به شکلی از بازاریابی که گفت و گوی مخاطب با کسب و کار از طرف مخاطب آغاز شود بازاریابی درونگرا می گوییم یا به عبارتی دیگر هنگامی که مشتری به خاطر رفع نیازهایش و پیدا کردن راه حلی برای مشکلش به سراغ یک کسب و کار برود و نه بالعکس ، بازاریابی درونگرا اتفاق افتاده است.
به عنوان مثال اگر شخصی که به دنبال خرید یک کفش ورزشی مناسب برای دویدن است در یک موتور جست و جو عبارتی مثل ” بهترین کفش برای دویدن آقایان ” را سرچ کند و از این طریق به سایت X وارد و از آن خرید کند بخاطر مجموعه ایی از روش ها و بستر سازی هایی بوده که مسئولان سایت X انجام داده اند که نام این مجموعه روش ها و بستر سازی ها بازاریابی درونگرا Inbound Marketing گذاشته شده است .
به تعریف درج شده در سایت هاب اسپات “بازاریابی درونگرا “ به مجموعه ایی از روش ها گفته می شود که با تولید محتوای ارزشمند و متناسب با تجربه های مشتریان سعی در جذب آن ها می کند .
پس می توان گفت که هدف اصلی بازاریابی درونگرا تمرکز بر محتوایی است که برای مخاطب مفید و آموزنده باشد و بدون گزاف گویی بتواند اثر مستقیم آن را بر روی مشکل خود و رفع نیازش احساس کند .
حال از دید جذب مشتری این مفهوم را بررسی کنیم .
ما در مسیر بازاریابی افراد یک جامعه را توسط یک قیف فرضی در سه گروه دسته بندی می کنیم :
در بازاریابی درونگرا تلاش می کنیم که بهترین مخاطب یعنی علاقه مند توانا (گروه سوم) را جذب کنیم تا بتوانیم آن ها را به سرنخ تبدیل کنیم و در نهایت به تحقق فروش برسیم.
هرچند این نوع بازاریابی در مفهوم بسیار گسترده است و می توان در حوزه های غیر دیجیتال هم برای آن مصداق عملیاتی پیدا کرد ، اما بحث بازاریابی درونگرا در این روزها به فلسفه ایی از بازاریابی دیجیتال می رسد که هدف اصلی آن جذب و نگهداری از مشتری توسط روش ها و ابزارهای آنلاین است و بخاطر اثر گذاری بی انتهای آن در حوزه های دیجیتال اعم از صفحات وب و شبکه های مجازی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.
برای تحقق این مهم به ساختاری نیازمندیم تا بتوانیم بر پایه آن فرآیند ذکر شده را عملی کنیم . در مورد این ساختار بیشتر بخوانید.
یک چرخه ی نسبتا قدیمی برای این عملیات وجود دارد که شکل ابتدایی ساختار بازاریابی درونگرا است که آن را در تصویر زیر باهم می بینیم:
این شکل از چرخه بازاریابی درونگرا هر چند درست است و هنوز هم با همین ساختار در بنگاه های بازاریابی استفاده می شود اما همانطور که گفتیم شکل قدیمی این فرآیند محسوب می شود .
پس حالا به شکل نوین این ساختار بنگریم تا بیشتر با مفهوم امروزی بازاریابی درونگرا آشنا شویم :
در ساختار نوین چرخه بازاریابی ، مشتریان به ۴ بخش تعدیل شده اند :