سهم صدای برند معیار دیده شدن برند شما از طریق کانال های ارتباطی مختلف و میزان نفوذ شما در میان مشتریان است. همچنین این معیار موقعیت ،محبوبیت و میزان موفقیت شما را در مقایسه با سایر رقبا در کل بازار مشخص می کند.
پس در شرایط یکسان، اگر برند شما سهم صدای بالاتری داشته باشد تقریباً میتوان گفت که با گذر زمان سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص خواهید داد. چراکه با افزایش برندینگ و بازاریابی درصد بیشتری مشتری با شما آشنا خواهد شد.
فرمول کلی که برای محاسبه سهم صدای برند بهکاربرده میشود عبارت است از:
درصد سهم صدای برند= ۱۰۰*(اندازه کل بازار/ اندازه برند موردنظر)
بهصورت عملی اگر بخواهیم سهم صدای یک برند را بررسی کنیم باید داده های زیادی را مورد بررسی قرار دهیم چراکه در بازاریابی دیجیتال شبکه ها و کانال های تبلیغاتی متعددی وجود دارد که تمامی آن ها در محاسبه سهم صدای برند نقش بسزایی دارند. پس باید SOV برای تمامی کانال های در دسترس محاسبه شود و درنهایت یک میانگین کلی از آن ها به دست آورد. فراموش نکنید که در این محاسبه باید بسیار دقیق باشید تا در طول زمان تغییراتی که در این شاخص صورت می گیرد را بتوانید محاسبه کنید پس باید ابزارهایی با کمترین درصد خطا را به کار گیرید.
برای بررسی سهم صدای برند و آشنایی با مفهوم آن تصور کنید که یک گروه ۲۰۰ نفره را در اختیار داریم. به هر کدام از افراد این گروه کاغذی می دهیم.
سپس از آنها میپرسیم اولین نام برند لبنیات که به ذهن آنها میرسد را بر روی آن کاغذ بنویسند. در پایان کاغذها را جمع میکنیم.
فرض کنید ۴۳ نفر نام پاک را نوشته باشند، ۳۷ نفر نام پگاه، ۳۱ نفر نام کاله، ۲۵ نفر نام دامداران، ۱۸ نفر نام میهن، ۱۳ نفر نام کالبر، ۱۰ نفر روزانه، ۸ نفر رامک، ۷ نفر هراز و ۸ نفر از سایر برندها نام برده اند. برای محاسبه سهم صدای برند پاک به روش زیر عمل میکنیم.
اندازه کل بازار = ۲۰۰
اندازه برند = ۴۴
درصد سهم صدای برند پاک= ۱۰۰*(۲۰۰/ ۴۴)
درصد سهم صدای برند پاک= ۲۲ درصد
این نشان میدهد برند پاک از سهم صدای بهتری محصولات لبنی برخوردار است.
سهم صدای برند شاخص بسیار مهمی در بازاریابی است؛ دانستن سهم ذکر شده از نام تجاری شما در صنعت ، یک مزیت استراتژیک به شما می دهد و باعث میشود تأثیر خود را سنجیده ، فرصت ها را شناسایی کرده و استراتژی هایی را برای افزایش تأثیر آنلاین برند خود به کار بگیرید.
علاوه بر این باید بتوانید برای سرمایهگذاری در بیزنس خود برای رشد کوتاه مدت و بلندمدت برنامهریزی کنید.ضمنا در تحلیلها و تعیین استراتژیها از SOV استفاده کنید تا بتوانید فروش خود را پیشبینی کنید.
راهکارهای افزایش سهم صدای برند
در ادامه چهار کلید اساسی برای افزایش سهم صدای برندتان را معرفی میکنیم.
آگاه سازی مداوم مشتریان از نام تجاری شما چالشی است که قابل حل است. هر کدام از ما هر روز با صدها برند تجاری ارتباط برقرار می کنیم، با این حال چه تعداد از آن ها را به یاد دارید؟
تنها از طریق تکرار به روش های متفاوت و خلاقانه در ذهن ها می مانید. اگر میخواهید مشتریها در مورد نام تجاری شما محتوا ایجاد کنند ، لازم است که با نام تجاری شما در ارتباط باشند و آگاهی افراد از طریق تعاملات سوشال مدیا افزایش مییابد.
