برای موفقیت در عرصه تجارت امروز، انتخاب مسیر درست در همان شروع می تواند اصلی ترین نقش را داشته باشد. برای این منظور سعی داریم تا به زبانی ساده و کاملاً کاربردی در این مقاله به تبیین واقعیت های مربوط به فروش و بازاریابی پرداخته و تفاوتهای این دو را با در نظر گرفتن نحوه سود رسانی به شرکت بررسی کنیم.
در انتهای این مقاله شما خواهید توانست با وجود تمایز قائل شدن و شناخت تفاوت فروش و بازاریابی، صلاح شرکت و کسب و کار خود را در میان انبوهی از اطلاعات موجود در اینترنت استخراج کرده و قدم بعدی را برای شرکت خود محکم و استوار بردارید.
بررسی تفاوت فروش و مارکتینگ نیاز به اطلاع از تعریف دقیق این دو فرایند در سازمان ها و شرکت ها دارد. هر چند تفاوت و تمایز قائل شدن میان این دو آن قدرها هم ساده نیست؛ اما برای این منظور سعی کرده ایم تعریفی ساده برای آن ها داشته باشیم.
این تعاریف می تواند شرح کاملی از این دو برای شما به دنبال داشته باشند. در قدم اول به تعریف فروش می پردازیم.
فروش به فرآیندی اطلاق می شود که طی آن سازمان و شرکت با ارتباط مستقیم با مشتری اقدام به معرفی خدمات و محصولات خود نموده و فرایند فروش را نهایی می نماید. به این معنی که آخرین نقطه پیکان کل سیستم بازاریابی، مارکتینگ و فروش یک شرکت به فروش ختم می شود.
به خاطر داشته باشید که تمام تکنیک های به کار گرفته شده در سیستم فروش از نقطه صفر بررسی تا انتها در نهایت به دنبال فروش محصول و خدمات است. هر چند ممکن است فرآیندهای بسیار مختلف و حتی پیچیده ای برای این منظور به کار گرفته شده باشد، اما در نهایت رساندن محصول و خدمات مورد نظر به دست مشتری است که فروش را نهایی می کند.
شاید اگر بخواهیم به ساده ترین زبان ممکن، به تعریف فروش در سیستم مارکتینگ یک شرکت بپردازیم، ارتباط گیری با مشتری و رساندن محصول به دست وی بهترین عبارت ممکن برای آن باشد.
در بند قبل سعی کردیم به زبانی ساده و گویا به تعریف فروش بپردازیم. حالا که با این تعریف به صورت کامل آشنا شده اید، احتمالاً می توانید محل قرارگیری آن در چارت سازمانی شرکت را نیز تعیین کنید.
اطلاع از روش های مختلف فروش می تواند تعریف فروش را برای شما گویاتر و واضح تر نماید. از این رو در این بخش قصد داریم به بررسی انواع روش های فروش در سیستم ها و شرکت های مختلف بپردازیم. البته قبل از آن باید یادآور شویم که هر شرکت و کسب و کاری بنا به شرایطی که دارد، ممکن است از روش فروش مستقل و منحصر به فردی استفاده کند. اما ذات استراتژی ها و روش های به کار گرفته شده در همه شرکت ها از نظر ساختار کلی به یکدیگر شبیه بوده و در چند چارچوب کلی خلاصه می شود.
مهم ترین روش های به کار گرفته شده برای فروش به شرح زیر هستند:
تعریف فروش سنتی و شخصی بسیار ساده و ابتدایی است. همه ما با این نوع فروش از همان دوران کودکی سر و کار داشته ایم. فروش محصولات در مغازه ها و حجره های قدیمی فروش سنتی و حضوری نامیده می شود.
تعریف فروش مستقیم در هر شرکتی به خود این عبارت باز می گردد. فروش مستقیم به معنی رساندن محصول به دست مشتری به صورت مستقیم و بدون واسطه های تجاری است. برای این منظور شما باید تولید کننده محصول مورد نظر باشید و یا ارتباط بسیار نزدیکی با تولید کننده داشته باشید.
تعریف فروش اینترنتی در قرن جدید در تجارت به وجود آمده است. در این نوع فروش، محصولات توسط سیستم های اینترنتی مانند سایت، اینستاگرام و … به فروش رسیده و به دست مشتری می رسد.
تعریف فروش B2B هم خیلی پیچیده نیست. در این روش شما محصولات را به سایر شرکته ای واسطه می فروشید و آنها وظیفه رساندن این محصولات به دست مشتری را به عهده خواهند داشت.
نوع دیگری از فروش وجود دارد که شما در آن به جای فروش محصولات به شرکت ها، آنها را در اختیار توزیع کننده ها قرار داده و سپس دستمزد خود را دریافت می کنید. توزیع کننده ممکن است یک شرکت و یا یک شخص باشد.
در بندهای قبلی سعی کردیم به زبان ساده و مفهوم به تعریف فروش بپردازیم. حالا نوبت این رسیده که به همین منوال تعریف بازاریابی و تعریف مارکتینگ را نیز به شما ارائه نماییم.
