پیشتر در مقاله ای تحت عنوان آژانس دیجیتال مارکتینگ چیست تعریفی کلی از آژانس گفته ام.
آژانس یک مجموعه انتفاعی است که هدف آن انجام یک سری از کارها در قالب خدمات به جای شماست. مثل آژانس های مسافرتی که وظیفه انجام کل مراحل رزوراسیون را در طول سفر برای شما بر عهده دارند.
یک آژانس فول سرویس کسی است که هر آنچه که شما در کل فرآیند مورد نظر لازم دارید را برای شما فراهم می کند یا بعبارتی به جای شما انجامش میدهد.
پس وقتی یک آژانس ادعا می کند که فول سرویس است به این معناست که تمام خدمات شما را خودش انجام می دهد ( یا حداقل خریداری و به نام خود منتشر می کند).
در همان مقاله درباره خدمان یک آژانس دیجیتال مارکتینگ نیز صحبت کردیم.
قبل از اینکه به خواندن این مقاله ادامه دهید حتما مقاله مربوطه را بخوانید. وقتی مقاله مورد نظر را خواندید، می توانیم ادامه دهیم. حالا باید ببینیم با توجه به تعاریفی که در آنجا بود، یک آژانس فول سرویس چطور آژانسی است؟
بنا بر آنچه در مقاله مذکور گفته ایم، ما حوزه های دیجیتال مارکتینگ را در ۵ بخش طبقه بندی می کنیم:
تا حدودی مشخص شد. نه؟
اینها تمام حوزه هایی هستند که یک فعالیت دیجیتال مارکتینگ در آن انجام می شود. در واقع قلمرو دیجیتال مارکتینگ به این ۵ حوزه تقسیم می گردد.
با این تعریف و با تقسیم بندی مورد بحث، خدمات فول سرویس به این معناست که آژانس دیجیتال مارکتینگ فرضی ما می بایست در تمامی این حوزه ها خدمات ارائه دهد.
شاید در نگاه اول این مسئله کمی ساده به نظر برسد. یعنی ممکن است شما تصور کنید که خب چه ایرادی دارد که یک آژانس در تمامی حوزه های دیجیتال مارکتینگ – در تمامی قلمرو آن – فعال باشد؟
پاسخ این است که ایرادی ندارد. اما کمی مشکل است. سوال شما را با این مثال پاسخ می دهم:
هیچ ایرادی ندارد که یک انسان هم نوازنده خوبی باشد، هم مکانیک خوبی باشد، هم فیلسوف عمیقی باشد و هم مخترع بی نظیری . این را هم اضافه کنید که باید بتواند به سان یک آینه کار خبره، آینه کاری کند و همزمان تسلط ویژه ای روی طبخ غذاهای کلاسیک ژاپنی داشته باشد.
ایرادی ندارد. اما خودتان چه فکر می کنید؟ ممکن است؟ شخصا کمی دشوار می دانم. حداقل وقتی امروز صنعتم را نگاه می کنیم شکل گیری چنین آژانسی نیازمند فاکتور های زیادی است که در مطلبی دیگر به آن خواهم پرداخت.
در مقاله مذکرو گفتیم که فعالیت های دیجیتال مارکتینگ را می توان در بخش های زیر خلاصه کرد.
اینها تقسیم بندی من هستند. ممکن است فردی یا کارشناسی تقسیم بندی دیگری داشته باشد. اما فکر می کنم همه اتفاق نظر دارند که بخش اعظمی از فعالیت های دیجیتال مارکتینگ در همین دسته ها طبقه بندی می شوند.
یک آژانس دیجیتال مارکتینگ فول سرویس باید طی سالها تلاش توانسته باشد در تمامی این حوزه ها هم تسلط بیدا کرده باشد و هم برای اجرای آنها نیروی انسانی متخصص کافی داشته باشد.
شاخص ترین تکنیک های دیجیتال مارکتینگ که در فعالیت های دیجیتال مارکتینگ استفاده می شوند اینها هستند:
پس یک آژانس دیجیتال مارکتینگ می بایست مثل یک تردست انواع و اقسام تکنیک ها را بداند. از اصول بازاریابی درونگرا تا ریزه کاری های بازاریابی چریکی.
پس مجموعه ای از این اقدامات، تسلط ها و شناخت ها و توانایی ها یک آژانس دیجیتال مارکتینگ فول سرویس را تشکیل می دهد.
یک اشتباه رایج
تعریفی که ارائه کردم ، برای خودم منطقی است. انتظار دارم وقتی من ادعا می کنم که یک آژانس دیجیتال مارکتینگ فول سرویس هستم ، تقریبا تمامی چیزهایی که گفتم را داشته باشم. مگر در شرایطی نادر آن هم برای مواردی خاص که به ندرت ۱۰ درصد از فعالیت ها را تشکیل می دهند.
شاید یک مثال منظورم را بهتر منتقل کند.
ما امروز اتوموبیل های زیادی در کشور تولید می کنیم. از پراید و تیبا تا خودرویی مثال پژو ۲۰۰۸.
واقعا خنده دار است که شرکت های خودروساز ایرانی ادعای تولید داخلی محصولی مانند پژوه ۲۰۰۸ را دارند. چرا؟ چون حتی ۱۰٪ از قطعات آن هم در داخل تولید نمی شود.
شما نمی توانید برای محصولی که تنها ۱۰ درصد آن را خودتان تولید می کنید ادعای تولید مستقل کنید. شما نهایتا یک مونتاژ کار هستد.
اما برای محصولی مثل پراید می توانید این ادعا را بکنید. حتی اگر ۵٪ از فطعات این محصول وارداتی باشد. مهم نیست. عمده کار در داخل انجام می شود. پس من یک تولید کننده کامل هستم.