سیستم CRM به شرکت ها کمک می کند تا با مشتریان در ارتباط بوده و سودآوری را بهبود ببخشند. شناخت ابزار CRM و چگونگی کار با آن به شما در درک داده های مخاطب و استفاده از آن برای هوشمندتر شدن استراتژی هایتان کمک خواهد کرد. بنابراین باید در گام اول بدانید که CRM چیست و چگونه می توان از آن در جهت بهبود کسب و کار استفاده کرد؟
CRM مخفف عبارت Customer Relationship Management به معنای مدیریت ارتباط مشتری است. به عبارت ساده تر CRM فرایند مدیریت تعاملات با مشتریان موجود و احتمالی در طی فرایند فروش است.
هر استراتژی یا رویکردی که از داده ها برای ایجاد روابط با مشتری، مدیریت و بهبود آن استفاده کند، زیرمجموعه ای از CRM به شمار می رود. اما این اصطلاح معمولا برای توصیف نرم افزار یا فناوری CRM استفاده می شود.
نرم افزار یا فناوری CRM سیستمی از ابزارها است که به کسب و کارها کمک می کند تا اطلاعات مشتری را برای مدیریت بهتر روابط با مشتریان، جمع آوری، سازمان دهی و تجزیه و تحلیل کنند. این ابزار می تواند به مدیریت تماس، مدیریت فروش و بهره وری کمک ویژه ای کند.
در حال حاضر از ابزار CRM برای مدیریت روابط مشتری در کل چرخه بازاریابی، فروش، تجارت دیجیتال و تعاملات با مشتری استفاده می شود. به این ترتیب شما می توانید از این ابزار برای یافتن مشتری جدید، ارائه پشتیبانی و خدمات اضافی در طول ارتباط با مشتری و پیشرفت تجارت خود استفاده کنید.
اگر از هریک از کارمندان مشغول به کار در بخش های مختلف شرکت بپرسید که اهمیت CRM چیست احتمالا جواب های مختلفی را دریافت خواهید کرد. با این حال همه این پاسخ ها یک نقطه مشترک دارند که معمولا در مرکزیت ماجرا قرار می گیرد و آن بهبود تعامل با مشتری است.
به عنوان مثال بازاریاب ها می توانند با استفاده از داده های موجود در سیستم مدیریت ارتباط با مشتری، دید خوبی را نسبت به فعالیت های مشتری های وفادار، جدید و احتمالی پیدا کنند.
داشتن دانش درباره مشتری یکی از ارزشمندترین منابعی است که شما برای بهبود بازاریابی و فروش خود و در نتیجه رونق کسب و کار در اختیار دارید. جمع آوری و سازمان دهی این اطلاعات به طور موثری هر آنچه را باید درباره مشتری بدانید، در اختیارتان خواهد گذاشت.
به این ترتیب خواهید فهمید که مشتریان شما کدام محصول را دوست دارند، به دنبال چه چیزی هستند و چه چیزهایی توجه آن ها را به خود جلب خواهد کر
بسیاری از افراد نمی دانند که کاربرد CRM چیست و چگونه می توان از آن برای بهبود تجارت استفاده کرد. بیشتر صاحبان کسب و کارهای کوچک معتقد هستند که به دلیل محدود بودن مرزهای کسب و کار، نیازی به استفاده از سیستم CRM ندارند. اما از زمانی که شما فعالیت تجاری خود را در فضای آنلاین کلید می زنید، به اطلاعات جمع آوری شده در CRM نیاز خواهید داشت.
باید بدانید که نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری یک ابزار لازم برای همه است. این ابزار می تواند به قسمت فروش، خدمات مشتریان، جذب نیرو، بازاریابی یا سایر قسمت ها در شرکت راهی بهتر را برای مدیریت تعاملات با مشتری و روابط خارجی نشان دهد.
این ابزار به شما امکان می دهد تا اطلاعات تماس مشتری را ذخیره کرده و فرصت های فروش را شناسایی کنید. همچنین می توانید کمپین های بازاریابی خود را مدیریت کرده و اطلاعات تعامل با مشتری را در اختیار همه افراد در شرکت قرار دهید.
به این ترتیب هرکس در شرکت شما می تواند نحوه برقراری ارتباط با مشتری را ببیند. همچنین می توان از لیست خریدها، آخرین زمان خرید و پرداخت های مشتری نیز آگاه شد. در نتیجه افراد حاضر در تیم می توانند مسیرهای بهتری را برای رشد کسب وکار شناسایی کنند.
سیستم CRM به شما کمک می کند تا اطلاعات مشتری را سازمان دهی کنید. به این ترتیب می توانید یک چشم انداز کلی نسبت به مشتری پیدا کرده و در نتیجه همواره او را راضی نگه دارید.
همچنین وجود این سیستم می تواند به شما در قوی تر کردن ارتباط با مشتری کمک کند. زیرا این سیستم منابع بسیار زیادی را در رابطه با مشتری در اختیار شما قرار می دهد که می توانید از همه آن ها برای جلب اعتماد و رضایت او به صورت بهینه استفاده کنید.
یکی دیگر از کارهایی که بعد فهم اینکه CRM چیست و استفاده از آن می توانید انجام دهید، جمع آوری و طبقه بندی اطلاعات حیاتی است. این سیستم همه داده های مربوط به اطلاعات تماس مشتری از طریق منابع و کانال های مختلف را جمع آوری می کند.
همچنین به طور خودکار اطلاعاتی مانند اخبار اخیر در مورد فعالیت های شرکت را نیز جمع آوری خواهد کرد. به این ترتیب شما می توانید یک خط زمانی از پیشرفت های خود به دست آورده و استراتژی های خود را بر این اساس بهبود ببخشید.
سیستم CRM می تواند یک نگاه تلفیقی برای مدیریت فعالیت ها و تعاملات روزمره با مشتری را برای شما به ارمغان آورد. از منظر بازاریابی شما با داشتن این نگاه می توانید کمپین های خود را در زمان مناسب راه اندازی کرده و از طریق آن پیام مناسب را منتقل کنید.
کارمندان فروش از اطلاعات به دست آمده از سیستم مدیریت ارتباط با مشتری می توانند برای سرعت بخشیدن به کارهای خود استفاده کنند. با استفاده از این اطلاعات، کارمندان و تحلیلگران بخش فروش می توانند مرزهای مسیری را که باید طی کنند، برای خود روشن تر نمایند.
همچنین می توانند دورنمای بهتری از این مسیر به دست آورده و پیش بینی های دقیق تری انجام دهند.
CRM یک نرم افزار است که می توان آن را به سایر برنامه های تجاری متصل کرد. به این ترتیب می توان سیستم های تجاری موجود در شرکت را یکپارچه کرده و به یک دید ۳۶۰ درجه نسبت به کسب و کار و مشتریان دست پیدا کرد.
زمانی که متوجه بشوید CRM چیست ، میتوانید با استفاده از آن بک بانک اطلاعاتی کامل از مشتریان خود داشته باشید، بخش خدمات مشتریان به راحتی می توانند به نیازهای مشتری شما از طریق هر کانالی پاسخ بدهند.
مشتریان شما به این موضوع که شما آن ها را می شناسید و اطلاعات بسیار دقیقی از خریدها و پرداخت های آنان دارید، بسیار علاقه مند هستند. به این ترتیب می توانید مشتریان را شیفته خدمت رسانی خود کرده و بهترین خدمات را به آن ها ارائه دهید.
نسخه های جدیدتر سیستم CRM از هوش مصنوعی برای انجام برخی از وظایف اداری به طور خودکار استفاده می کنند. به عنوان مثال سیستم مدیریت ارتباط با مشتری می تواند ورود داده ها، مسیریابی پرونده ها و سرویس ها را به طور خودکار انجام دهد. در نتیجه شما نیروی انسانی کمتری نیاز داشته و می توانید زمان تیم خود را برای انجام فعالیت های ارزشمندتر خالی کنید.
هوش مصنوعی به شما کمک می کند تا ضمن شناخت بهتر مشتری، احساس و عملکرد او را پیش بینی کنید. به این ترتیب می توانید از فرصت های پنهان شده در داده های کسب و کار، بهترین استفاده را ببرید.
سخن پایانی
چه یک تیم فروش داشته باشید و چه یک کارآفرین انفرادی باشید، از زمانی که قدم به دنیای تجارت آنلاین می گذارید، به سیستم مدیریت ارتباط با مشتری یا CRM نیاز خواهید داشت. با استفاده از این سیستم می توانید اطلاعات ارزشمندی را درباره مشتریان خود به دست آورید.