مارکتینگ و بازاریابی اصطلاحاتی به کار گرفته شده برای یک مفهوم در سازمان ها و شرکت ها هستند. هر چند اگر نگاهی به تعریف صورت گرفته از بازاریابی و مارکتینگ داشته باشید، متوجه تعداد بسیار زیادی از تعریف ارائه شده در این باره خواهید شد، اما در نهایت تمام موارد بیان شده به عنوان تعریف مارکتینگ و بازاریابی به یک مفهوم اولیه و ساده باز می گردد و از آن نشات گرفته شده است.
تمام برنامه ها، استراتژی ها و موارد به کار گرفته شده برای ارتقاء فرایند فروش شرکت چه برای حال و چه برای آینده با اصطلاح بازاریابی و مارکتینگ شناخته می شود.
مدیران مارکتینگ در واقع کارگردانان سیستم فروش هر شرکتی هستند. از برنامه ریزی برای بهینه سازی و کاهش هزینه ها گرفته تا تعیین راهکارهای اصلی شرکت برای چند سال آینده مطابق با استراتژی های به کار گرفته شده توسط مدیر بازاریابی و مارکتینگ تعیین می شوند.
اگر تعریف کل سیستم فروش را به تیراندازی یک کماندار به سمت هدف تشبیه نماییم، تعریف فروش شلیک نهایی این فرایند است و تعریف بازاریابی و مارکتینگ به آماده سازی های لازم برای تیراندازی از جمله نشانه روی درست، کنترل لرزش دست و خطاهای محتمل و … مربوط می شود.
تعریف بازاریابی و مارکتینگ می تواند محدوده بسیار وسیعی از وظایف و اقدامات را در بر بگیرد. از این رو برای تبیین انواع روش های بازاریابی و مارکتینگ نیز نیاز به ده ها مقاله مختلف داریم.
با توجه به اینکه خلاقیت و ابتکار دو عضو اصلی مدیران مارکتینگ بوده و این دست از افراد باید وابسته به نوع کسب و کار و شرایط بازار از روش های منحصر به فرد و مخصوصی استفاده نموده و گاها حتی نیاز به ترکیب کردن چندین استراتژی دارند، از این رو روش های بازاریابی نیز بسیار متعدد می شود.
هر چند ساختار اصلی و پایه اولیه تمام استراتژی های به کار گرفته شده برای مارکتینگ می تواند به چند ساختار اصلی بازگردد. به صورت کلی معمول ترین روش های مارکتینگ را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:
دقت کنید که نام بردن از این روش ها به این معنی نیست که تنها با به کار گیری یکی از این موارد، امکان موفقیت برای سیستم فروش شرکت وجود داشته باشد. بلکه انتخاب یک یا چند مورد از این روش ها و همچنین ترکیب کردن آن ها بسته به شرایط باید به تصمیم مدیر بازاریابی صورت پذیرد. این موضوع حتی می تواند مشخص کننده تفاوت فروش و مارکتینگ نیز باشد.
به قول برایان تریسی بازاریاب و مدیر مارکتینگ معروف جهانی، فروش آخرین مرحله از عملیات بازاریابی در یک رابطه طولانی مدت میان شرکت و مشتری است. این جمله هر چند نقصان هایی هم دارد، اما به وضوح بیان کننده تفاوت فروش و بازاریابی است.
به این معنی که طبق این جمله فروش تنها بخشی از کل فرایند مارکتینگ است که البته در نوک پیکان آن قرار می گیرد. با استناد به این جمله از برایان تریسی می توان تفاوتهای زیادی بین این دو قائل شد. هر چند متمایز کردن کامل این دو امری غیرممکن است. از این گذشته کتمان و در نظر نگرفتن هیچ کدام از دو مورد فروش و بازاریابی نیز برای شرکت ها در تجارت امروز امکان پذیر نیست.
با در نظر گرفتن این شرایط در ادامه به تبیین تفاوت فروش و بازاریابی پرداخته و سعی داریم تا نکاتی را برای امکان تمایز قائل شدن میان این دو برای شما بیان کنیم.
در این باره به بررسی تفاوت های بازاریابی و فروش در موارد زیر می پردازیم:
وقتی صحبت از عملیات و فرایند اجرایی فروش و بازاریابی می شود، لحن صحبت و کلمات به کار گرفته شده در بیان نیز میان این افراد می تواند مشخص کننده تفاوت ها باشد.
در واقع شما باید بتوانید از نحوه صحبت کردن مدیر فروش و مدیر بازاریابی به تفاوت آن ها پی ببرید. فرایند برنامه ریزی شده برای فروش به گونه ای است که در نهایت نیازهای شرکت برطرف شده و مشتری نقش تأمین کننده این نیازها را به عهده دارد.
در حالی که در فرایند بازاریابی به دنبال جلب رضایت مشتری برای طولانی مدت هستیم. هر چند هر دو مورد در نهایت سود شرکت را تضمین می کند، اما از نظر نوع رفتار متفاوت هستند.
تفاوت در نوع ارتباط و رفتار میان فروش و بازاریابی باعث می شود تا ابزارهای به کار گرفته شده برای هر یک از این دو نیز متفاوت باشد. اینترنت، کمپین های تبلیغاتی، شبکه های اجتماعی، خدمات پس از فروش و مواردی از این دست ابزارهای به کار گرفته شده توسط بازاریاب است در حالی که برای فروش نیاز مبرمی به این ابزارها نخواهید داشت.
