کارایی دیجیتال مارکتینک برای مدیران کسب و کار ها

اگر سکّان دار در شناخت و انتخاب راه درست، اشتباه عمل نماید، کل کشتی به سمت ساحل موفقیت پیش نرفته و تلاطم دریا در نهایت قطعات این کشتی را در هم خواهد کوبید.

در شرایطی که یک مقاله بیشتر و اضافه کردن یک کلمه کلیدی در سایت می­ تواند منجر به تغییر میزان فروش کسب و کارها شود، هیچ اشتباهی بخشودنی نیست. از این رو لازم است تا مدیران ما با ساز و کارهای تجارت امروز و در رأس آنها دیجیتال مارکتینگ آشنا باشند. در مورد تصمیم های نادرست بیشتر بخوانیید.

بازار امروز از ابزارهای دیجیتال و در رأس آنها اینترنت جدا نیست . هر کس ادعایی جز این داشته و غیر از این عمل کند، شکست خواهد خورد. دیجیتال مارکتینگ برای مدیران همان استفاده از ابزارهای مدرن دیجیتال اعم از اینترنت ، شبکه های اجتماعی و … برای پیشبرد اهداف تجاری در بازار است.

مانند هر صنعتی که با گذشت زمان دستخوش تغییرات زیادی شده، حوزه مارکتینگ و بازاریابی نیز با این تغییرات در حد عمده روبرو بوده است. سرشاخه آخر این تغییرات که اتفاقاً تأثیرات فوق العاده شگرفی نیز در کسب و کارهای امروز ایجاد کرده، دیجیتال مارکتینگ است.

از این رو لازم است تا مدیران و کسب و کارهای امروزی با استفاده از استراتژی­ های مبتنی بر این روش­های مدرن به دنبال رسیدن به موفقیت­ های روز افزون باشند. در ادامه به تشریح کامل تأثیر و نحوه استفاده از دیجیتال مارکتینگ برای مدیران پرداخته و نکات طلایی را برای کسب و کارها بیان خواهیم نمود.

دیجیتال مارکتینگ ابزاری مدرن برای ورود به دنیای مدرن

مانند هر مسئله و اتفاق جدید که در صنعت و تجارت رخ می ­دهد، در سال­ های اولیه خیلی از افراد به دنبال انکار دیجیتال مارکتینگ بودند.

بسیاری از مدیران که امروز به اشتباه خود پی برده­ اند نیز از این امر مستثنی نبوده و در حال حاضر مسیر درست را پیدا کرده­ اند. قبل از اینکه اهمیت دیجیتال مارکتینگ برای مدیران را تشریح کنیم، بایستی به این نکته اشاره داشته باشیم که این مدیران کسب و کارها هستند که به دیجیتال مارکتینگ نیاز دارند؛ نه دیجیتال مارکتینگ به مدیران.

انتخاب استفاده یا عدم استفاده از این ابزار قدرتمند به عهده مدیران است. اما عواقب ناشی از عدم استفاده از آن می­ تواند تا رسیدن به نابودی کامل در بازار پر رقابت امروز ادامه داشته باشد.

اگر با واقعیت­ های مربوط به مقاومت در برابر تغییر آشنا هستید، بهتر است همین امروز مقابله با دیجیتال مارکتینگ را کنار گذاشته و درصدد به کار بردن این ابزار برای موفقیت خود باشید. برای اینکه به اهمیت دیجیتال مارکتینگ و دنیای دیجیتال برای کسب و کارهای امروزه پی ببرید، یک مثال ساده را با هم مرور می کنیم.

بهترین برندهای تولید کننده موبایل در جهان را در ذهن خود یادآور شوید. سامسونگ ، ال جی ، نوکیا ، اپل ، شیائومی و هر برند دیگری که می شناسید را در نظر بگیرید. جالب است بدانید که در ایران و بسیاری از کشورهای جهان در حال حاضر برند شیائومی تبدیل به یکی از بهترین برندها شده و طرفداران زیادی پیدا کرده است.

از زمان شروع تولید اولین گوشی های نوکیا بیش از ۳۰ سال، گوشی های آیفون ۱۴ سال، گوشی های سامسونگ ۱۲ سال و گوشی های شیائومی کمتر از ۱۰ سال می گذرد. اما آیا میزان محبوبیت، شناخته شدن و بازاریابی این شرکت ها نیز به همین ترتیب است؟

چرا دیجیتال مارکتینگ برای مدیران هر کسب و کاری لازم است؟

با مرور مثال بالا قصد داریم این واقعیت را در ذهن مدیران کسب و کارهای امروزی روشن کنیم که برخلاف گذشته، موفقیت در بازار امروز و رسیدن به اعتبار بالا وابستگی خود را نسبت به زمان تا حدی از دست داده و امروزه داشتن استراتژی های برتر در بازاریابی است که می تواند زمینه ساز رشد سریع شرکت­ ها باشد.

ابزارهای قدیمی تبلیغات و بازاریابی جای خود را به ابزارهای جدیدی داده اند که می توانند در کمتر از چند ماه نتایج مورد انتظار از چندین سال بهره گیری از ابزارهای قدیمی را برای کسب و کارها به ارمغان بیاورند. دیجیتال مارکتینگ همان حلقه گمشده کسب و کار شماست.

