تصمیماتی که افراد در فروشگاه ها برای خرید کالاها می گیرند کاملاً لحظه ای هستند. دسته کمی از افراد هستند که هنگام ورود به یک فروشگاه بزرگ دقیقاً می دانند که به دنبال چه برندی هستند. سایر مشتریان معمولاً لیستی از مایحتاج خود را به دنبال داشته و در لحظه برای خرید یکی از برندها تصمیم می گیرند. به همین دلیل در اینجا طراحی بسته بندی به کمک شما خواهد آمد.
زمانی که محصول شما نسبت به دیگر رقیبانتان متفاوت باشد مشتریان برای بررسی دقیق تر آن کنجکاو خواهند شد. چیزی که در نگاه اول می تواند شما را از سایرین متمایز کند به کارگیری خلاقیت در شیوه طراحی بسته بندی است. این موضوع باعث می شود که حتی اگر مشتری به کالای شما نیازی نداشته باشد، برای خرید آن ترغیب شود. بنابراین زمانی که در پشت این بسته بندی جذاب کالایی باکیفیت و مرغوب ببیند، دفعه های بعدی محصول شما را نیز به لیست خرید خود اضافه خواهد کرد.
اصول طراحی بسته بندی که بر فروش شما تأثیر خواهد گذاشت
- بسته بندی مورد توجه بسازید.
توجه کنید که مسئولیت شماره یک بسته بندی این است که نظر مشتری را به خود جلب کند. مواردی مانند محافظت از کالا و حفظ سلامت آن در رده های بعدی قرار دارند. شما قرار نیست در قفسه کالاهای رقیب مثل آن ها باشید. بنابراین همین الان دست به کار شده و یک تیم تخصصی طراحی راه بیندازید. از آن ها بخواهید که به دنبال ایده های جذابی که تا به حال کسی از آن ها استفاده نکرده بروند و با شکستن قوانین و کلیشه ها محصول شما را به محصولی خاص و منحصر به فرد تبدیل کنند.
- اطلاعات مهم و حیاتی را بر روی بسته بندی خود قرار دهید.
پس از اینکه خریداران به محصول شما جذب شدند، دوست دارند در کوتاه ترین زمان ممکن تشخیص دهند که این بسته جذاب حاوی چه چیزهایی است. از دادن اطلاعات تکراری و مشخص خودداری کرده و در چند کلمه همه آن چیزی را که مشتری باید درباره محتویات بسته بداند ارائه دهید.
به این صورت حوصله خریداران عجول سر نرفته و خیلی زود به سبد خرید آن ها اضافه خواهید شد. البته شما می توانید برخی اطلاعات را از طریق خود بسته بندی به مشتری بدهید. به عنوان مثال آبمیوه هایی که به شکل طعم خود ساخته شده اند.
صاحبان فروشگاه ها یا سوپرمارکت ها محصول شما را در قفسه های محصولات مشابه قرار می دهند و فقط به دنبال این هستند که همه محصولات موجود در قفسه را بفروشند. تا زمانی که شما به یک برند قابل توجه مشتریان تبدیل نشوید، نمی توانید انتظار داشته باشید که فروشندگان به برند شما کمک کنند.
بنابراین هنگام طراحی به این فکر کنید که یک خریداران ناآگاه که هیچ چیزی از محصول شما نمی داند نیاز به دانستن چه اطلاعاتی دارد؟ همچنین مشتری باید با یک نگاه به بسته بندی متوجه شود که تفاوت شما با دیگر محصولات مشابه چیست؟ این اطلاعات را در جایی قرار دهید که در اولین نگاه دیده می شود. آنگاه تأثیر آن ها را در فروش خود خواهید دید.
امروز خریداران معمولاً یک محصول را به دلیل آنچه واقعاً هست خریداری می کنند. این موضوعی است که نشان می دهد مارک محصول شما باید شناخته شود. اما باید بدانید که دوره استفاده از مارک های برچسبی یا عکس های تکراری گذشته است. مشتری باید تصویری خاص از برند شما را در ذهن داشته باشد تا هر زمان که نام این برند را می شنود، آن تصویر را به یاد بیاورد.
مطمئن شوید که از یک تیم حرفه ای استفاده کنید تا مناسب ترین محل و شیوه را برای قرار دادن برند شما بر روی محصولتان انتخاب کنند. چرا که در نهایت ممکن است محصولات شما عوض شوند اما برندتان برای همیشه در یادها خواهد ماند.
- مشخص کنید که قرار است چه گروهی از مخاطبین را جذب کنید.
مخاطبان معمولاً بر اساس مقایسه محصولات یک برند با برند دیگر درباره ارزش آن تصمیم گیری می کنند. پس شما باید مشخص کنید که در میان رقیبان خود در چه جایگاهی قرار دارید و قرار است کدام دسته از مخاطبین را به خود جذب کنید.