هر چقدر مشتری ها، شما را بیشتر در مکان هایی که وقت خود را می گذرانند ببینند و با شما ارتباط برقرار کنند، احتمال یادآوری برند شما بیشتر است. به همین دلیل مهم است که برند ها در فضای سوشال مدیا مانند فیس بوک ، اینستاگرام و توییتر حضور پررنگی داشته باشند و درواقع با مشتریان درگیر شوند و نه اینکه فقط تبلیغات آنلاین در صفحات زرد ایجاد کنند.
شما با بررسی دقیق بازار و نقاط ضعف موجود در حیطه برندتان می توانید گامی مثبت در جهت ارتقای سهم صدای برند بردارید. علاوه براین باید بتوانید خود را با تغییرات موجود در بازار وفق دهید و حواستان به فعالیت ها و خدمات رقبا باشد.
با شناسایی دقیق نیاز مشتریانتان و هدف گذاری روی تأمین نیازی که قبلاً توسط هیچ کدام از رقبا رفع نشده باعث آشنایی بیشتر مشتری با برند شما، ایجاد تجربه مثبت برای آن ها و ارزش گذاری برای برند شما خواهد شد.
با تحلیل بازار، رقبا و گوش دادن به خواسته مشتریان گامی ارزشمند در راستای افزایش برند خود برداشتهاید.
بهترین راه برای افزایش سهم صدا ، جلب رضایت مشتریان است. مشتریان خوشحال و راضی محتوایی مبتنی بر تجربه رضایت بخش خود ایجاد می کنند که به دسترس سایر مشتریان شما و حتی مشتریان احتمالی می رسد و اساساً بازاریابی برایتان انجام می شود.
این بازاریابی رایگان می تواند هم نعمت باشد، هم عذاب و فکر نکنید برای بیشتر دیده شدن حتماً ویژگیهای واقعی محصول یا خدمات شما باید عالی باشد.
چراکه شرکت های زیادی در شبکه های اجتماعی فعال هستند که از توان خود در آنجا استفاده میکنند تا بر نقاط ضعف خود غلبه کنند و برخلاف چیزی که هستند خود را نشان دهند؛ زیرا در شبکههای اجتماعی کارآمد بودن مهمتر از خوب بودن است.
وقتی سهم صدای برند خود را تحلیل میکنید، بهتر و دقیقتر ایده خواهید گرفت که در کجا برای محتوای حمایتشده، بودجه خود را به افراد مشهور و تأثیرگذار اختصاص دهید و یا اینکه برند خود را به سایر عناصر تبلیغاتی بسپارید. اگر استراتژی رسانههای اجتماعی خود را بهطور مناسب آماده کنید و برای آنها به میزان کافی و در جای درست هزینه کنید، SOV شما بسیار بهبود می یابد.
بسیاری از متخصصان برندینگ و بازاریابی اینفلوئنسرها را به عنوان یکی از استراتژیک ترین ابزارها برای هر برندی معرفی می کنند. برند تجاری معرفی شده توسط تأثیرگذار مناسب، می تواند معجزه هایی را برای آگاهی از آن برند ایجاد کند. معجزه ایجاد روابط طولانی مدت با مشتریان اصلی و مخاطبان هدف خود.
هر کمپینی که توسط نایک راهاندازی می شود ، نمایشی درخشان از رسالت این برند است: انجام هر کاری برای گسترش پتانسیل انسانی. نایک یک نام تجاری مترادف با انعطاف پذیری ، غلبه بر محدودیت های خود ، تلاش برای رسیدن به رویاهای خود ، تنوع و برابری است.
کمپین های نایک الهام بخش و تحریک کننده هستند، اما در موضوعات بحث برانگیز موضع گیری می کنند. تبلیغات نایک به خواسته ها و رویاهای مردم معطوف می شود، خلاقانه، جسورانه و مرتبط است.
