در این مقاله نگاه ویژه ای به استاندارد TC 122 می اندازیم و جنبه های مختلف آن را بررسی می کنیم تا با رعایت آن ، بتوانیم بسته بندی محصولات خود را با استانداردها و الزامات جهانی و از همه مهم تر ، با دیدگاه ها و نیاز های روز مصرف کنندگان بین المللی هماهنگ کنیم.
بسته بندی استاندارد از استراتژی بازاریابی یک پارچه ای استفاده می کند تا بتواند ضمن حفظ کیفیت محصول نهایی ، نظر خریدار را هم به آن جلب نماید. بسیاری از مصرف کنندگان قبل از خرید کالای موردنظر ، بسته بندی آن را قضاوت می کنند و چه بسا بسته بندی غیراصولی ، او را از خرید منصرف نماید.
یکی دیگر از اهداف مهم بسته بندی ، هویت دهی به محصول است. در بسیاری از موارد ، تمرکز بر اهداف بسته بندی آن قدر اهمیت می یابد که هزینه آن بیشتر از خود محصول می شود. برخی از صاحب نظران بازاریابی اعتقاد دارند بسته بندی باید جزو اهداف آمیخته بازاریابی ( محصول ، قیمت ، مکان عرضه ، ترویج ) قرار بگیرد.
این جاست که ایزو بین المللی TC 122 به استانداردسازی در زمینه بسته بندی ، با توجه ویژه به اصطلاحات و تعاریف مورد استفاده در این حوزه ، ویژگی های بسته بندی حرفه ای ، الزامات و آزمایشات عملکردی و همین طور استفاده از فناوری های مرتبط با بسته بندی می پردازد.
در واقع ایزو TC 122 یا همان ISO TC 122 راهنمایی بین المللی برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان است تا با رعایت آن ، بسته بندی محصولات خود را با نیاز های کاربری ، استانداردها و الزامات جهانی و همین طور حقوق مصرف کنندگان هماهنگ نمایند و حضور موفقی در بازار داشته باشند.
جالب است بدانید که استاندارد ایزو TC 122 در سال ۱۹۶۶ میلادی ، برابر با سال ۱۳۴۵ خورشیدی عرضه شد. در آن سال پس از بررسی اولیه کمیته های فنی ، پیش نویس استاندارد TC122 تهیه شده و پس از اصلاحات لازم ، در قالب استاندارد بین المللی درآمد.
ایزو TC 122 یا استاندارد جهانی بسته بندی ، اصول سنتی بسته بندی را نفی نمی کند ، بلکه آن ها را رعایت کرده و در عین حال با نیاز های روز مصرف کننده جهانی هماهنگ می کند. چون رعایت استاندارد های جهانی بسته بندی برای حضور موفق در بازار های بین المللی ضروری است.
در حقیقت رعایت استانداردهای بسته بندی و توجه به استاندارد کارتن موردنیاز آن قدر اهمیت یافته ، که ایزو TC 122 را ویژه آن تعریف کرده اند که نه تنها شامل الزامات قانونی است ، بلکه حقوق مصرف کننده نهایی را هم مدنظر قرار داده و به ایشان کمک می کند تا انتخاب آگاهانه ای داشته باشند.
ایزو TC 122 سند مفصلی است که بسته بندی را در جهات مختلفی تعریف می کند؛ از اصطلاحات و تعاریف مورد استفاده در این حوزه گرفته تا رابطه بسته بندی مناسب با حفظ محیط زیست. این ایزو از بخش های مختلفی تشکیل شده که از آن جمله می توان به این موارد اشاره کرد:
در بخش استاندارد های آزمایشات بسته بندی ایزو TC 122 ، به ویژگی های بسته بندی استاندارد و حرفه ای برای عرضه به مصرف کنندگان بین المللی اشاره شده است. طبق قوانینی که این سند بیان کرده ، بسته بندی استاندارد باید به طور کلی چنین ویژگی هایی داشته باشد:
رعایت استاندارد های بین المللی بسته بندی از آنجا اهمیت می یابد که بسته بندی مناسب و حرفه ای ، نخستین گام در عرضه کالای صادراتی است. این بسته بندی نه تنها در ایمنی و حفظ کیفیت کالا اهمیت دارد ، بلکه بر بازاریابی محصول در سطح بین المللی هم تأثیرگذار است.
مسئولیت بسته بندی کالای صادراتی به طور معمول برعهده صادرکننده است ، اما تولیدکننده اقلام بسته بندی باید کالا هایی با استاندارد های لازم را در اختیار صادرکنندگان بگذارد و تضمین نماید که محصول یا کالای داخل آن ، در مسیر رسیدن به مصرف کننده نهایی آسیبی نمی بیند.
عملکرد بسته بندی محدود به حفظ بار در برابر آسیب های احتمالی در مسیر صادرات نیست و در کنار آن یکی از ارکان مهم در بازاریابی محصول هم محسوب می شود. به همین خاطر بسته بندی باید طوری باشد که مشتری جهانی را به خود جذب کرده و نشان دهنده حرفه ای بودن کسب و کار باشد.
در این مقاله به ایزو TC 122 و بخش های مختلف آن پرداختیم. به برخی از مهم ترین بخش های آن اشاره کرده و تعاریف بسته بندی استاندارد را هم عنوان کردیم. این استاندارد بین المللی ، برای استانداردسازی ویژگی های لازم برای طراحی ، تولید و عرضه بسته بندی نوشته و عرضه شده است.