داشتن چند بروشور تبلیغاتی، نمونه محصولات، فن بیان قوی و تأثیرگذار روی مشتری از جمله مهم ترین ابزارهای به کار گرفته شده در تیم فروش است.
تفاوت فروش و بازاریابی در استراتژی های به کار گرفته شده را می توان اصلی ترین تفاوت میان این دو نامید. جایی که بازاریاب با تبیین استراتژی های طولانی مدت به دنبال برندسازی و جلب اعتماد مشتریان در محدوده بسیار وسیع است، در حالی که فروش برای به ثمر رساندن اهداف کوتاه مدت استراتژی هایی از قبیل ارتباط مکرر با مشتری، معرفی محصولات جدید، دادن تخفیف های موردی برای ترغیب به خرید و مواردی از این دست را به کار می گیرد.
مهارت های مختص فروش بیشتر به مهارت های مربوط به نحوه ارتباط با مشتری باز می گردد. البته داشتن شم مدیریتی برای مدیریت درست این سیستم لازمه مدیر فروش بودن است؛ اما با این حال مواردی مانند:
و مواردی از این دست در صدر لیست بهترین مهارت های مورد نیاز برای فروش قرار می گیرند. اما مهارت های مورد نیاز برای مارکتینگ و بازاریابی تفاوت هایی با این موارد دارد.
به بررسی تفاوت های اصلی میان فروش و مارکتینگ پرداختیم و نکات مربوط به هر یک از این تفاوت ها را نیز به صورت مفصل بررسی کردیم. اما تفاوت های دیگری نیز میان این دو وجود دارد. برخی از این تفاوت ها را می توان در موارد زیر دانست:
نتیجه گیری
در انتها قصد داریم ذهن شما را وارد یک چالش بزرگ کنیم که حل آن می تواند موجبات موفقیت شرکت شما را تضمین نماید. برای این منظور دو واقعیت مهم را باید در نظر بگیرید:
جالب است بدانید که با اینکه هر دو این دو مورد کاملا اشتباه هستند، اما اعتقاد، نحوه رفتار و اصول ساختاری درصد بالایی از شرکت های ایرانی بر یکی از این دو استوار شده است.
در بررسی تعریف فروش و تعریف مارکتینگ به این نکات اشاره کردیم که هر چند این دو با یکدیگر تفاوت دارند، اما مکمل یکدیگر بوده و نبود هر یک می تواند باعث شکست کامل هر تجارتی شود. از این گذشته در تبیین تفاوت فروش و بازاریابی نیز اشاره کردیم که تفاوت های این دو در نهایت منجر به کسب سود بیشتر و موفقیت هر چه بهتر شرکت می شود.
در میان انبوه فرش های مدرن و ماشینی می توان به فرش کلاریس اشاره کرد که با قیمت مناسب و اقتصادی خود می تواند شکل زیبایی به دکوراسیون منازل ببخشد. این فرش ها در واقع بر پایه چاپ بافته می شوند. اما به این معنی نیست که ثبات رنگ آن ها و کیفیت فرش نامناسب باشد.
از سوی دیگر قابلیت چاپ انواع طرح ها و رنگ ها باعث می شود که فرش کلاریس پاسخگوی همه سلیقه ها باشد. در این مقاله قصد داریم شما را با ویژگی های فرش کلاریس آن آشنا کنیم.
این نوع فرش مدرن با استفاده از نخ پلی اوژن بافته می شود. این نخ ها نمونه اصلاح شده نخ پلی استر هستند و در نتیجه معایب پلی استر را ندارند. همچنین نخ های به کار رفته در این فرش مقاومت بالایی در مقابل شستشوی مداوم دارند. قابلیت انعطاف فرش ، مقاومت در برابر سایش نیز باید به این موارد اضافه کرد.
یکی دیگر از مزایای این فرش ها عدم پرزدهی آن ها است. به همین دلیل می توانید با خیال راحت آن را برای اتاق کودک و یا افرادی که حساسیت و آلرژی دارند ، استفاده کنید.
جالب است بدانید که این مدل فرش ها در ابتدا فقط با رنگ سفید بافته می شود و بعد در هنگام بافت ، رنگرزی آن انجام می شود. البته رنگرزی فرش به صورت کامل انجام می شود. به طوری که رنگ تا ریشه فرش نفوذ می کند و حتی طرح فرش را می توان از پشت آن هم مشاهده کرد.
از سوی دیگر رنگ های به کار رفته در بافت فرش کلاریس و ثبات آن به شکلی است که نگرانی بابت از بین رفتن فرش وجود ندارد.
در حال حاضر این فرش ماشینی با تراکم بافتی بالایی تولید می شود. تراکم بالای فرش باعث می شود که طرح و نقشه آن به خوبی قابل مشاهده و تفکیک باشد و در عین حال رنگ ها زنده تر و زیباتر به نظر برسند.
