پیشتر در مقاله ای تحت عنوان آژانس دیجیتال مارکتینگ چیست تعریفی کلی از آژانس گفته ام.
آژانس یک مجموعه انتفاعی است که هدف آن انجام یک سری از کارها در قالب خدمات به جای شماست. مثل آژانس های مسافرتی که وظیفه انجام کل مراحل رزوراسیون را در طول سفر برای شما بر عهده دارند.
یک آژانس فول سرویس کسی است که هر آنچه که شما در کل فرآیند مورد نظر لازم دارید را برای شما فراهم می کند یا بعبارتی به جای شما انجامش میدهد.
پس وقتی یک آژانس ادعا می کند که فول سرویس است به این معناست که تمام خدمات شما را خودش انجام می دهد ( یا حداقل خریداری و به نام خود منتشر می کند).
در همان مقاله درباره خدمان یک آژانس دیجیتال مارکتینگ نیز صحبت کردیم.
قبل از اینکه به خواندن این مقاله ادامه دهید حتما مقاله مربوطه را بخوانید. وقتی مقاله مورد نظر را خواندید، می توانیم ادامه دهیم. حالا باید ببینیم با توجه به تعاریفی که در آنجا بود، یک آژانس فول سرویس چطور آژانسی است؟
بنا بر آنچه در مقاله مذکور گفته ایم، ما حوزه های دیجیتال مارکتینگ را در ۵ بخش طبقه بندی می کنیم:
تا حدودی مشخص شد. نه؟
اینها تمام حوزه هایی هستند که یک فعالیت دیجیتال مارکتینگ در آن انجام می شود. در واقع قلمرو دیجیتال مارکتینگ به این ۵ حوزه تقسیم می گردد.
با این تعریف و با تقسیم بندی مورد بحث، خدمات فول سرویس به این معناست که آژانس دیجیتال مارکتینگ فرضی ما می بایست در تمامی این حوزه ها خدمات ارائه دهد.
شاید در نگاه اول این مسئله کمی ساده به نظر برسد. یعنی ممکن است شما تصور کنید که خب چه ایرادی دارد که یک آژانس در تمامی حوزه های دیجیتال مارکتینگ – در تمامی قلمرو آن – فعال باشد؟
پاسخ این است که ایرادی ندارد. اما کمی مشکل است. سوال شما را با این مثال پاسخ می دهم:
هیچ ایرادی ندارد که یک انسان هم نوازنده خوبی باشد، هم مکانیک خوبی باشد، هم فیلسوف عمیقی باشد و هم مخترع بی نظیری . این را هم اضافه کنید که باید بتواند به سان یک آینه کار خبره، آینه کاری کند و همزمان تسلط ویژه ای روی طبخ غذاهای کلاسیک ژاپنی داشته باشد.
ایرادی ندارد. اما خودتان چه فکر می کنید؟ ممکن است؟ شخصا کمی دشوار می دانم. حداقل وقتی امروز صنعتم را نگاه می کنیم شکل گیری چنین آژانسی نیازمند فاکتور های زیادی است که در مطلبی دیگر به آن خواهم پرداخت.
در مقاله مذکرو گفتیم که فعالیت های دیجیتال مارکتینگ را می توان در بخش های زیر خلاصه کرد.
اینها تقسیم بندی من هستند. ممکن است فردی یا کارشناسی تقسیم بندی دیگری داشته باشد. اما فکر می کنم همه اتفاق نظر دارند که بخش اعظمی از فعالیت های دیجیتال مارکتینگ در همین دسته ها طبقه بندی می شوند.
یک آژانس دیجیتال مارکتینگ فول سرویس باید طی سالها تلاش توانسته باشد در تمامی این حوزه ها هم تسلط بیدا کرده باشد و هم برای اجرای آنها نیروی انسانی متخصص کافی داشته باشد.