حال ببینیم شرایط یک کسب و کار چطور در انتخاب درست یک آژانس اثر دارد. چطور می توانیم بهترین آژانس دیجیتال مارکتینگ را که متناسب با کسب و کار ماست شناسایی کنیم؟
می خواهید برایتان تصمیم گرفته شود یا صرفا خریدار یک عملیات هستید؟
باید بدانید که همه آژانس ها توانایی ارائه استراتژی خوب برای شما را ندارند؛ بنابراین در زمان تصمیم گیری باید به این نکته توجه کنید که قصد دریافت خدماتی کامل از جمله استراتژی را دارید یا صرفا می خواهید با تیمی از بهترین افراد اجرایی کار کنید؟
پس هر انتخابی که دارید، هر نیازی که دارید، زمانی که مشغول انتخاب آژانس هستید، ببینید آژانس مورد نظر چطور خود را معرفی می کند؟
اگر می خواهید یک تیم با قدرت تصمیم گیری عالی داشته باشید – در واقع یک استراتژیست خوب داشته باشید – بهترین آژانس دیجیتال مارکتینگ حتما باید در این لایه فعالیت کند.
عامل مد نظر شما تنها قیمت است یا ارائه بسته بندی هم اهمیت دارد؟
بسته بندی؟ بله. منظور ما از بسته بندی در واقع شکل ارائه محصول یا سرویس است. مثل تفاوت گوشی آیفون و شیائومی.
گوشی های آیفون کیفیت بسیار خوبی دارند؛ هم از نظر مقاومت و هم از نظر عملکرد. اما گوشی های شیائومی هم کیفیت بالایی دارند. تفاوت اینجاست که اپل، گوشی های خود را به شکلی متمایز بسته بندی یا به عبارتی ارائه کرده است؛ محصولی خاص، شیک و متفاوت.
در اینجا خدمات سئو را به عنوان یک محصول در نظر بگیرید.
تعریف کنید که در دریافت یک سرویس ( محصول ) تنها برایتان قیمت مهم است؟ یا می خواهید محصول بی دغدغه و در بسته بندی مناسب به شما برسد؟
در مثال هواپیمایی، آیا برای شما تنوع پذیرایی در هواپیما هم اهمیت دارد؟ یا حاضرید یک نوع غذا را در دو وعده میل کنید و یک آب معدنی دریافت کنید، اما قیمت بلیط شما ۲۰٪ ارزان تر باشد؟
پس مهم است که بدانید آیا می خواهید یک تیم از قبل فکر همه چیز را کرده باشد یا صرفا بر اساس آنچه شما می گویید، در تمام مراحل عمل کند؟ این تفاوتی شرکتی است که استراتژی کار را تدوین می کند، با شرکتی که تنها مجری است و طبعا نتیجه گیری برای او اهمیت ندارد.
افرادی زیادی تمایل دارند محصول یا خدمت خود را از شرکت های نامی دریافت کنند. این امر به چند دلیل اتفاق می افتد:
شرکت پرستیژ بالایی دارد و این برای شما مهم است.
اسم و رسم شرکت برای شما حکم تجربه را دارد.
به دنبال کاهش ریسک هستید و یک شرکت شناخته شده را در این مسیر مقدم میدانید.
ابعاد کار به قدری است که شرکت های کمتر شناخته شده، احتمالا ظرفیت انجام آن را ندارند.
اگر یکی از این آیتم ها برایتان مهم است، بهترین شرکت دیجیتال مارکتینگ را باید از میان گزینه های شناخته شده انتخاب کنید.
فرهنگ برخی سازمان ها ، ارائه خدمتی بیشتر از خواسته مشتری است. فرهنگی که تاثیر بسیار زیادی هم بر افراد دارد.
اگر چنین موردی برای شما اهمیت دارد، باید به دنبال آژانس دیجیتال مارکتینگی باشید که:
مزیت رقابتی آن ها در مواظبت از مشتری و ایجاد تجربه مشتری است.
شرکت کوچکی است و به دلیل تاسیس تازه، احتمالا به شما خدمات بیشتری می دهد.
این را از من بپذیرید که حقیقتا برخی حاضرند خدماتی کمتر از آنچه می پردازند دریافت کنند، اما به طور مثال پرستیژ بدست بیاورند و یا بگویند که من تبلیغات و بازاریابی ام را به فلان شرکت سپرده ام که کار شرکت بزرگ X را نیز انجام داده است.