همچنین تراکم بالا در بافت این فرش ها باعث می شود که فرش قابلیت پاخوری خوبی داشته باشد و بتوان از آن در قسمت های پر رفت و آمد خانه نیز استفاده کرد. اما در کنار این فاکتور مثبت ، مزایای دیگری مانند موارد زیر دارد:
این مدل فرش ماشینی جدید مزایای بسیار زیادی دارد و تا به حال نیز ویژگی منفی از آن مشاهده نشده است. اما در عین حال اگر تولید کننده فرش ، در چاپ رنگ دقت و کیفیت را رعایت نکند ، ممکن است که بعد از چند بار شستشو ، طرح و رنگ فرش از بین برود. اما تولید این فرش با رنگ های با کیفیت ، ثبات آن را بسیار زیاد می کند. در نتیجه با شستشوی مکرر ، طرح و رنگ آن از بین نمی رود.
فرش ماشینی و مدرن کلاریس علاوه بر تنوع در سایز ، در انواع مختلف با طرح های متنوع تولید می شود. در حال حاضر این فرش ها در انواع تکه دوزی ، مدرن ، سه بعدی ، طرح مناسب آشپزخانه ، طرح مخصوص اتاق کودک و کهنه نما بافته می شود که هر کدام نیز خصوصیات منحصر به فردی دارند. در ادامه به خصوصیات خر کدام از این فرش ها اشاره می کنیم.
در این مدل از فرش ماشینی کلاریس ، طرح و رنگ های دستبافت گونه و کهنه نما استفاده شده است. به کار بردن طرح های سنتی در بافت این فرش ها موجب می شود که شکلی دستبافت گونه به خود بگیرد.
به همین دلیل افرادی که به دنبال خرید فرش دستبافت گونه هستند می توانند این مدل فرش کلاریس را انتخاب کنند. مسلما قیمت این فرش نسبت به فرش های ماشینی دستباف گونه بسیار کمتر است. اما لطافت و زیبایی همان فرش ها را به نمایش می گذارد.
در این طرح از فرش ، از رنگ بندی شاد و کودکانه به همراه طرح های فانتزی و مناسب سن کودک استفاده می شود. علاوه بر آن نخ به کار رفته لطافت بیشتری دارد. همچنین عدم پرزدهی و ضد حساسیت بودن از جمله ویژگی های کلی فرش کلاریس است که در مورد انتخاب فرش مناسب اتاق کودک بیشتر باید مورد توجه باشد.
در این طرح از فرش های کلاریس از رنگ بندی ها و طرح هایی استفاده می شود که مناسب با فضای آشپزخانه باشد. به طوری که هماهنگی بیشتری میان فرش و سایر وسایل در فضای آشپزخانه برقرار شود.
فرش های کلاریس در حالت کلی در طرح های مدرن ، سنتی و تلفیق مدرن و سنتی تولید و بافته می شوند. در طرح های مدرن از این فرش ها شاهد استفاده از طرح ها و اشکال هندسی هستیم.
همچنین در برخی از این فرش ها ، طرح مدرن در کنار سنتی به کار رفته است و شکل جدید و جالبی به فرش داده است. در نتیجه سبکی متمایز و زیبا را ایجاد می کند.
در فرش ماشینی کلاریس با طرح سه بعدی شاهد طرح هایی زنده هستیم. در این فرش ها طرح هایی به کار می روند که کاملا سه بعدی هستند و گویی که طرح از دل فرش بیرون افتاده است.
این مدل فرش ها نیز طرفداران زیادی دارد و با توجه به تنوع طرح سه بعدی ، می توان از آن در فضاهای جوان پسند و اتاق نوجوانان بیشتر استفاده کرد. اما کاربرد این فرش برای همه فضاها چندان مناسب نیست و باید به دکوراسیون فضا و هارمونی وسایل دقت کرد.
قابلیت چاپ طرح ها و رنگ های متنوع بر روی این مدل فرش ماشینی باعث می شود که بتوان دکوراسیونی دلخواه و کاملا شخصی چیدمان کرد. شما می توانید فرش مورد نظر خود در طرح ، رنگ و سایز مورد نظر را انتخاب کنید و بافت آن را سفارش دهید. در این صورت یک دکوراسیون منحصر به فرد و کاملا شخصی در فضای منزل خود ایجاد خواهید کرد.
به طور مثال برای اتاق کودک ، انتخاب طرح های کودکانه ، شخصیت های کارتونی و حتی نقاشی کودکتان را در نظر بگیرید و فرشی با همان طرح و رنگ سفارش دهید.
فرش کلاریس با فقط منحصر به این موارد نیست. در حال حاضر تابلو فرش های کلاریس نیز در توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. شما می توانید عکس خانوادگی خود و یا هر آنچه که مد نظرتان باشد ، سفارش دهید و تابلو فرش کلاریس آن را دریافت کنید.
این نوع فرش ماشینی مدرن قیمت مناسب تری نسبت به سایر فرش های ماشینی دارد. اما در عین حال زیبایی و طرح بندی متنوعی دارد. به همین دلیل اگر به دنبال فرشی با رنگ و طرح های متنوع و در عین حال با قیمت مناسب هستید ، فرش کلاریس گزینه مناسبی است.
کلام پایانی
در حال حاضر بافت فرش های ماشینی وارد عرصه جدیدی از رشد و شکوفایی خود شده است. فرش های مدرن و فانتزی با طرح ها و رنگ های مختلف تولید می شوند تا به میزان بیشتری نیاز بازار را پاسخ بدهند. در این میان فرش کلاریس نمونه جدیدی از این مدل فرش های ماشینی و فانتزی است که با طرح های خاص و منحصر به فرد خود ، طرفداران زیادی پیدا کرده است.
فرش طرح مراکشی و یا فرش بنی اورین نام نوعی قالی است که در گذشته در یکی از قبایل بربر آفریقایی بافته می شد. این فرش ها در نمونه اصلی و قدیمی خود توسط زنان روستایی قبیله بربر در کوه های اطلس مراکش بافته می شد.
نخ به کار رفته در این فرش از نوع پشم گوسفندی است و با توجه به اینکه پشم گوسفند در چندین طیف رنگی مختلف وجود دارد، رنگ هر فرش با دیگری متفاوت است. به همین دلیل رنگ طبیعی این فرش ها از سفید عاجی مایل به زرد تا قهوه ای روشن و تیره متغیر است.
البته در گذشته این فرش های مراکشی بیشتر جنبه یک روانداز را داشتند. در نتیجه بافتی نرم و لطیف داشتند تا بدن را آزار ندهد. همچنین الیاف این نوع فرش از پشم گوسفندان ارتفاعات بالای کوه ها تهیه می شد. این الیاف با نرمی و گرمای خود ، ضخامت مناسبی داشتند. به همین دلیل از آن ها برای بافت پتوهای گرمی در رنگ های بژ ، طوسی ، کرم و سفید استفاده می شد.
این فرش ها که در اصل دستبافت بوده و توسط زنان قبیله بربر بافته می شدند، نقشه های ساده ای مانند الماسی ، زیگزاگ و خطوط مختلف داشتند. بافت فرش نیز به صورت دستی و یا با کمک ماشین های بافت ، انجام می شد.
در حال حاضر فرش مراکشی با طرح های زیبا ، خاص و ملایم خود در بازار جهانی طرفداران یادی پیدا کرده است. به طوری که در ایران نیز این فرش ها جزء فرش های ماشینی پر طرفدار هستند.
این مدل فرش ها مزایای جالب توجهی دارد و به همین دلیل با استقبال خوبی از سوی خریداران روبرو می شود. در ادامه به این موارد اشاره می کنیم.
این مدل فرش ، کیفیت مطلوب و در عین حال قیمتی مناسبی دارد. به همین دلیل مصرف کنندگان می توانند با هر سطح درآمدی که دارند، این فرش را تهیه کنند و در دکوراسیون فضاهای منزل از آن استفاده کنند.
فرش بنی اورین و یا طرح مراکشی ، دارای طرحی کلاسیک است؛ اما در عین حال می توان برای فضاهای مختلف یک منزل مانند اتاق کودک ، فضاهای گرم و صمیمی و حتی در هتل ها از آن استفاده کرد.
با توجه به اینکه اتاق کودک نیاز به فرشی لطیف با طرح های باز و جذاب دارد، فرش طرح مراکشی گزینه مناسبی برای این فضا است. از سوی دیگر الیاف این فرش کاملا هیت ست شده است و حساسیتی برای بدن کودکان ایجاد نمی کند.
علاوه بر آن در فضای هال و اتاق نشیمن ، با انداختن این مدل فرش می توان فضایی گرم و صمیمی ایجاد کرد.
الیاف به کار رفته در بافت فرش مراکش با دوام و مقاوم است. در نتیجه کیفیت مطلوبی در فرش ایجاد می کند. استحکام و طول عمر بالای این فرش به شما امکان می دهد که با خیال راحت بارها آن را بشویید و ترسی از فرسودگی آن نداشته باشید.
شاید تصور کنید که طرح های باز و بزرگ این فرش نشانه ضخامت فرش هستند؛ در حالی که چنین نیست. این فرش با وجود طرح های خاص و جالب خود ، بافتی کاملا نرم و لطیف دارد. به همین دلیل گزینه مناسبی برای اتاق خواب است تا خوابی راحت و مطبوع را برای شما به ارمغان بیاورد.
یکی از فاکتورهای فرش با کیفیت و مناسب ، مقاومت آن در برابر شستشوهای مکرر است. با خرید فرش مراکشی می توانید مطمئن باشید که این فرش مقاومت بالایی دارد. علاوه بر آن وزن سبک فرش ، شستشو و حمل و نقل آن را آسان می کند. همچنین الیاف آن به سرعت و راحتی شسته می شود و سریع تر از فرش های دیگر خشک می شود.
فرش طرح مراکشی با الیاف نرم و طرح های دلنشینی که دارد، مناسب فضاهای متفاوت است. این فرش های دوست داشتنی با رنگ های محدود و طرح های خاص خود ، ظرافت بالایی دارند. به همین دلیل می توان برای دکوراسیونهای مختلف آن ها را به کار برد.
به عبارت دیگر ، با توجه به اینکه این فرش ها پر نقش و نگار نیستند، نمای مدرنی به فضا می بخشند. علت این مسئله طرح های هندسی ، ساده و یکدستی است که در بافت فرش به کار رفته است.
