴۹ در رشته کوه آلتای سیبری کشف شد. این فرش به پازیریک معروف است و در حال حاضر در موزه آرمیتاژ لنین گراد نگهداری می شود.

فرش دوره ی هخامنشیان | فرش اکسیر

ابعاد فرش پازیریک ۱.۸۳ متر در ۲ متر است و ۳۶ گره متقارن در هر سانتی متر مربع دارد. این فرش سوارکاران ، آهوهای در حال چرا ، جانوران افسانه ای و گل های مختلف را به تصویر کشیده است. رنگ های به کار رفته در این فرش قرمز تیره ، آبی ، سبز ، زرد و نارنجی هستند. روش پیشرفته بافت این فرش بیان گر تاریخچه طولانی و تجربه زیاد در این صنعت است.

  • دوره ی اشکانیان

دوره حکومت پانصد ساله اشکانیان از مبهم ترین دوره های تاریخی ایران ، به خصوص از لحاظ هنر و صنایع دستی است. تحقیقات نشان می دهد ایرانیان در این دوره توسط چینی ها با ابریشم آشنا شدند و فرش ابریشمی از اقلام صادراتی به روم بود.

  • دوره ی ساسانیان

یکی از مهم ترین آثار هنری دوره ساسانیان فرش بهارستان بود. طول این فرش ۱۴۰ متر و عرض آن ۲۷ متر بود و در ایوان کسری قرار داشت. اعراب این فرش ارزشمند را به مدینه بردند و آن را تکه تکه کردند.

فرش دوره ی ساسانیان | فرش اکسیر

  • بعد از ورود اسلام

تیسفون بیش از ۸۰۰ سال پایتخت امپراطوری پارس بود. این شهر یک بار توسط هراکلیوس و بیزانس مورد حمله قرار گرفت و در نهایت در سال ۶۳۷ میلادی به دست اعراب افتاد. فرش بافی در ایران در طول حکومت خلفای اموی و عباسی ادامه داشت. نفوذ فرهنگ اسلامی در ایران باعث شد طرح به کار رفته در فرش ها به الگوهای هندسی و گل تغییر کند.

  • دوره ی سلجوقیان

در طول قرن یازدهم ، قبایل سلجوقی ترک ایران را تحت سلطه خود درآوردند. در این دوره ، فرش بافی ایرانی تحت تاثیر سبک ترکی قرار گرفت. با وجود این ، حتی بعد از کمرنگ شدن سلطه سلجوقیان ، روش های فرش بافی آنها در مناطق ترک زبان مثل تبریز باقی ماند.

  • دوره ی صفویه

دوره صفویه نقطه اوجی در تاریخچه فرش در ایران است. شاه عباس اصفهان را به عنوان پایتخت جدید خود انتخاب کرد و کارگاه های بزرگ فرش بافی زیادی تاسیس کرد. فرش های ظریف و زیبای دوران صفویه ، به ویژه فرش های ابریشم ، به عنوان هدیه به کشورهای اروپایی داده می شد. متاسفانه ، هیچ فرشی از اوایل دوره صفویه باقی نمانده است، ولی فرش های متعلق به اواخر این دوره هنوز موجود هستند.

  • دوره ی افشاریان

دوره اوج فرش بافی ایرانی با حمله افغان ها در سال ۱۷۲۲ به پایان رسید. سلطه افغان ها کوتاه بود و توسط نادرشاه به پایان رسید. در طول حکومت نادرشاه ، تمام نیروهای کشور برای مبارزه علیه افغان ها ، ترک ها و روس ها بسیج شده بودند. در نتیجه ، فقط تعداد کمی از عشایر و بافندگان روستایی فرش بافی می کردند. در طول این دوره و چند سال بعد از مرگ نادرشاه در سال ۱۷۴۷ ، هیچ فرش با ارزشی بافته نشد.

  • دوره ی قاجار

در طول حکومت قاجار در اواخر قرن نوزدهم ، تجارت و صنایع دستی دوباره مهم شد. در این دوره ، شرکت های اروپایی و آمریکایی کسب وکارهای متعددی در ایران راه اندازی کردند که در زمینه تولید صنایع دستی برای بازارهای غربی فعالیت می کردند.