بدون این ابزار شما باید از صفر شروع کنید و قدم به قدم با شرکت ­هایی رقابت داشته باشید که تا دندان به استراتژی های دیجیتال مارکتینگ مسلح هستند. اتفاقی که تقریباً غیرممکن است.

جالب است بدانید که حتی بزرگترین و معتبرترین شرکت ­ها نیز با وجود رسیدن به موفقیت ­های بزرگ برای پیش برد اهداف خود و جلوگیری از عقب ماندگی در برابر شرکت های فعال در فضای دیجیتال ، ناچار به استفاده از تکنیک ­های این روش شده اند. دیجیتال مارکتینگ برای مدیران ابزاری کلیدی است تا اتصال خود را با بازار هدف به شکلی هدفمند ایجاد نموده و گسترش دهند.

اهمیت شناخت دیجیتال مارکتینگ برای مدیران امروز

مدیر شدن و مدیر بودن نیاز به تخصص­ ها و مهارت­ هایی دارد. اما مانند بسیاری دیگر از مشاغل و حرفه ها، تعریف مدیریت و مهارت­ های مورد نیاز برای آن نیز در طول زمان با تغییرات زیادی همراه بوده است.

شاید در زمان ­های گذشته آشنایی با کامپیوتر و برخی از نرم افزارهای پرکاربرد آن، می توانست مهارتی فوق العاده برای یک مدیر باشد؛ اما در حال حاضر نداشتن مهارت­ هایی مانند عدم آشنایی و تسلط بر روش های دیجیتال مارکتینگ می­ تواند زمینه ساز شکست هر کسب و کاری شود.

۱۰ سال پیش اگر در ایران با مدیر یک شرکت درباره داشتن یک سایت اینترنتی صحبت می­ کردید، شما متهم به برنامه ریزی برای دزدیدن مال وی شده و کمتر شانسی برای مورد قبول قرار گرفتن این موضوع داشتید. اما امروزه مدیران آماده اند تا هزینه های لازم برای راه اندازی سایت و استفاده از مسیر های بازاریابی دیجیتال را انجام دهند.

در دنیایی که هزاران تخصص و مهارت برای جلو افتادن از رقبا نیاز دارید، عدم شناخت نسبت به دیجیتال مارکتینگ برای مدیران می تواند به مانند یک سم مهلک باشد.

برخی از مهم ترین دلایل اهمیت شناخت دیجیتال مارکتینگ توسط مدیران امروز به شرح زیر است:

  • داشتن دید بلند مدت برای کسب و کار
  • امکان برنامه ریزی برای چندین سال آینده
  • تغییر روش و محصولات شرکت بر اساس نیازهای روز جامعه
  • بهینه سازی چند برابری هزینه های مختلف شرکت نسبت به روش های سنتی
  • بهینه کردن تبلیغات
  • پیدا کردن سریع مشتریان بالقوه و تبدیل به آنها به مشتریان بالفعل
  • امکان رقابت با رقبای تازه کار و یا قدیمی

دیجیتال مارکتینگ برای مدیران تضمین کننده موفقیت آنها در کسب و کار نبوده و نیست؛ اما عدم آشنایی و عدم استفاده از استراتژی ­های این تکنیک بازاریابی می­ تواند تضمین کننده شکست در بازار تجارت امروز باشد.

آیا دیجیتال مارکتینگ برای مدیران همه کسب و کارها لازم است؟

کسب و کارهای امروزی در هر صنعت و شکلی که هستند، برای رسیدن به سود کارکرد مشخصی دارند.

  • فروش محصولات تولید شده
  • فروش محصولات سایر تولید کنندگان
  • فروش محصولات وارداتی و یا هر نوع فروش محصول دیگر
  • ارائه خدمات در زمینه ­های مختلف به افراد و یا سایر شرکت ­ها
  • توسعه سایت­ ها برای خدمات تبلیغات

تمام کسب و کارها به نوعی به یکی از این موارد برای کسب سود وابسته هستند. اگر به دنبال پاسخ این سؤال هستید که آیا دیجیتال مارکتینگ برای مدیران همه این کسب و کارها لازم است، ابتدا باید پاسخ این سؤال را در ذهن خود مرور کنید.

چگونه می­ توانیم در دنیای پر از رقابت امروز و در بازاری که برای هر محصول و یا خدمتی ده ­ها شرکت و سازمان با هم رقابت دارند، خود را به دیگران معرفی کنیم و برای جلب نظر آنها اعتمادسازی ­های لازم را انجام دهیم؟

بنابراین پاسخ سوال اول مشخص است؛ دیجیتال مارکتینگ برای هر کسب و کار ، کارکرد مشخصی دارد.

نقش دیجیتال مارکتینگ در توسعه کسب و کار

حال که با اهمیت دیجیتال مارکتینگ برای مدیران آشنا شده اید، لازم است تا یک موضوع مهم دیگر را در این باره با هم مرور کنیم. نقش دیجیتال مارکتینگ در توسعه کسب و کارها چیست و حضور این روش کجای کسب و کار ما ملموس و قابل رؤیت است؟

شما به عنوان یک مدیر بایستی این سؤال را از خود پرسیده و قبل از اتخاذ روش­ های این تکنیک، پاسخ­ های منطقی و قانع کننده را نیز برای خود بیابید.