با وجود اینکه فرش های مراکشی در رنگ های محدودی در بازار عرضه می شوند؛ اما در عین حال همین رنگ های محدود را می توان به راحتی با سایر وسایل و دکوراسیون منزل هماهنگ کرد تا یک هارمونی خاص ایجاد شو
این فرش ها که در دسته فرش های فانتزی قرار دارد، با الیاف منحصر به فرد خود به راحتی تمیز می شوند. به همین دلیل از لکه های ایجاد شده بر روش فرش نگران نشوید.
فرش مراکشی وزن سبکی دارد؛ به همین دلیل می توانید این فرش را روی موکت و یا سایر فرش ها مانند فرش جوت بیاندازید و یک لایه بندی خاص از سنتی و مدرن ایجاد کنید.
کلام پایانی
فرش مراکشی با گذشته طولانی خود فرشی کلاسیک محسوب می شود که به دنیای مدرن امروز پا گذاشته است. در حال حاضر نیز برای انتخاب فرش مناسب هر فضا باید فاکتورهای مختلفی مانند هماهنگی آن با سایر دکوراسیون ، قیمت مناسب و … را در نظر گرفت.
اگر سکّان دار در شناخت و انتخاب راه درست، اشتباه عمل نماید، کل کشتی به سمت ساحل موفقیت پیش نرفته و تلاطم دریا در نهایت قطعات این کشتی را در هم خواهد کوبید.
در شرایطی که یک مقاله بیشتر و اضافه کردن یک کلمه کلیدی در سایت می تواند منجر به تغییر میزان فروش کسب و کارها شود، هیچ اشتباهی بخشودنی نیست. از این رو لازم است تا مدیران ما با ساز و کارهای تجارت امروز و در رأس آنها دیجیتال مارکتینگ آشنا باشند. در مورد تصمیم های نادرست بیشتر بخوانیید.
بازار امروز از ابزارهای دیجیتال و در رأس آنها اینترنت جدا نیست . هر کس ادعایی جز این داشته و غیر از این عمل کند، شکست خواهد خورد. دیجیتال مارکتینگ برای مدیران همان استفاده از ابزارهای مدرن دیجیتال اعم از اینترنت ، شبکه های اجتماعی و … برای پیشبرد اهداف تجاری در بازار است.
مانند هر صنعتی که با گذشت زمان دستخوش تغییرات زیادی شده، حوزه مارکتینگ و بازاریابی نیز با این تغییرات در حد عمده روبرو بوده است. سرشاخه آخر این تغییرات که اتفاقاً تأثیرات فوق العاده شگرفی نیز در کسب و کارهای امروز ایجاد کرده، دیجیتال مارکتینگ است.
از این رو لازم است تا مدیران و کسب و کارهای امروزی با استفاده از استراتژی های مبتنی بر این روشهای مدرن به دنبال رسیدن به موفقیت های روز افزون باشند. در ادامه به تشریح کامل تأثیر و نحوه استفاده از دیجیتال مارکتینگ برای مدیران پرداخته و نکات طلایی را برای کسب و کارها بیان خواهیم نمود.
مانند هر مسئله و اتفاق جدید که در صنعت و تجارت رخ می دهد، در سال های اولیه خیلی از افراد به دنبال انکار دیجیتال مارکتینگ بودند.
بسیاری از مدیران که امروز به اشتباه خود پی برده اند نیز از این امر مستثنی نبوده و در حال حاضر مسیر درست را پیدا کرده اند. قبل از اینکه اهمیت دیجیتال مارکتینگ برای مدیران را تشریح کنیم، بایستی به این نکته اشاره داشته باشیم که این مدیران کسب و کارها هستند که به دیجیتال مارکتینگ نیاز دارند؛ نه دیجیتال مارکتینگ به مدیران.
انتخاب استفاده یا عدم استفاده از این ابزار قدرتمند به عهده مدیران است. اما عواقب ناشی از عدم استفاده از آن می تواند تا رسیدن به نابودی کامل در بازار پر رقابت امروز ادامه داشته باشد.
اگر با واقعیت های مربوط به مقاومت در برابر تغییر آشنا هستید، بهتر است همین امروز مقابله با دیجیتال مارکتینگ را کنار گذاشته و درصدد به کار بردن این ابزار برای موفقیت خود باشید. برای اینکه به اهمیت دیجیتال مارکتینگ و دنیای دیجیتال برای کسب و کارهای امروزه پی ببرید، یک مثال ساده را با هم مرور می کنیم.
بهترین برندهای تولید کننده موبایل در جهان را در ذهن خود یادآور شوید. سامسونگ ، ال جی ، نوکیا ، اپل ، شیائومی و هر برند دیگری که می شناسید را در نظر بگیرید. جالب است بدانید که در ایران و بسیاری از کشورهای جهان در حال حاضر برند شیائومی تبدیل به یکی از بهترین برندها شده و طرفداران زیادی پیدا کرده است.