دانستن این موضوع به شما در طراحی بسته بندی و شکل گیری جزییات آن کمک می کند. ضمن اینکه شما باید کیفیتی مناسب تر از گزینه های گران قیمت تر داشته باشید تا بتوانید در ردیف برندهای شناخته شده توسط مشتریان هدف انتخاب شوید.
- برندهای معروف رقیب را بشناسید.
این که ندانید در حوزه کاریتان مشتریان بیشتر از چه برندهایی خرید می کنند کمی عجیب است. چرا که این موضوع به شما کمک می کند که با سلایق مشتریان آشنا شده و تشخیص دهید که شرایط اولیه آن ها برای انتخاب محصول چیست. این موضوع می تواند روی تصمیم گیری های شما برای طراحی بسته بندی و در نهایت شیوه های تولید و بازاریابی تأثیرگذار باشد. برای شناخت بهتر رقیبان و خریداران باید به سؤالات زیر پاسخ دهید.
- آیا درباره برندهای معروف رقیب تحقیق کرده اید؟
- آیا از نقاط ضعف آن ها آگاهی دارید و میدانید که بسته شما کدام یک از این ضعف ها را برطرف می کند؟
- آیا میدانید که مخاطبان چگونه کیفیت را اندازه می گیرند؟
- آیا میدانید که مخاطبان از چه موادی خسته شده اند؟
- آیا تعیین جایزه می تواند بر تصمیم مخاطب اثر بگذارد؟
- محصول را برای خریدار خود تعریف کنید.
اگر فکر می کنید که مشتریان علاقه دارند کاربرد محصول شما را کشف کنند سخت در اشتباه هستید. هیچ کس در فروشگاه برای پیدا کردن کاربرد یک محصول در اینترنت جست وجو نمی کند. بیشتر مشتریان حتی به خود زحمت نمی دهند که از فروشنده درباره کاربرد محصول سؤال کنند.
بنابراین اگر در طراحی بسته بندی خود به درستی محصولتان را معرفی نکرده اید، باید منتظر باشید که روزها و ماه ها در قفسه های فروشگاه ها خاک بخورید. خریداران دوست دارند که با نگاهی کوتاه به بسته بندی اطلاعات مفیدی درباره کاربرد و چیستی محصول ، ترکیبات و نحوه استفاده آن به دست آورند. پس این کار را برای آن ها انجام دهید.
- به ویژگی های فروشگاه توجه کنید.
محصول شما نهایتاً قرار است در مغازه ها و فروشگاه ها به فروش برسد. بنابراین باید هنگام طراحی به این فکر کنید که فروشندگان معمولاً برچسب های فروشگاه را در کجا قرار می دهند. یا نور قفسه ها و انعکاس چراغ ها و سایه ها چگونه می تواند روی خوانا بودن و مشخص بودن بسته بندی شما مؤثر باشد. اهمیت این موارد را دست کم نگیرید.
بررسی استاندارد بسته بندی و پکیجینگ
تمامی کارفرمایان فعال دربسته بندی کالا یا پکیجینگ موظف هستند که چنین استانداردهایی را رعایت کرده و نکات آن را در هنگام بسته بندی یا پکیجینگ به کار گیرند. در غیر این صورت مشمول پرداخت جریمه خواهند بود. حتی در مواردی ممکن است رعایت نکردن این نکات منجر به خارج شدن محصول از بازار شود. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم تمامی استاندارهای جهانی بسته بندی کالا و پکیجینگ را با هم بررسی کنیم.
فلسفه استاندارد بسته بندی و استاندارد پکیجینگ چیست؟
یکی از مهم ترین سوالاتی که در ابتدای بحث باید به آن پاسخ داده شود ، علت تدوین این نوع استانداردها و الزام رعایت آن ها است. باید بدانیم هر استانداردی برای رسیدن به اهداف مشخصی که به نفع تولیدکننده و مصرف کننده است ، نوشته می شود. استانداردهای بسته بندی کالا و پکیجینگ نیز اهداف خاصی را دنبال می کنند.
به عنوان مثال هدف اصلی از این استانداردها محافظت از کالا و حفظ ایمنی آن در برابر انواع عوامل طبیعی و مصنوعی است. از جمله این عوامل می توان به ضربه ، حرارت ، فشار ، رطوبت ، گرد و غبار و اکسیژن اشاره کرد. به این ترتیب رعایت استانداردهای بسته بندی کالا و پکیجینگ به شما کمک می کند که طول عمر محصول خود را بالا برده و کیفیت آن را در گذر زمان حفظ کنید.
یکی دیگر از اهداف استاندارد بسته بندی و استاندارد پکیجینگ برقراری یک ارتباط میان تولیدکننده و مصرف کننده است. چراکه تولیدکننده می تواند بر روی بسته بندی کالا تمامی نکات مربوط به نحوه نگهداری و استفاده از کالا را توضیح دهد. در نتیجه مصرف کننده دیگر نیازی نخواهد داشت که برای اطلاع از اصول حمل و نقل ، نگهداری و استفاده از کالا به منابع دیگری سر بزند.
در کنار این ها بسته بندی کالا یک راه مناسب و ارزان برای بازاریابی و جذب مشتری است. بسته بندی مناسب و جذاب می تواند همانند یک بازاریاب بی جان از پشت ویترین مشتری را به خود جذب کرده و نقش موثری در افزایش فروش محصول داشته باشد.
موضوع استاندارد بسته بندی و استاندارد پکیجینگ چیست؟
در تعریف استاندارد ، بسته بندی هر ماده ای است که برای مهار ، محافظت ، جابجایی ، تحویل و ارائه کالا از تولیدکننده به مصرف کننده مورد استفاده قرار می گیرد. استانداردهای بسته بندی کالا و پکیجینگ شامل قوانینی هستند که تمام ویژگی های تولید ، ارائه و دفع زباله محصولات را شامل می شوند. موضوعات کلی استانداردهای بسته بندی از قرار زیر است:
مشخص کردن الزامات کلی مربوط به بسته بندی و زباله های ناشی از آن
مقررات مربوط به اندازه بسته
قوانین خاص در مورد مقادیر اسمی برای محصولات پیش بسته بندی شده
قوانین ویژه برای بسته بندی مواد غذایی ، محصولات گیاهی
قوانین زیست محیطی در مورد بسته بندی هایی با اهداف صنعتی و میزان فلزات سنگین به کاررفته در آن ها
منظور از استاندارد بسته بندی TC 122 چیست؟
همان طور که گفتیم در دنیای امروز جنبه تزییناتی و ظاهری بسته بندی اهمیت کمتری را در این صنعت داشته و بیشتر پایداری ، کاربرد و سازگاری با محیط زیست در بسته بندی اهمیت پیدا می کند. به همین دلیل برای اطمینان از رعایت تمامی نکات ، بخشی از استانداردهای بین المللی یا ایزو به بسته بندی کالا اختصاص یافته است. این استاندارد بسته بندی و استاندارد پکیجینگ را TC 122 می نامند .
TC 122 درواقع یک راهنمای بین المللی برای تمامی کسانی است که به نوعی با بسته بندی کالا سروکار دارند. به این ترتیب تمامی تولیدکنندگان و مصرف کنندگان با رعایت اصول این راهنمای بین المللی می توانند از کارآمد بودن کار خود مطمئن شوند.
به عبارت بهتر اصول این استاندارد به گونه ای نوشته شده است که علاوه بر الزامات جهانی ، حقوق مصرف کننده رعایت شده و نیازهای کاربری او برآورده شود. TC 122 را می توان درواقع پلی میان بسته بندی سنتی و بسته بندی مدرن دانست. به این ترتیب با رعایت این استاندارد نه تنها اصول سنتی بسته بندی زیر سوال نخواهد رفت بلکه نیازهای روز جامعه نیز به درستی در نظر گرفته می شوند.
استاندارد TC 122 چه مواردی را شامل می شود؟
استاندارد بسته بندی و استاندارد پکیجینگ TC 122 یک دنیای گسترده است که در این مقاله تلاش کرده ایم به تعدادی از نکات موردتوجه آن اشاره کنیم. استاندارد TC 122 دارای دو زیرمجموعه است که با نام های SC 3 و SC4 شناخته می شوند.
این دو کمیته هرکدام حوزه کاری مخصوص به خود را داشته و در این زمینه استانداردهایی را تدوین کرده یا در دست تدوین دارند. موضوع کاری کمیته SC 3 مربوط به الزامات و آزمایش های عملکردی انواع بسته بندی و بارهای واحد است. در حالی که کمیته دوم یعنی SC 4 وظیفه دارد استانداردهای مربوط به بسته بندی و محیط زیست را تدوین کند.
سخن پایانی
بسته بندی کالا یکی از مهم ترین موارد در زمینه حفاظت از کالا در برابر انواع عوامل محیطی است. اگر بسته بندی کالا به درستی انجام نشود خطرات مختلفی مانند نفوذ رطوبت ، گرد و غبار ، ضربه ، فشار و حرارت کالای داخل بسته بندی را تحت تاثیر قرار می دهند. به ویژه اگر این بسته بندی مربوط به مواد غذایی یا دارویی باشد، چنین تاثیراتی بر روی سلامت انسان اثرات منفی خواهند گذاشت.
منبع : موسسه فرهنگی و هنری توانگران