صنعت بسته بندی در ایران نزدیک به پنجاه سال است که شکل گرفته در حالی که این صنعت در اروپا دو قرن سابقه دارد. سال 1349 اولین کارخانه کاغذ برای تحریر در هفت تپه خوزستان راه اندازی شد که از تفاله نیشکر برای تولید محصول استفاده می کردند.
تصور اینکه یک محصول در جهان امروز بدون بسته بندی به بازار عرضه شود، بسیار دور از ذهن و غیرممکن است. این کار معمولا برای جلوگیری از صدمه احتمالی به محصول تولید شده و حفاظت از آن صورت می گیرد.
همچنین بسته بندی کار تبلیغات برای محصول را انجام می دهد که هرچقدر شیک تر و عامه پسندتر باشد آن محصول بیشتر به فروش می رسد. توجه به رنگ و نوع بسته بندی نکته کلیدی است که باعث جلب توجه مشتری به آن محصول می شود. به طورکلی صنعت بسته بندی سه کار اصلی را انجام می دهد:
بسته بندی کالا باید به صورتی باشد که ویژگی های محصول و کالا را ثابت نگه دارد که معمولا برای آن دستورالعمل هایی خاصی را نظر می گیرند.
یک بسته بندی مناسب و دقیق باید اطلاعاتی مفید را در مورد کالا و محصول مورد نظر ، در اختیار مشتری قرار دهد.
بسته بندی ها باید ویژگی هایی داشته باشند که مشتری را به خود جذب کنند زیرا در بسیاری موارد یک محصول باکیفیت بوده ، درحالی که بسته بندی نامناسب داشته اما مورد توجه مشتری قرار نگرفته است.
یک محصول وقتی تولید و برای فروش آماده می شود نیازمند بسته بندی است. کسانی که در حوزه بازاریابی کار می کنند به خوبی می دانند که برای شناخته شدن محصول باید آن را بسته بندی کرد. در حوزه صادرات ، معمولا کالاهایی در صف اول فروش اند و مشتری حاضر به خریدن آن است که بسته بندی مناسبی داشته باشد.
بسته بندی باعث می شود که محصولات بدون آسیب به دست مشتریان برسد و همچنین باعث افزایش درآمد ملی یک کشور می شود. برای آنکه یک محصول بسته بندی مناسب داشته باشد و در بازار فروش جهانی بتواند رقابت کند باید به طراحی و رنگ بندی آن توجه ویژه داشته باشید. به طور کلی چند نکته مهم در بسته بندی های صادراتی وجود دارد که باید آنها را رعایت کرد:
با توجه به اینکه زعفران به نور و رطوبت حساس است ، باید آن را به بهترین شکل بسته بندی کرد تا کیفیت آن حفظ شود. همچنین گزینه مناسب برای نگهداری و بسته بندی زعفران آن است که ابتدا آن را داخل ظروف فلزی و سپس در داخل کارتن های مقوایی قرار دهیم. با این روش زعفران از تغییرات دمایی که به شدت به آن حساس است در امان می ماند و مزه و بوی آن نیز تغییر نمی کند.
در یکی از قسمت های مقاله اشاره کردیم که ایران بزرگترین تولیدکننده زعفران دنیا است درحالی که اسپانیا بازار فروش را در اختیار دارد زیرا اسپانیا زعفران را از ایران وارد می کند و با بسته بندی مناسب و زیبا آن را در بازار جهانی به فروش می رساند و با این کار کسی که در استرالیا زندگی می کند تصور می کند که اسپانیا تولیدکننده زعفران در دنیا است. درحالی که واقعیت غیر از این است. پس اهمیت بسته بندی زعفران در حدی است که باید روی آن سرمایه گذاری های مناسب داشته باشیم.
درج اطلاعات لازم ازجمله فصل برداشت ، کشور محل کاشت و مقدار رطوبت ، باعث آگاه سازی مشتریان از محصول می شود.
انسان همواره به سمت زیبایی ها جذب می شود ، در تولید محصولات نیز سعی بر این است که زیباترین محصول و درعین حال باکیفیت ترین را در اختیار مشتریان قرار دهیم. این کار با بسته بندی مناسب صورت می پذیرد و باعث جلب توجه مشتری برای خرید محصولات می شود. پس هرچه بسته بندی محصولات شکیل تر باشد بیشتر مشتری جذب آن می شود ، زیرا مشتری زیاد به محتوا داخل بسته توجه نخواهد کرد؛ بلکه نوع بسته بندی محصول برای او مهم است.