از زمان شروع تولید اولین گوشی های نوکیا بیش از ۳۰ سال، گوشی های آیفون ۱۴ سال، گوشی های سامسونگ ۱۲ سال و گوشی های شیائومی کمتر از ۱۰ سال می گذرد. اما آیا میزان محبوبیت، شناخته شدن و بازاریابی این شرکت ها نیز به همین ترتیب است؟
با مرور مثال بالا قصد داریم این واقعیت را در ذهن مدیران کسب و کارهای امروزی روشن کنیم که برخلاف گذشته، موفقیت در بازار امروز و رسیدن به اعتبار بالا وابستگی خود را نسبت به زمان تا حدی از دست داده و امروزه داشتن استراتژی های برتر در بازاریابی است که می تواند زمینه ساز رشد سریع شرکت ها باشد.
ابزارهای قدیمی تبلیغات و بازاریابی جای خود را به ابزارهای جدیدی داده اند که می توانند در کمتر از چند ماه نتایج مورد انتظار از چندین سال بهره گیری از ابزارهای قدیمی را برای کسب و کارها به ارمغان بیاورند. دیجیتال مارکتینگ همان حلقه گمشده کسب و کار شماست.
بدون این ابزار شما باید از صفر شروع کنید و قدم به قدم با شرکت هایی رقابت داشته باشید که تا دندان به استراتژی های دیجیتال مارکتینگ مسلح هستند. اتفاقی که تقریباً غیرممکن است.
جالب است بدانید که حتی بزرگترین و معتبرترین شرکت ها نیز با وجود رسیدن به موفقیت های بزرگ برای پیش برد اهداف خود و جلوگیری از عقب ماندگی در برابر شرکت های فعال در فضای دیجیتال ، ناچار به استفاده از تکنیک های این روش شده اند. دیجیتال مارکتینگ برای مدیران ابزاری کلیدی است تا اتصال خود را با بازار هدف به شکلی هدفمند ایجاد نموده و گسترش دهند.
مدیر شدن و مدیر بودن نیاز به تخصص ها و مهارت هایی دارد. اما مانند بسیاری دیگر از مشاغل و حرفه ها، تعریف مدیریت و مهارت های مورد نیاز برای آن نیز در طول زمان با تغییرات زیادی همراه بوده است.
شاید در زمان های گذشته آشنایی با کامپیوتر و برخی از نرم افزارهای پرکاربرد آن، می توانست مهارتی فوق العاده برای یک مدیر باشد؛ اما در حال حاضر نداشتن مهارت هایی مانند عدم آشنایی و تسلط بر روش های دیجیتال مارکتینگ می تواند زمینه ساز شکست هر کسب و کاری شود.
۱۰ سال پیش اگر در ایران با مدیر یک شرکت درباره داشتن یک سایت اینترنتی صحبت می کردید، شما متهم به برنامه ریزی برای دزدیدن مال وی شده و کمتر شانسی برای مورد قبول قرار گرفتن این موضوع داشتید. اما امروزه مدیران آماده اند تا هزینه های لازم برای راه اندازی سایت و استفاده از مسیر های بازاریابی دیجیتال را انجام دهند.
در دنیایی که هزاران تخصص و مهارت برای جلو افتادن از رقبا نیاز دارید، عدم شناخت نسبت به دیجیتال مارکتینگ برای مدیران می تواند به مانند یک سم مهلک باشد.
برخی از مهم ترین دلایل اهمیت شناخت دیجیتال مارکتینگ توسط مدیران امروز به شرح زیر است:
دیجیتال مارکتینگ برای مدیران تضمین کننده موفقیت آنها در کسب و کار نبوده و نیست؛ اما عدم آشنایی و عدم استفاده از استراتژی های این تکنیک بازاریابی می تواند تضمین کننده شکست در بازار تجارت امروز باشد.
کسب و کارهای امروزی در هر صنعت و شکلی که هستند، برای رسیدن به سود کارکرد مشخصی دارند.
تمام کسب و کارها به نوعی به یکی از این موارد برای کسب سود وابسته هستند. اگر به دنبال پاسخ این سؤال هستید که آیا دیجیتال مارکتینگ برای مدیران همه این کسب و کارها لازم است، ابتدا باید پاسخ این سؤال را در ذهن خود مرور کنید.
چگونه می توانیم در دنیای پر از رقابت امروز و در بازاری که برای هر محصول و یا خدمتی ده ها شرکت و سازمان با هم رقابت دارند، خود را به دیگران معرفی کنیم و برای جلب نظر آنها اعتمادسازی های لازم را انجام دهیم؟
بنابراین پاسخ سوال اول مشخص است؛ دیجیتال مارکتینگ برای هر کسب و کار ، کارکرد مشخصی دارد.
حال که با اهمیت دیجیتال مارکتینگ برای مدیران آشنا شده اید، لازم است تا یک موضوع مهم دیگر را در این باره با هم مرور کنیم. نقش دیجیتال مارکتینگ در توسعه کسب و کارها چیست و حضور این روش کجای کسب و کار ما ملموس و قابل رؤیت است؟
شما به عنوان یک مدیر بایستی این سؤال را از خود پرسیده و قبل از اتخاذ روش های این تکنیک، پاسخ های منطقی و قانع کننده را نیز برای خود بیابید.