شاخص ترین تکنیک های دیجیتال مارکتینگ که در فعالیت های دیجیتال مارکتینگ استفاده می شوند اینها هستند:
پس یک آژانس دیجیتال مارکتینگ می بایست مثل یک تردست انواع و اقسام تکنیک ها را بداند. از اصول بازاریابی درونگرا تا ریزه کاری های بازاریابی چریکی.
پس مجموعه ای از این اقدامات، تسلط ها و شناخت ها و توانایی ها یک آژانس دیجیتال مارکتینگ فول سرویس را تشکیل می دهد.
یک اشتباه رایج
تعریفی که ارائه کردم ، برای خودم منطقی است. انتظار دارم وقتی من ادعا می کنم که یک آژانس دیجیتال مارکتینگ فول سرویس هستم ، تقریبا تمامی چیزهایی که گفتم را داشته باشم. مگر در شرایطی نادر آن هم برای مواردی خاص که به ندرت ۱۰ درصد از فعالیت ها را تشکیل می دهند.
شاید یک مثال منظورم را بهتر منتقل کند.
ما امروز اتوموبیل های زیادی در کشور تولید می کنیم. از پراید و تیبا تا خودرویی مثال پژو ۲۰۰۸.
واقعا خنده دار است که شرکت های خودروساز ایرانی ادعای تولید داخلی محصولی مانند پژوه ۲۰۰۸ را دارند. چرا؟ چون حتی ۱۰٪ از قطعات آن هم در داخل تولید نمی شود.
شما نمی توانید برای محصولی که تنها ۱۰ درصد آن را خودتان تولید می کنید ادعای تولید مستقل کنید. شما نهایتا یک مونتاژ کار هستد.
اما برای محصولی مثل پراید می توانید این ادعا را بکنید. حتی اگر ۵٪ از فطعات این محصول وارداتی باشد. مهم نیست. عمده کار در داخل انجام می شود. پس من یک تولید کننده کامل هستم.
با ورود صنعت اینترنت ، زندگی دچار تغییراتی شد و بیشتر انسان ها با این تغییرات همراه شدند و امروزه تقریبا برای هرکاری از اینترنت استفاده می کنند. با ورود اینترنت به خانه ها خیلی از شغل ها از بین رفتند اما در کنار آن حرفه و شغل های جدید به وجود آمدند ، خدمات دیجیتال مارکتینگ یکی از این حرفه های جدید است ؛ اگر دوست دارید بدانید آژانس دیجیتال مارکتینگ چیست و چه خدماتی به شما ارائه می کند با ما همراه باشید.
آژانس به سازمانی گفته می شود که یک یا مجموعه از خدمت ها را ارائه می کند. خدماتی که می تواند دربرگیرنده برنامه ریزی و مدیریت و ایجاد یک سیستم مشخص بین دو یا چند نیاز است.
در واقع یک آژانس واسطه یا نماینده ای است که از محل ارائه خدماتی شامل " انجام یک کار " سود کسب می کند.
هدف از ایجاد آژانس ها ایجاد واسطه ای است تا بتوان به کمک آن، یک فرآیند پیچیده را برای کاربرد نهایی خرد کرد.
مثلا یک آژانس هواپیمایی، هماهنگی های لازم برای یک سفر را تسهیل می کند.
یک آژانس دیجیتال مارکتینگ هم فرآیند تبلیغات و مارکتینگ کسب و کار شما را در بستر اینترنت تسهیل می کند. به عبارتی یک آژانس ، مدیریت امور شما را انجام می دهد و نماینده شما در یک فرآیند است.
همانطور که می دانیم، آژانس ارائه کننده یک خدمت است؛ نه فروشنده یک کالا.
بیایید با یک مثال به این امر بپردازیم.
یکی از ابزار های مهم دیجیتال مارکتینگ، استفاده از رسانه های دیجیتال و شبکه های تبلیغات اینترنتی است. ( پدید آورنده یک شبکه تبلیغاتی را Adnetwork می نامند )
شما قطعا برای پیشرفت کسب و کار خود در فضای دیجیتال ، نیاز به استفاده از این رسانه ها دارید. البته که می خواهید بهترین نتیجه را نیز به دست آورید. اما کار با این رسانه ها ساده نیست.
نکات ظریف زیادی وجود دارد که به موفقت یک کمپین تبلیغاتی کمک می کند. اینجاست که آژانس دیجیتال مارکتینگ به شما کمک خواهد کرد که کمپین خود را به صورتی بهینه مدیریت و بهترین نتیجه را کسب کنید.
لازم است بدایند که چیزی به نام استراتژی دیجیتال مارکتینگ تا حدودی غلط است؛ چرا که استراتژی، کلان ترین مبحث یک کسب و کار است. به عبارتی، دیجیتال مارکتینگ یکی از زیرمجموعه های مارکتینگ است. بنابراین دیجیتال مارکتینگ ، از استراتژی مارکتینگ یک مجموعه تبعیت می کند. با توجه به این امر، شاید بهتر باشد از برنامه دیجیتال مارکتینگ ( Digital Marketing Plan ) استفاده کنیم.
با توضیحات بالا، یک آژانس بازاریابی دیجیتال در واقع آژانسی است که به تدوین برنامه دیجیتال مارکتینگ می پردازد.
برنامه دیجیتال مارکتینگ برنامه ای است که بر اساس استراتژی مارکتینگ ، اهداف تعیین شده در این استراتژی را فهم و به آنها در فضای دیجیتال عینیت می دهد و کمک می کند بدانیم کدام زمینه دیجیتال مارکتینگ با چه روندی، بهترین راه برای رسیدن به اهداف تعیین شده در استراتژی مارکتینگ ( Marketing Plan) است.
این مهمترین خدمت یک آژانس بازاریابی دیجیتال است.
رسانه های مختلفی وجود دارد که کار با آن ها پیچیدگی های خاص خود را دارد و این پیچیدگی همواره بیشتر هم می شود. بنابراین شما برای مدیریت رسانه خود و نیز خرید آن نیاز به کمک متخصصین دیجیتال مارکتینگ خواهید داشت.
در این فرآیند، سود مورد نظر آژانس دیجیتال مارکتینگ ، از دریافت کارمزد به ازای مدیریت این رسانه ها و نیز درصدی از هزینه رسانه است که توسط فروشنده رسانه یا ادنتورک به دست می آید.
تقریبا در همه فعالیت های دیجیتال مارکتینگ، به ابزار ها ( Asset ) نیاز است که قالبا از جنس محتوا هستند. البته ابزارهای دیگری هم وجود دارند که سایت هم از آن جمله است.
معمولا شرکت ها امکان تامین یا تولید و تهیه این موارد را ندارند و احتمالا تجربه کافی برای ایجاد آن نیز در اختیارشان نیست. یک آژانس بازاریابی دیجیتال با دسترسی به صدها متخصص در حوزههای مختلف به کمک شما خواهد آمد تا خدمات مورد نظر را دریافت کنید.
نکته مهم برای شما به عنوان صاحب کسب و کار چیست؟ حال که با ماهیت یک آژانس دیجیتال مارکتینگ آشنا شدیم، بهتر است به بررسی این امر بپردازیم که فعالیت های آن، در نهایت چه نتایجی برای شما به دنبال دارد؟
تدوین یک برنامه مدون دیجیتال مارکتینگ ، در نهایت منجربه افزایش فروش و گسترش کسب و کار شما خواهد شد.
حضور هدفمند در فضای آنلاین ، موجب می شود قدرت و نفوذ برند شما در فضای آنلاین افزایش یابد. این امر با شناخته شدن برند ، خدمات کسب و کار شما و گسترش شبکه ای از ارتباطات مرتبط صورت می گیرد.
برای اینکه بتوانید میزان اثربخشی فعالیت بازاریابی خود را اندازه بگیرید، می بایست میزان بازگشت سرمایه (Return of Investment) در تبلیغات خود را اندازه بگیرید. یک آژانس دیجیتال وظیفه دارد سرمایه گذاری شما را در این زمینه ، به ارزش افزوده تبدیل کند.
سه مفهوم کلی در دیجیتال مارکتینگ وجود دارد:
خدمات یک آژانس که در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت می کند در این مفاهیم خلاصه می شود. در ادامه برخی از مهمترین موارد این مفاهیم را ذکر خواهیم کرد.
فعالیت های دیجیتال مارکتینگ هر کدام در زمینه های مختلفی تقسیم بندی می شوند؛ این زمینه عبارتند از:
تکنیک ها را در واقع می توان فاکتوری در دل فعالیت های دیجیتال مارکتینگ دانست. از این تکنیک ها می توان در هر کدام از فعالیت های دیجیتال مارکتینگ بهره گرفت.
نکته قابل توجه این است که تکنیک های دیجیتال مارکتینگ ممکن است به فضای اینترنت یا دیجیتال اختصاص نداشته باشند.
مثال بارز این تکنیک ها ، اینباند مارکتینگ است که مختص فضای دیجیتال نیست، اما کاربرد گسترده ای در فضای دیحیتال مارکتینگ دارد.
برخی از این تکنیک ها عبارتند از:
دهه 80 دوره کلیدی در آغاز دیجیتال مارکتینگ در ایران بود. دو عامل همم در شکل گیری و پیشرفت این حوزه در کشور نقش اساسی داشت :
این دو عامل موجب شد که دیجیتال مارکتینگ به ترند روز در اویل دهه ۹۰ تبدیل شود. نیمه دوم دهه ۹۰ نیز، دوره انفجار استارتاپ ها و کسب و کارهای اینترنتی بود.
نکته مهم اینجاست که با وجود تعداد زیاد آژانس های دیجیتال مارکتینگ در ایران، این آژانس ها هنوز با بلوغ فاصله دارند.
با توجه به این مطلب، متوجه شده اید که انتخاب یک آژانس دیجیتال مارکتینگ کار آسانی نیست و نیازمند دقت و توجه بالایی است.
به طور کلی برای انتخاب یک آژانس خوب باید دو فاکتور مهم را در نظر بگیرید:
صداقت و شفافیت و نیز رو راست بودن با مشتری یک فاکتور کلیدی است. مشتری حق دارد بداند در چه موقعیتی قرار دارد و شما تا چه حد می توانید به او کمک کنید.
برای شناخت یک آژانس بازاریابی دیجیتال به اطلاعات بیشتری نیاز خواهید داشت؛ اما مطلب حاضر به شما کمک خواهد کرد که درکی کلی از این مفهوم به دست آورید. گام بعدی بررسی یک آژانس ، کسب اطلاعات از طریق گفتگو با آژانس هاست. نکته ای که به شما در ایجاد شناخت مناسب از آن کمک شایانی خواهد کرد.
برای آگاهی از ازاطلاعات بیشتر، کافیست با آژانس دیجیتال مارکتینگ دیماژن تماس بگیرید.
یادتان باشد که مدیریت پروژه با مفهوم غلط امروزی تفاوت دارد. بنابراین مدیر پروژه نمی تواند این موارد باشد:
مدیر پروژه کسی است که از زمان عقد قرارداد، برای پروژه دیجیتال مارکتینگ برنامه می ریزد. این برنامه شامل هر چیزی است که شما فکرش را می کنید. اما اگر بخواهم خیلی خلاصه بگویم مدیر پروژه این وظایف کلی را بر عهده دارد:
شاید باور نکنید. اما بسیاری افراد در همین تعریف نیز مشکل دارند. امری که پیش نیاز موضوع ما یعنی معرفی نرم افزار آنلاین مدیریت پروژه دیجیتال مارکتینگ است:
پروژه یک فعالیتی متشکل از چند فعالیت خرد است (که هر کدام می توانند به چند خرده فعالیت تقسیم شوند که هر کدام نیز می توانند همین ویژگی را داشته باشند) که می بایست در یک زمان مشخص شروع، و در زمانی مشخص به اتمام برسند.
در واقع:
و همینطور:
اینها کلی ترین و اصلی ترین نکاتی بود که باید در مورد پروژه می دانستیم. گرچه می توان در مدل های مختلف پروژه موارد دیگری را نیز اضافه کرد.
پس کسی که می خواهد با این مسئولیت یک پروژه را پیش ببرد، می بایست کنترل دقیقی روی هر اتفاقی که رخ می دهد داشته باشد.
این جمله را زیاد شنیده اید که « با پیشرفت تکنولوژی و پیشرفت اینترنت … ». بله. به هر حال با پیشرفت اینترنت، پهنای باند و سایر موارد، امروز می توان بسیاری از کارها را بوسیله نرم افزار های کامپیوتری و حتی آنلاین انجام داد.
برای مدیریت پروژه دیجیتال مارکتینگ می بایست بتوانیم سه چیز را مدام رصد کنیم. تسک ها و نحوه انجام آن، زمان بندی آنها و هزینه کرد پروژه. اینها اصلی ها هستند و مسلما شامل نکات ریزی هستند که در جایی دیگر در مورد آن صحبت خواهیم کرد. پس وقت را تلف نمی کنیم و به معرفی ۴ نرم افزار آنلاین مدیریت پروژه می پردازیم.
این برنامه محبوب یک مدیر پروژه است. مخزنی از ماژول و امکانات که شما را در مدیریت پروژه بی نیاز می کند. در بزرگی این نرم افزار باید بدانید که بسیاری از پروژه های دولتی روی همین سیستم مدیریت می شوند.
این نرم افزار یک ابزار بسیار قدرتمند برای مدیریت پروژه است که نوع خوانندگان با مدل آفلاین یا کلاینت آن آشنا هستند.
امروز ماکروسافت به ارائه یک سیستم قدرتمند که ترکیبی از MS Project، Sharepoint و Microsoft Project Server است توانسته این امکان را فراهم کند که به صورت قدرتمند، بتوانید پروژه های خود را در یک محیط لوکال یا تحت یا به صورت Cloud مدیریت کنید.
این ترکیب، امکانات بی نظیری را به شما می دهد که البته یادگیری تمام آن ممکن است برای هر سازمانی کارآیی نداشته باشد. اما در هر حال، برای مدیریت هر پروژه ای کاراست.
این سیستم مانند ترلو یا هر نرم افزار رایج دیگری که دیده اید کار می کند. اما فضا و گرافیک بهتری به شما می دهد.
ضمن اینکه می توانید در آن محیط های کاری متنوعی داشته باشد و با خرید پکیچ ها می تواند از سیستم ذخیره سازی فایل، نما های ویژه مثل گانت استفاده و سطوح دسترسی تعریف کنید.
ضمن اینکه تسک ها را می توان بسیار روان به صورت FS (مخفف Finish to Start ) تعریف کنید تا تخمینی کلی از مدت زمان پروژه بدست آورید.
محبوبت ترین و معروف ترین ابزاری که برای ساده سازی مدیریت پروژه استفاده می شود. اما باید بدانید که ورژن رایگان آن، که نوعا توسط مدیران پروژه دیجیتال مارکتینگ در ایران استفاده می شود در واقع یک ابزار مدیریت پروژه نیست. یک ابزار مدیریت کار یا Task Management است.
طبیعتا می توانید امکانات بیشتری را در نسخه های پریمیوم خریداری کنید.
این هم یک ابزار با امکانات و ویژگی های خاص خود است که البته در کلاس سیستم هایی مثل ترلو قرار دارد.