برای مثال ، کمپانی آلمانی زیگلر با همکاری بافندگان حرفه ای ایرانی فرش های متناسب با دکوراسیون داخلی غربی تولید می کرد. فرش زیگلر هنوز هم یکی از محبوب ترین فرش های صادراتی است که در ایران تولید می شود. این توسعه باعث شد سلیقه غربی در طرح های سنتی فرش ایرانی نفوذ کند.

فرش دوره ی قاجار | فرش اکسیر

  • دوره ی پهلوی

در سال ۱۹۳۵ ، رضاشاه شرکت فرش ایران را تاسیس کرد. در نتیجه این اقدام ، صادرات فرش تحت کنترل دولت درآمد. در این دوره ، طرح و سبک فرش ها تغییر زیادی نکرد، ولی صادرات فرش به سراسر دنیا رونق گرفت.

  • جهموری اسلامی

ایران در حال حاضر یکی از بزرگ ترین صادرکننده های فرش در دنیا است. فرش ایرانی به بیش از ۳۲ کشور صادر می شود و بخش بزرگی از درآمد غیرنفتی را به خود اختصاص داده است. بازار های هدف عمده این کالا آلمان ، امارات ، آمریکا ، ایتالیا و لبنان هستند.

درآمد حاصل از صادرات فرش در سال ۲۰۱۹ بیش از ۷۳ میلیون دلار بود. با وجود این ، صادرات این کالا به دلیل تحریم های اعمال شده توسط آمریکا در سال ۹۷ و ظهور رقبای جدید مثل هند و پاکستان به شدت کمتر شده است.

سخن پایانی

تاریخچه فرش در ایران تقریبا ۲۵۰۰ ساله است. فرش از اصلی ترین نمادهای هویت و فرهنگ ایرانی است و بخش بزرگی از درآمد غیرنفتی کشور را به خود اختصاص داده است. فرش دستباف ایرانی یک گنج واقعی است و با طرح ها و رنگ های متنوع خود هنر ، فرهنگ ، سنت و سبک زندگی ایرانی را روایت می کند.


فرش اکسیر هالی

آشنایی با کارتن پلاست

در بازار از کارتن پلاست با نام های پلاست شیت ، پلاست پک ، هالو پروفیل شیت و کروگیت پلاستیک نیز یاد می شود. این کارتن از پروپیلن و به شکل دو ورق که این دو ورق به وسیله صفحه های باریک و عمودی ، به یکدیگر متصل هستند، ساخته شده است.

سفارش کارتن بسته بندی

یکی از مهم ترین مزایای پلاست که امروزه در اکثر صنعت های جهان نیز موردتوجه قرار می گیرد، قابل بازیافت بودن است؛ این محصول نیز از این قابلیت برخوردار است. همچنین این نوع کارتن ، نوسانات حرارتی را در بازه دهایی منفی ۲۰ درجه سانتی گراد تا مثبت 80 درجه سانتی گراد می تواند تحمل کند.

کارتن پلاست چیست؟ | شرکت کارتن لاین

انواع کارتن پلاست

این نوع کارتن دارای انواع متفاوتی است. تنوع کارتن پلاست بر اساس قطر آن ، سایز ورق یا رول بودن ( پلاست ها به صورت رولی و بعضی دیگر به صورت ورق ها با ابعاد مختلف تولید می شوند.) دسته بندی می شوند. انواع کارتن های پلاست را باید بر اساس این معیار ها تشخیص داد.

انواع کاربرد کارتن پلاست

به دلیل تمام مزایای این کارتن ، امروزه در بسیاری از صنعت ها و به شیوه های مختلف به صورت کم و زیاد مورداستفاده قرار می گیرد. در ادامه شما را با چند مورد از انواع کاربرد کارتن پلاست ، به خصوص در صنعت بسته بندی آشنا می کنیم.

  • صنعت ساختمان سازی

کارتن پلاست در صنعت ساختمان سازی درجاهای مختلف ساختمان از فونداسیون گرفته تا نهای ظاهری ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد.

در بتن ریزی و قالب بندی ساختمان از پلاست استفاده می شود زیرا به دلیل عایق بودن کارتن پلاست در برابر رطوبت ، آب بتن را جذب نکرده و بتن به صورت طبیعی محکم می شود.

همچنین جرم سبک و مقاوم بودن آن در برابر اسید ها و قلیا ها باعث می شود تا این کار صرفه اقتصادی نیز پیدا کند.

به دلیل آنکه این نوع کارتن ، عایق صوتی است می توان از آن برای پارتیشن بندی در ساختمان ها استفاده کرد. همچنین در سقف سوله ها و سالن های بزرگ برای نگهداری از پشم شیشه سقف ، به جای توری مرغی از کارتن پلاست کمک می گیرند.

و همچنین به خاطر مقاومت بالای ، از آن در سقف های کاذب یا نما های داخلی ساختمان نیز استفاده می شود.

کارتن پلاست در صنعت ساختمان سازی | شرکت کارتن لاین

  • صنعت خودروسازی

به خاطر وزن سبک و کاهش دادن هزینه ها از کارتن پلاست در خودروسازی نیز استفاده می شود. از کاربرد های آن می توان به کفی صندوق عقب ، زیرسازی صندلی خودرو ، جداکننده صندوق از اتاقک خودرو و عایق صدا که در بدنه خودرو است، اشاره کرد.

همچنین به خاطر اینکه عایق الکتریکی است، از آن در کفی باطری خودرو نیز استفاده می شود.

  • صنعت بسته بندی

امروز بسته بندی خود به صنعتی وسیع و قابل توجه تبدیل شده است؛ که هرروز شاهد پیشرفت و تفاوت های چشمگیری در این صنعت هستیم. یکی از تغییراتی که این صنعت کرده استفاده از کارتن پلاست در بسته بندی ها است.

به خاطر تمام ویژگی های کم نظیر پلاست ، کم کم بسته بندی ها به سمتی رفته است که به جای کارتن پاکت های مقوایی یا پلاستیک از پلاست استفاده می شود.

به خاطر جرم کم ، قابلیت برش و بسته بندی ، استحکام ، ضد رطوبت بودن آن ، تولیدکنندگان سعی می کنند بسته بندی های خود را با این نوع کارتن ، به صورتی که جذاب و شکیل باشد تغییر دهند.

فروشنده و تولیدکننده دیگر نگران این نیست که کالایی که بسته بندی کرده باکمی رطوبت یا ضربه آسیب ببیند. همچنین به خاطر قابلیت انجام روش های مختلف چاپ بر روی آن ، می تواند بدون دردسر شکل و ظاهر کارتن های پلاست را زیبایی بخشد و به راحتی لوگو و اطلاعات محصول خود را روی بسته چاپ کند.

از دیگر انواع کاربرد کارتن پلاست در بسته بندی باید به استند های مختلفی که می توان با این کارتون ساخت اشاره کرد، که عبارت اند از استند های روزنامه ، کازیه ، استند های شکلات یا چیپس و پفک ، قفسه های فروشگاه ها و استند های سقفی.

کارتن پلاست در صنعت بسته بندی | شرکت کارتن لاین

  • تبلیغات و تابلو ها

چون کارتن پلاست ها قابلیت برش ، چاپ و اتصال راحت به یکدیگر را دارند، از آن ها در تابلو ها و برای تبلیغات نیز استفاده می شود. همان طور که میدانید بعضی از تابلو ها ، علائم راهنمایی رانندگی ، بعضی از دکور های تبلیغاتی و کارت ویزیت ها از این نوع کارتن ساخته می شوند.

  • صنعت دامداری

در صنعت دامداری یا سالن های مرغداری برای جداسازی قسمت های مختلف سازه ها استفاده می شود. با توجه به اینکه سقف سالن های مرغداری و دامداری کاذب است، زمینه ساز شدن پشم شیشه برای بیماری های مختلف ، خردگی یونولیت و فوم ، مزاحمت پرندگان یا خورده شدن پوشش های دیگر ، هدر رفتن انرژی گرهایی ، هزینه بالای استفاده از ورق آلومینیوم در سقف ، وجود شکاف و در نتیجه ماندگاری میکروب پس از ضدعفونی همه باعث شده تا کارتن پلاست مناسب ترین پوشش برای سقف مرغداری ها و دامداری ها محسوب شود.

اما یکی دیگر از استفاده های کارتن پلاست در دامداری ساختن لانه است. امروزه در باغ های پرندگان یا حتی در خانه ها جاهای دیگری که پرندگان یا حتی حیوانات کوچک اهلی نگهداری می شود، این کارتن به خاطر مقاومت ، سبک بودن ، قابل شستشو بودن و قیمت مناسب ، جای آهن ، چوب و دیگر جنس ها را برای لانه سازی گرفته است.

  • صنعت کشاورزی

ویژگی عایق رطوبتی کارتن پلاست باعث شده از این محصول در صنعت کشاورزی نیز کمک گرفته شود. در کشاورزی برای ساختن راه های آب بین قسمت های مختلف زمین ، سقف گلخانه ، گلدان های موقت و کوچک از این کارتن استفاده شود. همچنین برای محافظت از ریشه های نهال و ساختن راکت گل نیز از این محصول استفاده می شود.

کارتن پلاست در صنعت کشاورزی | شرکت کارتن لاین

مزایای کارتن پلاست

بی شک مزایای گسترده کارتن پلاست بوده که آن را به آچار فرانسه ای در صنعت تبدیل کرده است. این کارتن مزایای وسیعی دارد که ما در ادامه به چند مورد از مهم ترین آن ها اشاره می کنیم.

ویژگی عایق بودن

این کارتن ها عایق صدا و گرما بوده و مانع هدر رفتن مقدار زیادی از انرژی می شود. این ویژگی برای ساختمان سازی و کشاورزی مهم است به همین دلیل باعث کارایی کارتن پلاست در این دو صنعت شده است.

خنثی بودن کارتن پلاست

مواد اولیه سازنده این کارتن غیر سمی است و به سلامتی انسان و حیوانات خدشه ای وارد نمی کند. از لحاظ ph نیز خنثی محسوب می شود. همچنین بدون بو است و بوی محیط را به خود جذب نمی کند.

قابلیت شست و شو

یکی دیگر از مزایای کارتن پلاست این است که این محصول قابل شست وشو بوده و این امکان را برای استفاده کنندگان فراهم می کند که آن را با شوینده های مختلف تمیز کنند بدون اینکه تأثیر منفی بر سطح یا کارایی آن وارد کنند.

قابلیت برش

این محصول این قابلیت را دارد تا در سایز های مختلف برش خورده و به محصولات مختلفی تبدیل شود. به علاوه می توان آن ها را با چسب ، جوش پلاستیک ، منگنه و .. .به یکدیگر متصل کرد؛ که این امر باعث شده کارتن پلاست در صنعت های بسته بندی و تبلیغات جایگاه ویژه ای برای خود باز کند. درصورتی که این محصول در برابر آفتاب مستقیم و مستمر قرار نگیرد حالت اولیه خود را حفظ می کند و همچنان انعطاف پذیر باقی می ماند.

قابلیت برش بودن کارتن پلاست | شرکت کارتن لاین

مقاومت بالا

این کارتن به خاطر جنس خاصی که دارد در برابر ضربات نیز مقاوم است و دچار شکستگی یا پارگی نمی شوند. مقاومت این محصول ۲۰۰ برابر مشابه شیشه ای و ۷.۵ برابر مشابه آکریلیکی است.

ضد رطوبت

این محصول به خاطر جنس پلاستیکی که دارد ضد رطوبت است، و با خیس شدن یا مرطوب شدن تغییر شکل نمی دهد. و برای همین برای استفاده در مناطق مرطوب ، مناسب است. و کاربرد های آن در کشاورزی را گسترده می کند.

غیرقابل اشتعال

این کارتن ها غیرقابل اشتعال است و اگر در جاهایی استفاده شود که دما بالا است، دچار حریق نمی شود و فقط ذوب می شود. به همین دلیل هنگامی که آتش سوزی رخ دهد کارتن پلاست می تواند به عنوان مانع عمل کند و از وسیع شدن آتش و رشد آن جلوگیری کند.


شرکت  کارتن لاین

بررسی تاریخچه فرش در جهان

برای بررسی بهتر تاریخچه فرش در جهان ، اجازه دهید تاریخچه فرش در آسیا و اروپا را جداگانه بررسی کنیم.

تاریخچه فرش در آسیا

تقریبا تمام محققان اعتقاد دارند هنر فرش بافی در آسیا متولد شده است. قدیمی ترین فرش دستباف جهان با قدمت بیش از ۲۴۰۰ سال در سیبری کشف شد. این فرش ایرانی که پازیریک نام دارد با گره ترکی بافته شده است و ترکیبی از رنگ های آبی ، زرد و نارنجی در آن دیده می شود.

شواهد نشان می دهد فرش پازیریک متعلق به دوره هخامنشیان است و در حال حاضر در موزه آرمیتاژ روسیه نگهداری می شود.

فرش بافی در قرن ۱۴ و ۱۵ در ایران بسیار رایج بود. این صنعت در طول حکومت شاه عباس در قرن ۱۶ به اوج خود رسید و اصفهان به مرکز صنعت فرش ایران تبدیل شد. فرش های این دوره با الگوهای ظریف و نخ های پررنگ بافته می شدند و معمولا در هر ۲.۵ سانتی متر ۱۰۰۰ گره داشتند.

صنعت فرش بافی در هند در اواخر قرن شانزدهم میلادی شروع شد. هندی ها مهارت زیادی در نساجی و بافندگی داشتند، ولی آشنا شدن با فرش های ایرانی طرح ها و الگوهای مورد استفاده آن ها را به شدت تحت تاثیر قرار داد. فرش های هندی ترکیبی از طرح های فرش ایرانی ، چینی ، ترکمنی و مصری هستند. در حال حاضر، چین نیز یکی از تولیدکنندگان عمده فرش دستباف است.

زمان شروع صنعت فرش بافی در چین معلوم نیست، ولی شواهد نشان می دهد قدمت آن به قرن دوازدهم میلادی می رسد. در فرش های چینی علاوه بر طرح های سنتی ، طرح های فرش های ایرانی ، ترکی و پاکستانی نیز به کار می رود.

تاریخچه فرش در آسیا | فرش اکسیر

تاریخچه فرش در اروپا

کشورگشایی اسکندر سه قرن قبل از میلاد زمینه ورود هنر و صنعت شرقی را به اروپا فراهم کرد.

در اوایل قرن شانزدهم ، کاردینال ولسی فرش های ایرانی و ترکی را به انگلستان وارد کرد. شواهد نشان می دهد صنعت فرش بافی در انگلستان در سال ۱۵۵۰ میلادی شروع شد. انگلستان در سال ۱۷۹۱ شروع به صادرات فرش به آمریکا کرد.

در سال ۱۸۰۱ میلادی ، یک فرانسوی به نام ژاکارد دستگاهی اختراع کرد که منجر به انقلاب بزرگی در صنعت بافندگی شد. دستگاه اختراع شده توسط ژاکارد در سال ۱۸۲۵ جایگزین ماشین آلات قدیمی شد. در نتیجه، سرعت و حجم تولید فرش های ماشینی افزایش پیدا کرد.

بعد از نمایشگاه بزرگ سال ۱۸۹۱ در وین ، علاقه غربی ها به فرش های شرقی بیشتر شد. در نتیجه ، واردکنندگان غربی از بافنده های فرش خواستند ابعاد ، رنگ و طراحی فرش ها را بر اساس سلیقه اروپایی ها و آمریکایی ها تغییر دهند. تا قرن نوزدهم ، رایج ترین کف پوش در غرب پارچه بود، زیرا فرش دست باف شرقی بسیار گران بود و هر کسی توان خرید آن را نداشت. با وجود این ، فرش دستباف شرقی یا اروپایی طرفداران خود را داشت و برای تزئین اتاق هایی که مبلمان انگلیسی، فرانسوی یا ایتالیایی داشتند به کار می رفت.

در اوایل دهه ۱۹۲۰ ، فرش های شرقی از مد افتادند و با فرش های ماشینی تک رنگ جایگزین شدند. انتخاب یک فرش تک رنگ برای طراحان دکور راحت تر از انتخاب یک فرش رنگارنگ با طرح های پیچیده بود.

در طول دهه ۲۰ میلادی ، رنگ فرش محبوب بادمجانی بود. فرش بادمجانی تا اواسط دهه ۴۰ محبوب ماند و بعد با فرش خاکستری جایگزین شد. رنگ محبوب بعدی بژ بود و هنوز هم محبوب ترین رنگ فرش است. تنها یک قرن است که ارزش فرش های دستباف به عنوان یک اثر هنری به رسمیت شناخته می شود. فرش های دستباف شرقی می توانند یک فضای معمولی را به یک فضای چشمگیر تبدیل کنند.

تاریخچه فرش در اروپا | فرش اکسیر

مواد اولیه و تکنیک فرش بافی

تکنیک و اصول اساسی فرش بافی در مقایسه با گذشته کمی تغییر کرده است. فرش بافی در هر منطقه ای با یک روش خاص بافته می شود. در اصل ، تفاوت تکنیک های فرش بافی به دلیل تفاوت نوع گره ها است.

هرچقدر تعداد گره ها بیشتر باشد، کیفیت فرش بهتر است. انواع گره های فرش بافی عبارت هستند از گره های ترکی ، گره های فارسی ، گره های تقلبی و گره های هنری. رایج ترین موادی که برای بافتن فرش های شرقی به کار می رود پشم گوسفند و بز ، پنبه یا ابریشم است. کیفیت پشم به عوامل مختلفی از جمله نژاد و رژیم غذایی حیوان ، آب و هوای محلی و فصل پشم چینی بستگی دارد.

پشم و پنبه در ابتدا به وسیله دست به نخ تبدیل می شد. با گذشت زمان ، دوک ریسندگی و چرخ ریسندگی اختراع شد و فرآیند ساخت نخ را راحت تر کرد.

حداقل تا یک قرن پیش ، نخ های ساخته شده با کمک مواد طبیعی مثل پوست گردو ، پوست انار ، زعفران ، توت سیاه یا سماق رنگ می شدند. فرش با استفاده از دستگاه بافندگی عمودی یا افقی بافته می شود.

دستگاه بافندگی عمودی از چوب یا فلز ساخته می شود و بیشتر برای بافت فرش های کلاسیک شهری به کار می رود. دستگاه بافندگی افقی ساختار ساده تری دارد و معمولا توسط عشایر استفاده می شود.

تولید فرش ماشینی در ایران تقریبا ۴۰ سال پیش شروع شد. فرش های ماشینی اولیه کیفیت خوبی نداشتند.

در حال حاضر ، پیشرفت فناوری و دستگاه های بافندگی باعث بهبود کیفیت فرش های ماشینی شده است. هدف از کاربرد ماشین آلات برای بافت ، تولید فرش های مشابه فرش های دستباف با هزینه کمتر بود. دستگاه های اولیه باف فرش برای اولین بار در آمریکا ساخته شدند و با کمک نیروی بخار کار می کردند.

پیشرفت فناوری و ماشین آلات در طی ۲۰۰ سال گذشته صنعت تولید فرش ماشینی را به یکی از مهم ترین صنایع جهان تبدیل کرده است.

مواد اولیه و تکنیک فرش بافی در جهان | فرش اکسیر

سخن پایانی

تاریخچه فرش در جهان به دوره غارنشینی برمی‌گردد. کفپوش های ابتدایی با موادی ساخته می شدند که به راحتی در دسترس بودند. این کفپوش های اولیه از مواد طبیعی ساخته می شدند و با گذشت زمان از بین می رفتند. محققان بر این باور هستند که هنرهایی مثل نمدبافی ، گلیم بافی ، سبدبافی و زیلوبافی مقدمه پیدایش هنر فرش بافی بوده اند.

شواهد باستان شناسی نشان می دهد در هزاره چهارم و پنجم ، مردم منطقه بین النهرین از نی برای بافت بوریا استفاده می کردند. مواد تشکیل دهنده فرش آن را به شدت در برابر پوسیدگی و فرسودگی آسیب پذیر کرده است.

در نتیجه ، نمی توانیم در مورد تاریخچه فرش در جهان کاملا مطمئن باشیم. امروزه ، کاربرد کف های چوبی ، سنگی ، مرمری و سرامیکی در خانه ها محبوبیت فرش را بیشتر از قبل کرده است. فرش ها در شکل ها و اندازه های مختلفی تولید می شوند و یکی از عناصر اصلی دکوراسیون هستند.


فرش اکسیر هالی