برای اینکه به پاسخ­ های این پرسش برسید، به سؤالات زیر دقت نمایید:

  • مشتریان بالقوه ما در چه رده سنی، چه جنسیتی، با چه علایقی، در چه وضعیت مالی و اهل کجا هستند؟
  • آیا بازار محصول و خدمات ما در ۲ یا ۵ یا ۱۰ سال آینده به همین منوال باقی خواهد ماند؟
  • اگر احتمال تغییر در سلایق مشتریان و کاربران در آینده وجود دارد، این تغییر به چه صورت است؟
  • چگونه خود را به مشتریان خود نشان دهیم؟
  • رقبا برای موفقیت از چه ابزارها و روش­ هایی استفاده می نمایند؟
  • بهترین و بهینه ترین روش های تبلیغات کدام ها هستند؟
  • موثرترین روش برای فروش محصول کدام است؟
  • چگونه می ­توانید هزینه­های شرکت را در زمینه تولید و فروش کاهش دهیم؟
  • برای موفقیت به چه ابزارهایی نیاز داریم؟ آیا تنها یک سایت اینترنتی کافی است و یا نیاز به ابزارهای دیگری اعم از شبکه ­های اجتماعی نیز داریم؟
  • بهترین زمان برای معرفی خود به مشتریان چه زمانی است؟
  • مشتریان ما در چه زمانی بیشترین بازدید را از کسب و کار ما دارند؟
  • نقاط ضعف و قدرت ما کدام است؟

اینها سؤالاتی است که وقتی به پاسخ آنها فکر کنید، دیجیتال مارکتینگ خود را نشان خواهد داد. البته مزیت ­های این تکنیک تنها به همین سؤالات نیز محدود نمی­ شود.

آشنایی با ابزارهای دیجیتال مارکتینگ برای مدیران

حالا قصد داریم کمی تخصصی ­تر درباره دیجیتال مارکتینگ صحبت کرده و مسائل کاربردی ­تری از آن را برای مدیران بازگو کنیم. یکی از این مسائل مهم نیز معرفی ابزارهای مورد استفاده در دیجیتال مارکتینگ است. البته معرفی این ابزارها به صورت تیتروار تنها معرفی روش های معمول در بازار امروز است.

آشنایی با مفاهیم دیجیتال مارکتینگ برای مدیران راه حل اصلی استفاده از این تکنیک­ ها در بازار تجارت امروز را نمایان خواهد کرد.

مهم ترین مفاهیم دیجیتال مارکتینگ که به مدیران در شناسایی راهکار دقیق برای کسب و کار خود کمک خواهد کرد، عبارتند از:

  • سئو
  • بازاریابی محتوایی
  • بازاریابی شبکه های اجتماعی
  • بازاریابی توسط موتورهای جستجو در اینترنت
  • تبلیغات بنری
  • رپورتاژ
  • ایمیل مارکتینگ
  • موبایل مارکتینگ
  • بازاریابی درون گرا
  • بازاریابی ویروسی
  • اینفلوئنسر مارکتینگ
  • تبلیغات کلیکی
  • افیلییت مارکتینگ

این لیست هر روز بنا به نیاز کاربران و استراتژی­ های تولید شده ناشی از خلاقیت­ های دیجیتال مارکترها در حال به روز رسانی است.

تاثیرگذاری دیجیتال مارکتینگ در بهبود کسب و کار

صفر تا صد مسیر کسب و کارهای امروزی را می ­توان با دیجیتال مارکتینگ پیمود. اهمیت و تاثیرگذاری دیجیتال مارکتینگ برای مدیران کسب و کارها در محدوده وسیعی قابل بیان است.

اما مهم­ترین زیرشاخه­ هایی که دیجیتال مارکتینگ می­ تواند در آنها برای بهبود کسب و کار شما وارد گود شود، به شرح زیر هستند:

  • بهینه سازی تبلیغات و هزینه ­های لازم برای آنها در بازار امروز
  • بهینه سازی روش ­های فروش
  • انتخاب بهترین روش ­های معرفی شرکت و کسب و کار به کاربران امروزی
  • امکان به کارگیری همه ظرفیت ­های شرکت در جهت بهبود شرایط کار
  • افزایش راندمان کاری تیم بازاریابی و فروش
  • هدفمند کردن تمام بخش های شرکت در جهت دستیابی هر چه سریعتر به اهداف
  • افزایش چشم گیر فروش اینترنتی
  • به کارگیری ابزارهای رایگان اما فوق العاده تأثیر گذار در موفقیت شرکت مانند تلگرام ، اینستاگرام ، لینکدین و …
  • افزایش چشم گیر نرخ بازگشت سرمایه
  • بهبود و توسعه برندینگ شرکت
  • توسعه پرسونای شرکت


منبع : آژانس دیجیتال مارکتینگ دیماژن

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد