مراحل کلی تولید محتوا متنی به شرح زیر صورت می پذیرد
تمامی محتواهای تولید شده می بایست با یک کد منحضر به فرد قابل شناسایی باشند. این کد، هویت یک مطلب است و می بایست در تمامی تولیدات محتوایی، از سیستم کدگزاری شده پایین استفاده نمایید.
شماره | – | زبان | – | فرمت | – | شرکت |
۰۱ | ENG | DIO | IDEALWEEN |
ردیف | فرمت | کد |
۱ | A day in the office | DIO |
۲ | Best practice | BPR |
۳ | Blog review | BLR |
۴ | Book review | BRE |
۵ | Case studies | CST |
۶ | Certifications | CER |
۷ | Chart, graphs and statistics | CGS |
۸ | EBook | EBK |
۹ | Employee and employer interviews video | EIV |
۱۰ | General papers | GPR |
۱۱ | General video | GVD |
۱۲ | Guest posts | GPT |
۱۳ | Guides | GUD |
۱۴ | Infographics | INF |
۱۵ | Journal reviews | JRV |
۱۶ | News | NWS |
۱۷ | Opinion | OPN |
۱۸ | Photography | PHO |
۱۹ | Polls | POL |
۲۰ | Presentation | PRE |
۲۱ | Tips and tricks | TTK |
۲۲ | Tool List | TLS |
۲۳ | Training and event calendar | TEC |
۲۴ | UGC | UGC |
۲۵ | Video tutorials | VTL |
۲۶ | Webinars | WNR |
۲۷ | Whitepapers | WHP |
۲۸ | Written tutorials | WTL |
ردیف | زبان | کد |
۱ | انگلیسی | ENG |
۲ | فارسی | FAR |
تیتر اصلی محتوای خود را تولید کنید. تیتر اصلی، عنوانی است که مهمترین مطلب متن را بیان می کند. در برخی مواقع، تیتر اصلی تنها تیتر خبر بوده و با حروف درشتتر دیده مىشود. تیترها خوانده می شوند و مخاطب تصمیم می گیرد که محتوای آن را بخواند یا نخواند. تیترها اولین و بیشترین بخشی از محتوا هستند که خوانده می شوند و در عین حال می توانند آخرین باشند.
مثال:
استارت آپ ها به نظام صنفی پیوستند
زیر تیتر، بعد از تیتر اصلى (معمولاً در صفحه اول) و با حروف کوچکتر نوشته مىشود. مطلب زیر تیتر مىتواند مکمل تیتر اصلى و روتیتر و یا مستقل از آنها باشد و باز هم به هر حال تیتر اصلى باید بدون زیر تیتر هم مفهوم و معناى مستقل و کامل داشته باشد.
مثال:
تیتر اصلی « رئیس جمهور در نمایشگاه الکامپ حضور پیدا کرد»
زیر تیتر « استارت آپ ها مشکلات خود را با بالاترین مقام اجرایی کشور مطرح کردند»
سعی کنید برای مطالبی که طولانی هستند و بیش از ۸۰۰ کلمه را شامل می شوند، از سرآغاز یا سوتیتر استفاده کنید. در مطالبی که بسیار طولانی هستند می توان از چند سوتیتر استفاده کرد. سوتیتر باید خلاصه ای از مطالبی باشد که شما می خواهید به آنها بپردازید.
سعی کنید در چند جمله (۴ تا ۵ جمله) مقدمه وار در مورد موضوع مورد نظر صحبت کنید. همانطور که قبلا هم گفته شد، این قسمت از نوشته تاثیر بسیار زیادی در قانع کردن مخاطب برای خواندن ادامه مطلب است.
شما باید تعیین کنید که چه عباراتی می بایست در محتوای شما بکار برده شود.
علاوه بر آن، سایر کلمات کلیدی که به متن موردنظر مربوط است را انتخاب کنید. سعی کنید تا ۳ کلمه کلیدی، یکی اصلی و دو کلمه فرعی برای متن در نظر بگیرید.
یکی از ابزارهای خوب برای سنجش کلمات کلیدی متن بلاگ ، افزونه SeoQuake است. این افزونه روی مرورگر کروم یا فایرفاکس نصب شده و در صورتی که صفحهای باز شود، تراکم کلمات کلیدی صفحه را به شما نمایش میدهد.
لازم به ذکر است که این افزونه به صورت آفلاین کار نمیکند و همینطور ابزارهای دیگری مانند اندازه گیری رتبه صفحه و بک لینکها را نیز در خود دارد. شما میتوانید این افزونه را برای مرورگر کروم از این لینک دریافت کنید.
افزونه seoquale برای سنجش کلمات کلیدی
در نگارش یک مقاله، می بایست تحت قوانین زیر عمل کرد.
سعی کنید متن خود را طوری تنظیم کنید که متن مورد نظر دارای دسته بندی بوده و مطالب قابل دسته بندی در بولت باشد. در زیر نمونه ای از بولت گذاری را مشاهده می کنید:
امروزه در ایران، شرکت های دیجیتال مارکتینگ به دستههای زیر تقسیم می شوند:
زمانی که می خواهید عبارتی را عینا از کسی یا منبعی نقل کنید می بایست نقل قول را مشخص کنید.
تذکر مهم: این موضوع در زمانی که از منابع هم زبان دیگر استفاده می کنید اهمیت بسیاری پیدا میکند. ممکن است در صورت رعایت نکردن این مسئله، گوگل محتوای تولید شده را کپی تلقی کرده و تبعات سنگینی برای وبسایت داشته باشد.
برای نگارش نقل قول چنین عمل کنید:
شما می توانید نمونه ای از نگارش یک نقل قول را مشاهده کنید:
یکی از رهبران بزرگ دنیای فناوری قطعا استیو جابز است. اما باید پرسید که آیا هر انسان بزرگی آیا لزوما خوب هم هست؟ یکی از دوستان او میگوید:
« با او به شدت مشکل داشتیم. او از تکنیکی به نام دایره تحریف واقعیت بهره میبرد. او طوری واقعیت را تحریف می کرد که گاهی ما هم باور می کردیم که اشتباه می کنیم.» استیو وازنیاک
برای نگارش واژه های مرکب، حتما از نیم فاصله استفاده کنید.
سعی کنید حین نگارش یک محتوای متنی ، حتما از لینک در آن استفاده کنید. پیشنهاد می شود حداقل در موارد زیر لینک دهی کنید:
محتواهایی که برگردان مطلبی با زبان متفاوت است، محتوای متنی تولیدی محسوب می شوند. اما ذکر منبع در آنها ضروری است. در چنین محتواهایی نکات زیر را رعایت کنید:
لینک مطلب اصلی را در آخر مقاله ذکر کنید.
در صورتی که از ترجمه دقیق استفاده می کنید، حتما عبارت زبان اصلی را برای واژگانی که ترجمه آنها دشوار است و یا معادل عینی ندارند، به صورت پاورقی ذکر کنید. نمونه ای از این اقدام را در زیر می بینید:
Marketing is the management process through which goods and services move from concept to the customer. It includes the coordination of four elements called the 4 P’s of marketing.
بازاریابی (۱) یک جریان مدیریتی است که در جریان آن، ایده یک کالا و یا خدمت، به مصرف کننده هدایت می شود. روال بازاریابی شامل ۴ مرحله می شود که۴P مارکتینگ نامیده می شود.
۱) Marketing
همانطور که در مثال فوق می بینید، معادل واژه بازاریابی که در واقع ترجمه ای نه چندان مناسب برای Marketing است، به صورت پاورقی ذکر شده است.
در ترجمه های لفظی که رساندن مفهوم در اولویت قرار دارد، ذکر اینکه مطلب به صورت تلخیصی و یا لفظی ارائه شده ضروری است.
برای مقاله خود یک عکس جذاب انتخاب کنید. در انتخاب عکس مناسب به نکات زیر توجه کنید: