در صنایع داده محور، به سادگی می توان ” اجازه داد داده ها تصمیم بگیرند “، ولی در واقع داده ها نقش دیگری دارند. این وظیفه ما است که به مشتریان مان در تفسیر داده ها کمک کنیم تا بتوانند پیشنهاداتمان را تایید کنند و دست به عمل بزنند.
با آن که داشبوردها و تصاویر داده دیتا استودیو (data snapshots) ارزش را در اختیار کارشناسان بازاریابی و تحلیل گران قرار می دهند، معمولا برای مشتریان کافی نیستند.
تحقیق شرکت Deloitte Canada نشان داد که ۸۲ درصد مدیران ارشد بازاریابی مورد نظرسنجی گرفته شده، احساس کردند در تفسیر داده های تحلیلی مصرف کننده شایستگی لازم را ندارند.
همانطور که Avinash Kaushik بشارت دهنده بازاریابی دیجیتال گوگل توضیح می دهد:
” افرادی که تصویر خلاصه شده را دریافت می کنند هیچ ظرفیتی برای درک پیچیدگی ندارند و هرگز واقعا تحلیل نخواهند کرد و بنابراین در مقامی نیستند که بدانند با تصویر خلاصه شده ای که می بینند چکار کنند. “
برای ایجاد گزارش های مفید باید فراتر از تنها خلاصه کردن عملکرد با نمودارهای از پیش آماده عمل کنیم. بلکه باید به مشتریان در درک داستان کمک کنیم.
اگر داستان گویی با داده ها مبهم و همچنین ترسناک به نظر می رسد، این تنها تفکر شما نیست. داستان گویی به معنای جرقه زدن ایده های خلاقانه و حتی داستان است، یک تضاد کامل با بررسی ابزارهای تحلیلی و داده ها در نیمکره چپ مغز که به استفاده از آن ها آشنا هستیم.
برای داستانگویی نیاز به شخصیت پردازی، روایت های کوتاه یا طرح داستانی ندارید. الزاما، باید از همان توصیه های مربوط به تجربه کاربری پیروی کنید که چندین دهه است به مشتریان خود می دهید: اجازه فکر کردن به آن ها ندهید.
خوانندگان شما به برای عمل کردن به چیزی بیشتر از قابلیت های محصول یعنی حقایق و ارقام نیاز دارند. داستان زمینه ای را به وجود خواهد آورد تا بتوانند درک کنند توجه خود را کجا قرار دهند. داستان گویی همچنین عواطف را بر می انگیزد که بسیار مهم است، چون عواطف و نه منطق روی تصمیم گیری اثر می گذارند.
کلمات احساس و انگیزه در زبان لاتین ریشه مشابه ای دارند. هرچه بیشتر مشتریان شما چیزی را احساس کنند، انگیزه آن ها برای عمل بیشتر خواهد بود.
کارشناسان بازاریابی ممکن است وسوسه شوند در گزارش های خود بیشتر روی بردها تاکید کنند تا باخت ها تا مشتریان خود را وادار به احساس لذت یا حداقل رضایت کنند. اما این استراتژی ممکن است نتیجه عکس داشته باشد. مشتریان شما باید بدانند چه چیزی درست نیست، حتی بیشتر از آن چه که باید بدانند چه چیزی در حال نتیجه گرفتن است.
به علت موضوعی به اسم سوگیری در توجه، مغز ما بیشتر به خطر درک شده توجه می کند و معمولا وضع موجود را نادیده می گیرد. افراد همچنین نسبت به بردها و باخت ها واکنش متفاوتی نشان می دهند و باخت ها در مقایسه با بردهای معادل خود، دو برابر تاثیرگذارتر و قدرتمندتر هستند.
زمانی که مشتریان شما بتوانند یک باخت را ببینند و تجربه کنند، آن ها را در حالتی قرار می دهید که برای عمل مورد نیاز انگیزه بالایی دارند و اگر حتی مسیر را لازم باشد تغییر دهند.
برای درک بهتر موضوع تصویر کنید این مسئولیت به شما داده شده است که هر ماه ۴ هزار کاربر جدید عضو خبرنامه ایمیل تان شود. شما یک هدف تعیین کردید، ولی افزایش پیوسته اندازه لیست ایمیل درآمد را افزایش نمی دهد، حقیقتی که نادیده گرفته می شود و گزارش نخواهد شد.
زمانی که از بصری سازی کمک می گیرید که توجه را به سمت تفاوت تغییر دهید، بحثی به وجود خواهد آورد تا تمرکز دیگر فقط روی افزایش تعداد کاربران حاضر در لیست ایمیل نباشد.
با این اطلاعات جدید می توانید اهداف را مجددا بررسی کنید، برای هر مشترک جدید ارزش قائل شوید یا تغییراتی را به وجود آورید که برای پرورش سرنخ فروش و در نهایت فروش الزامی هستند.
زمانی که موضوع مشتری پیش می آید، وسوسه کننده است حالت پیش فرض گزارش دهی روی ” همه چیز همیشه وفق مراد است ” باشد. اما این گزارش ها برای مشتری و سازمان مفید نیستند، حتی اگر ارائه آن ها راحت تر باشد.
واضح صحبت کردن در مورد شرایط واقعی بازار، تهدیدها و چالش ها مانند کاتالیزورهایی برای پیشرفت واقعی هستند. اگر این مسائل بررسی نشوند، چیزی تغییر نمی کند.
برنت دایکس ( Brent Dykes ) بشارت دهنده گوگل آنالیتیکس می گوید که داستان گویی با داده ها برای به وجود آوردن تغییر به ۳ عنصر نیاز دارد که عبارتند از :
زمانی که هر سه عنصر در گزارش شما کنار یکدیگر قرار بگیرند، از شدت فشار شناختی روی مشتریان کم کرده و به آن ها کمک می کنید به آسانی داستان را شناسایی و پردازش کنند. گزارش هایی که تنها داده های خام را نشان دهند کافی نیستند، ولی همچنان در کمال تعجب اغلب استفاده می شوند.
اضافه کردن نمودارها می تواند به درک جامع موضوع کمک کند، به ویژه زمانی که از اصول خوب طراحی پیروی کنند. مغز ما به صورت ناخودآگاه تصاویر با تضاد بالا را پیش از این که داده ها را درک کنیم، پردازش می کند. این خصوصیات بصری که به اسم ویژگی های پیش از توجه دقیق (preattentive attributes) شناخته می شوند، شامل موارد زیر هستند:
زمانی که از این ویژگی ها برای کشیدن نمودار استفاده می کنید، به خواننده کمک خواهید کرد سریع تر و واضح تر داستان را پیدا کند. به تصویر زیر نگاه کنید تا تاثیر تنظیم وزن و رنگ را در این نمودارهای خطی دیتا استودیو ببینید.
روایت داستانی عنصر کلیدی اصلی برای داستان است، اما اغلب در گزارش ها دیده نمی شود تا مشتریان به سختی بتوانند داده ها را درک کرده و با آن ها تعامل برقرار کنند.
روایت داستانی یک زمینه موضوعی برای خوانندگان شما فراهم می کند و پاسخ این سوال است ” به چه چیزی دارم نگاه می کنم؟ “
روزنامه نگاران داستان های خود را با حقایقی شروع می کنند که سریع تاثیرگذار هستند یعنی: چه کسی، چه چیزی، کجا، چه زمانی و به چه علت؛ این سبک که به اسم ساختار هرم معکوس شناخته می شود مهم ترین اطلاعات را ابتدا قرار می دهد و جزئیات پشتیبان در طول داستان بیان می شوند.
خوانندگان با این سبک آشنا هستند و تصور می کنند که اولین اطلاعات، مهم ترین هستند.
بسیاری از ابزارهای گزارش دهی با شاخص های ثانویه شروع می کنند که جزئیات مربوط به ” چه چیزی نباید خراب شود ” را در خود دارند به جای ” چه چیزی باید اصلاح شود. “
توجه به این موضوع می تواند مشتریان را وادار کند برای شاخص هایی بیشتر ارزش قائل شوند که نباید بهینه کنید. همیشه با یک تصویر بزرگ از شرایط شروع کنید.
پیش از آن که بررسی کنیم مشتریان به چه اطلاعات خاصی نیاز دارند که گزارش باید در خود داشته باشد، باید به این حقیقت اشاره کنیم که کسب و کارها، نقش ها و افراد اصلا شبیه به همدیگر نیستند.
مالک یک کسب و کار کوچک در مقایسه با یک مدیر ارشد بازاریابی اولویت های متفاوتی دارد. برخی مشتریان تمام داده ها را می خواهند ببینند و سایرین فقط می خواهند پشت تلفن گزارش را بشنوند.
مشتری خاص خود را زمان ایجاد گزارش در نظر بگیرید چون جزئیاتی که یک نفر را خوشحال می کند، ممکن است دیگری را خسته کند. گرچه، سه اصل جهانی وجود دارد که تمام گزارش های شما را بدون توجه به کاربر نهایی بهتر خواهد کرد. گزارش شما باید شامل موارد زیر باشد:
۱. چه اتفاقی افتاده است
مشتریانتان شما را برای حل مشکلات استخدام کردند، بنابراین گزارش تان باید آن مشکلات را به همراه پیشرفتی که در حل آن ها انجام شده است، مورد رسیدگی قرار دهد. شروع گزارش با اطلاعات اصلی خواهد بود:
همانطور که در بالا اشاره شد، وظیفه یک گزارش تنها نشان دادن بردها نیست. در ارائه شاخص های کلیدی خود ثبات داشته باشید ” فقط آمار گل و بلبل را انتخاب نکنید ” و تا جای ممکن گزارش ساده باشد تا خوانندگان داده هایی را که با آن ها به اشتراک می گذارید، راحت تفسیر کنند.
۲. چرا این اتفاق رخ داده است
زمانی که مشتریان شما بدانند چه چیزی رخ داده است، می خواهند علت آن را بدانند. گاهی، تغییرات به صورت ذاتی و طبیعی رخ می دهند، ولی باید عوامل تاثیرگذار را لحاظ کنید، یعنی:
مشتریان می خواهند نتیجه سرمایه گذاری روی تیم شما را ببینند و بر اساس اثر توهم زحمت (labor illusion effect) آن ها زمانی شادتر هستند که احساس کنند سخت در حال تلاش برای آن ها هستید و مهم نیست این تلاش روی نتیجه تاثیر داشته باشد یا نداشته باشد.
۳. پس از این چه اتفاقی باید بیافتد
همانطور که افراد مبتدی به سختی می توانند مزایا و عواقب استفاده از یک محصول را از شرح آن درک کنند، نوشتن پیشنهادات در گزارش دهی می تواند چالش برانگیز باشد. به عنوان مثال ” ردیابی شما از کار افتاده است. بنابراین در مرحله بعد، پیشنهاد می کنیم آن را درست کنید. “
هدف مراحل بعدی الزاما معرفی ایده ها یا نقشه های تحول آفرین نیست، بلکه ایجاد مسیر واضحی است که باید در پیش گرفت. موضوعی که ممکن است برای شما کاملا مشخص یا زائد باشد، می تواند جزئیات لازمی را در اختیار مشتری قرار دهد که باعث افزایش احتمال انجام کاری از سوی آن ها شود.
اگر عملکرد طبق انتظار نیست، به ویژه مهم است پیشنهاداتی را ارائه دهید که معایب را مد نظر قرار دهد. زمان نوشتن مراحل بعدی از فعل معلوم استفاده کنید و هر زمان امکان آن وجود دارد مسئولیت را برای افراد مشخص کنید.
جمله “این کشف باید بیشتر بررسی شود ” به مشتری شما کمک نخواهد کرد که بداند چه کاری باید انجام دهد یا چه کسی آن را انجام دهد. اما جمله ” مشتری باید نقشه راه به روزرسانی محتوا را تا ۳۰ مهر ارائه دهد.” کمک کننده است.
حالا که می دانید چطور یک داستان بگویید و در داستان خود چه چیزی لحاظ کنید، وقت ساخت گزارش دیتا استودیو رسیده است.
این کار را به این شکل انجام دهید.
۱. با انتخاب گزینه a new report شروع کنید و یک قالب انتخاب کنید.
پس از این که با یک اکانت گوگل وارد دیتا استودیو شدید، اولین گام شما ایجاد یک گزارش جدید خواهد بود.
می توانید یک گزارش خالی را انتخاب کنید یا با شروع با یک تمپلیت دیتا استودیو از ” سندروم صفحه خالی ” فرار کنید.
قالب ها در این پلتفرم وجود دارند یا از Report Gallery می توانید استفاده کنید. البته بسیاری از تیم های بازاریابی قالب خود را منتشر کردند محض یادآوری باید بگوییم گول سادگی ظاهری تمپلیت ها را نخورید، حتی بهترین آن ها همچنان ابزار هستند، نه چیزی که بتوانید به مشتری ارائه دهید.
باید وقت بگذارید تا هر تمپلیتی را انتخاب می کنید سفارشی کنید تا از حالت یک داشبورد مناسب تمام افراد به گزارشی تبدیل شود که ارزش را برای مشتری تان فراهم کند.
۲. منابع داده خود را در ارتباط قرار دهید
دیتا استودیو ارتباط مستقیم با منبع (یا منابع) داده های شما را ساده می کند. می توانید در حال حاضر از ۱۸ ارتباط داخلی گوگل استفاده کنید که دیتا استودیو از آن ها پشتیبانی می کند مانند گوگل آنالیتیکس، گوگل ادز و یوتیوب آنالیتیکس و …
همچنین می توانید داده های خود را از طریق CSV بارگذاری کنید و از طریق گوگل شیتس یا BigQuery به آن دسترسی داشته باشید.
تصویر گیف زیر سریعا نحوه اضافه کردن یک منبع داده را نشان می دهد.
اگر زمان استفاده از محصولات گوگل با محدودیت برای دسترسی به مجموعه داده ها یا فیلدها روبرو شدید، می توانید از بین ۱۴۱ کانکتور همکاران و ۲۲ کانکتور منبع باز انتخاب کنید و به صورت منظم ارتباط های بیشتری اضافه می شوند. چون می توانید در یک گزارش چندین منبع را مرتبط کنید، نیازی نیست منابع داده خود را پیش از ارتباط دادن آماده کنید.
نمودارهای مجزا در دیتا استودیو به صورت پیشفرض از یک منبع داده استفاده می کنند، ولی می توانید از ارزش های مشترک (کلیدهای مشترک) برای ایجاد داده های ترکیبی از حداکثر ۴ منبع دیگر، استفاده کنید. زمانی که منابع داده شما در ارتباط با یکدیگر قرار گرفتند، می توانید نمایش گزارش خود را فرمت بندی کنید.
۳. عناصر بصری تاثیرگذار درست کنید
بصری سازی می تواند درک خوانندگان شما را از داده ها در ضمیر ناخودآگاه و همچنین هوشیار آن ها بالا ببرد. هرچه نمودارهای شما بیشتر واضح و قابل درک باشند، داستان داده هایتان را ساده تر می توان تفسیر کرد.
اضافه کردن یک نمودار در دیتا استودیو آسان است. اما انتخاب بصری سازی یک نمودار مناسب به کمی فکر نیاز دارد.
مطمئن شوید که هر نمودار به گزارش شما معنا می بخشد، شاخص ها را مقایسه نکنید یا بخش ها را تنها به این دلیل به وجود نیاورید که قادر به انجام این کار هستید.
مشتریان شما الگوها و معانی را جستجو خواهند کرد، حتی زمانی که وجود ندارند و حذف نمودارهای بیخود ساده تر از این است که توضیح دهید چرا ترندی که متوجه آن شدید فقط هیاهوی الکی است.
گرچه، می توانید برای افزایش درک موضوع چندین نمودار درست کنید. با گروه بندی نمودارهای روابط، ترکیب و ترندها را واضح توضیح دهید، بدون این که مشتریان شما ملزم به کشف موضوع باشند و خودشان نتیجه گیری کنند.
با پیروی از اصول هرم معکوس، می توانید با هر نمودار عملکرد سطح بالا و مجموع را نشان دهید و عملکرد را با نمودار بعدی تجزیه کنید یا از نمودارهای سری زمانی در کنار یکدیگر برای زوم به داخل روی عملکرد اخیر و زوم به خارج روی ترندها در گذشت زمان، استفاده کنید تا مشتری تان موضوع را با یک نگاه متوجه شود.
اگر مطمئن نیستید از چه نوع بصری سازی استفاده کنید، ابزار انتخاب نمودار (مانند ابزار داخل تصویر زیر از سایت chartlr) می تواند در انتخاب بهترین انواع نمودار برای داده ها و اهدافتان کمک کند.
زمانی که نمودارها شلوغ یا آشفته باشند، برای واضح کردن داستان از تضاد استفاده کنید. در ساخت گزارش دیتا استودیو تنظیم رنگ، وزن و مقیاس ساده است تا تضاد به وجود بیاورید و روی چیزی تاکید کنید. انجام این کار از پنل Style در دیتا استودیو امکان پذیر است که در آن جا می توانید هر سری شاخص را به صورت جداگانه کنترل کنید.
دیتا استودیو یک سری ابزار بصری سازی داخلی دارد که به تفسیر سریع داده ها کمک می کند، مانند پیکان های مقایسه به رنگ قرمز و سبز که در جدول ها و تابلوهای امتیاز پیدا می شوند.
مطمئن شوید بررسی کنید که آیا رنگ ها با تغییر مثبت یا مثبت برای آن شاخص ربط دارند یا نه. ” پیکان سبز به سمت بالا ” برای بازدیدهای سایت عالی است، اما یک افزایش CPC با فلش سبز خوانندگان را گیج می کند. از پنل Style می توانید تنظیمات پیشفرض را تغییر دهید.
۴. زمینه و روایت داستانی فراهم کنید
روایت داستانی برای خواننده شما حس زمان و مکان را به وجود می آورد و بین مفاهیم، ایده ها و رویدادها ارتباط برقرار می کند. اطلاعاتی را که مشتریان ممکن است فورا ندانند یا به یاد آورند در پس زمینه قرار دهید و با شفاف کردن روابط به به خوانندگان خود کمک کنید داده ها و عناصر بصری را درک کنند.
۵. نظم و سلسله مراتب به وجود آورید
مانند هر سندی، نظم و سلسله مراتب در گزارش خوانندگان را راهنمایی خواهد کرد. دیتا استودیو فقط یک پردازشگر لغت نیست و برگه های استایل یا قالب بندی استانداردشده را به شکل مشابهی به کار نمی گیرد.می توانید ساختاربندی و ویژگی های تم را کنترل کنید تا یک حس و حال پیوسته در گزارش خود به وجود آورید.
در حین ایجاد صفحات (یا کپی کردن آن ها)، حواستان به نواحی هدر، موقعیت یابی، متن و اندازه فونت باشد. با انتخاب عناصر می توانید آن ها را در تمام صفحات به کار ببرید و آن ها را به سطح گزارش آورید.
نمودارها و داده هایی را که موضوع مشابهی دارند در یک گروه قرار دهید. انجام این کار کمک خواهد کرد که در هر صفحه (یا اسلاید) یک ایده اصلی قرار گیرد و از حجم اطلاعاتی که خواننده شما در یک زمان پردازش می کند، کاسته شود.
۶. از تیترها (هدینگ ها) و متن های کوتاه (microcopy) کاملا استفاده کنید.
استفاده موثر از هدینگ ها بسیار تاثیرگذار است. البته مجددا باید بگوییم، زمان استفاده از هدینگ ها باید هدفتان بیشتر راهنمایی خواننده تان باشد تا تکرار چیزی که می خواهند بخوانند.