برای اینکه به پاسخ های این پرسش برسید، به سؤالات زیر دقت نمایید:
اینها سؤالاتی است که وقتی به پاسخ آنها فکر کنید، دیجیتال مارکتینگ خود را نشان خواهد داد. البته مزیت های این تکنیک تنها به همین سؤالات نیز محدود نمی شود.
حالا قصد داریم کمی تخصصی تر درباره دیجیتال مارکتینگ صحبت کرده و مسائل کاربردی تری از آن را برای مدیران بازگو کنیم. یکی از این مسائل مهم نیز معرفی ابزارهای مورد استفاده در دیجیتال مارکتینگ است. البته معرفی این ابزارها به صورت تیتروار تنها معرفی روش های معمول در بازار امروز است.
آشنایی با مفاهیم دیجیتال مارکتینگ برای مدیران راه حل اصلی استفاده از این تکنیک ها در بازار تجارت امروز را نمایان خواهد کرد.
مهم ترین مفاهیم دیجیتال مارکتینگ که به مدیران در شناسایی راهکار دقیق برای کسب و کار خود کمک خواهد کرد، عبارتند از:
این لیست هر روز بنا به نیاز کاربران و استراتژی های تولید شده ناشی از خلاقیت های دیجیتال مارکترها در حال به روز رسانی است.
صفر تا صد مسیر کسب و کارهای امروزی را می توان با دیجیتال مارکتینگ پیمود. اهمیت و تاثیرگذاری دیجیتال مارکتینگ برای مدیران کسب و کارها در محدوده وسیعی قابل بیان است.
اما مهمترین زیرشاخه هایی که دیجیتال مارکتینگ می تواند در آنها برای بهبود کسب و کار شما وارد گود شود، به شرح زیر هستند:
به شکلی از بازاریابی که گفت و گوی مخاطب با کسب و کار از طرف مخاطب آغاز شود بازاریابی درونگرا می گوییم یا به عبارتی دیگر هنگامی که مشتری به خاطر رفع نیازهایش و پیدا کردن راه حلی برای مشکلش به سراغ یک کسب و کار برود و نه بالعکس ، بازاریابی درونگرا اتفاق افتاده است.
به عنوان مثال اگر شخصی که به دنبال خرید یک کفش ورزشی مناسب برای دویدن است در یک موتور جست و جو عبارتی مثل ” بهترین کفش برای دویدن آقایان ” را سرچ کند و از این طریق به سایت X وارد و از آن خرید کند بخاطر مجموعه ایی از روش ها و بستر سازی هایی بوده که مسئولان سایت X انجام داده اند که نام این مجموعه روش ها و بستر سازی ها بازاریابی درونگرا Inbound Marketing گذاشته شده است .
به تعریف درج شده در سایت هاب اسپات “بازاریابی درونگرا “ به مجموعه ایی از روش ها گفته می شود که با تولید محتوای ارزشمند و متناسب با تجربه های مشتریان سعی در جذب آن ها می کند .
پس می توان گفت که هدف اصلی بازاریابی درونگرا تمرکز بر محتوایی است که برای مخاطب مفید و آموزنده باشد و بدون گزاف گویی بتواند اثر مستقیم آن را بر روی مشکل خود و رفع نیازش احساس کند .
حال از دید جذب مشتری این مفهوم را بررسی کنیم .
ما در مسیر بازاریابی افراد یک جامعه را توسط یک قیف فرضی در سه گروه دسته بندی می کنیم :
در بازاریابی درونگرا تلاش می کنیم که بهترین مخاطب یعنی علاقه مند توانا (گروه سوم) را جذب کنیم تا بتوانیم آن ها را به سرنخ تبدیل کنیم و در نهایت به تحقق فروش برسیم.
هرچند این نوع بازاریابی در مفهوم بسیار گسترده است و می توان در حوزه های غیر دیجیتال هم برای آن مصداق عملیاتی پیدا کرد ، اما بحث بازاریابی درونگرا در این روزها به فلسفه ایی از بازاریابی دیجیتال می رسد که هدف اصلی آن جذب و نگهداری از مشتری توسط روش ها و ابزارهای آنلاین است و بخاطر اثر گذاری بی انتهای آن در حوزه های دیجیتال اعم از صفحات وب و شبکه های مجازی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.
برای تحقق این مهم به ساختاری نیازمندیم تا بتوانیم بر پایه آن فرآیند ذکر شده را عملی کنیم . در مورد این ساختار بیشتر بخوانید.
یک چرخه ی نسبتا قدیمی برای این عملیات وجود دارد که شکل ابتدایی ساختار بازاریابی درونگرا است که آن را در تصویر زیر باهم می بینیم:
این شکل از چرخه بازاریابی درونگرا هر چند درست است و هنوز هم با همین ساختار در بنگاه های بازاریابی استفاده می شود اما همانطور که گفتیم شکل قدیمی این فرآیند محسوب می شود .
پس حالا به شکل نوین این ساختار بنگریم تا بیشتر با مفهوم امروزی بازاریابی درونگرا آشنا شویم :
در ساختار نوین چرخه بازاریابی ، مشتریان به ۴ بخش تعدیل شده اند :