متن های کوتاه در مورد عنصر یک صفحه اطلاعات بیشتری را در اختیار خوانندگانتان قرار می دهند و اضافه کردن آن به گزارش دیتا استودیوتان فوق العاده راحت است.
از microcopy می توانید برای استفاده از سرواژه ها استفاده کنید، حاشیه نویسی کنید، معنای چیزی را توضیح دهید، به اهداف اشاره کنید یا به مشتریان کمک کنید داده ها را بهتر کنند.
در این تصویر از قالب دیتا استودیو، هدینگ، microcopy، و برچسب های شاخص همگی یکدیگر را تکرار می کنند. انجام این کار برای یک قالب خوب است، ولی برای مشتریان ارزش کمی خواهد داشت.
با کمی سفارشی سازی، عنصر هر متن یک هدف دارد. (توجه کنید که ترتیب این شاخص ها نیز عوض شده است تا شاخص های کلیدی عملکرد در ابتدا قرار گیرند.)
۷. برای تحلیل عمیق زمینه را به نمودار اضافه کنید
زمینه و متن مترادف یکدیگر نیستند، زمینه نیازی نیست از جملات طولانی تشکیل شده باشد یا حتی اصلا در قالب کلمات باشد.
علت اتفاقی که افتاده است به ندرت در نمودارهای تجمیعی استاندارد پیدا می شود. زمانی که نیاز به توضیح بیشتر است، گاهی بهترین روش ” نشان بده، بیان نکن ” است. نمودار زیر مخارج و درآمد را در طول سال به تاریخ نشان می دهد. روند هر دو شاخص به سمت بالا است. اما چرا؟
ما می توانیم فقط بگوییم ” سطح تقاضا برای محصول A افزایش یافته است ” اما یک نمودار تکمیلی در نشان دادن اوج گیری در ترافیک جستجو عملکرد بهتری از خود نشان می دهد.
در دیتا استودیو به راحتی می توانید برای اثبات مشاهدات و نتایج به سادگی صفحات و نمودارهای جدید را اضافه کنید. صفحات را به شکل لینک عمقی یا هایپرلینک به یک ضمیمه اضافه کنید.
۸. گزارش دهی را به روز انجام دهید
داده های عملکرد باید در وقت صرفه جویی کنند و تضمینی برای گزارش دهی پیوسته و دقیق باشند. دیتا استودیو اخیرا گزینه های جدید محدوده داده را اضافه کرده است تا در اختیار شما قابلیت های پیشرفته ای برای به روزرسانی خودکار بصری سازی ها قرار گیرد، از جمله:
همانطور که ممکن است متوجه شده باشید، تحلیل و روایت داستانی خاص عملکرد با توزیع گزارش دهی خودکار ” همه چیز را تنظیم کن و دیگر نیازی به توجه به آن نداری ” جور در نمی آید.
با آن که به اشتراک گذاری دسترسی مستقیم برای داشبوردها منطقی است، گزارش هایی که با دقت فراهم کردید، معمولا بهتر است به شکل PDF زمان بندی و تحویل داده شوند.
اگر مشتری شما یک گزارش زنده به شکل یک PDF را ترجیح می دهد، می توانید با یک لینک هر ماه گزارش جدیدی درست کنید. فقط کافی است محدوده تاریخ را به جای استفاده از ” ماه گذشته ” تغییر دهید تا گزارش ها مطابق با همان بازه زمانی باشند که گزارش می دهید.
بسیاری از اصول بهینه سازی گزارش با اصول بهینه سازی نرخ تبدیل مشابه هستند. تفاوت های مهمی بین هدایت یک مشتری بالقوه به سمت انجام دادن یک عمل و هدایت مشتری شما برای تفسیر داده های پیچیده وجود دارد، ولی در هر دو مورد نیازهای مخاطب باید روی انتخاب های شما در مورد اطلاعاتی که باید در نظر بگیرید و روی آن ها تاکید کنید، تاثیر بگذارند.