واقعا این یک فرهنگ است.
می بینید؟ خیلی اوقات اصلا رنک بندی این سایت و فلان سازمان مهم نیست.
فرهنگ شما، مدل رفتار شما، جایگاه شما تعیین کننده این است که بهترین انتخاب چه چیزی می تواند باشد.
جمع بندی
اگر بخواهم خلاصه کنم باید بگویم که:
چیزی بعنوان بهترین آژانس دیجیتال مارکتینگ به صورت عمومی معنا ندارد.
بهترین آژانس دیجیتال مارکتینگ برای شرکت X در اغلب مواقع با شرکت Y فرق دارد.
فرهنگ تصمیم گیرنده یا سازمان در این انتخاب بسیار مهم است.
و البته یک نکته مهم تر، اینکه آژانس مورد نظر اصلا ظرفیت خالی دارد یا خیر؟
در حالت کلی دکوراسیون کلاسیک سبک کاملا مغایر با سبک مدرن و جدید دارد. در سبک کلاسیک تمامی وسایل ، ابزارها و سایر اکسسوری ها در فضای خانه باید حالتی کلاسیک داشته باشند. در چنین دکوراسیونی شاهد تزیینات دست ساز ، لوسترهای کریستالی و برنزی ، پرده های والان دار با حجم زیاد ، مبلمان چوبی با نقش و نگارهای زیاد و فرش هایی با طرح های درهم پیچیده هستید.
علاوه بر آن رنگ ها در دکوراسیون کلاسیک بیشتر در طیف آبی سلطنتی ، زرشکی ، طلایی ، سبز زمردی ، قهوه ای و … قرار دارد. همچنین شاهد آینه کاری سنتی ، گچ بری در سقف ، وسایل طلایی رنگ ، پتینه کاری و از این دست موارد هستید.
یکی دیگر از مواردی که در دکوراسیون با سبک سنتی و کلاسیک به خوبی رعایت می شود ، تقارن در استفاده از ابزارها و وسایل است. به طور مثال فرش ها و لوازم دکوری به صورت جفتی استفاده می شوند و نظم خاصی در فضا دیده می شود.
در کنار تمامی این موارد ، فرش در دکوراسیون کلاسیک دارای ویژگی های خاصی است. در حالت کلی فرش به هر خانه ای فضای گرم و صمیمی می دهد. اما برای اینکه در دکوراسیون با سبک سنتی و کلاسیک ، زیبایی و هماهنگی بیشتری ایجاد کنید ، رعایت چند اصل اهمیت دارد. در ادامه به این موارد اشاره می کنیم.
فرش هایی که مناسبت بیشتری با دکوراسیون کلاسیک دارند ، دارای طرح های شلوغ و پیچیده هستند. همچنین به علت دارا بودن طرح ها و رنگ های زیاد ، شلوغ به نظر می رسند. در میان فرش های با طرح سنتی ، طرح های درختی ، بته جقه ، افشان ، خشتی شلوغی بیشتری دارند و در نتیجه خودنمایی بالایی در دکوراسیون دارند. به همین دلیل بهتر است در سایر عناصر ، از طرح های شلوغ با رنگ های تند استفاده نکنید.
اگر برای اتاق نشیمن با دکور کلاسیک به دنبال فرش مناسب هستید ، فرشی با ابعاد کوچک تر از فضا انتخاب کنید. اجازه بدهید که بخش هایی از موکت و کفپوش اتاق مشخص باشد. همچنین باید چیدمان مبلمان به شکلی باشد که روی فرش قرار نگیرد. بنابراین مبلمان را در حاشیه فرش بچینید تا روی فرش نباشند.
اگر آشپزخانه شما با کابینت های طرح چوب پوشیده شده است ، فرش ایرانی و سنتی انتخابی مناسب در این فضا است. البته اگر آشپزخانه ای شلوغ با وسایل و ابزارهای خیلی زیاد دارید ، فرشی با طرح خلوت و رنگ های ملایم انتخاب کنید. در غیر این صورت آشپزخانه شلوغ تر از قبل خواهد شد و حس خوبی القا نمی کند.
یکی از فرش های ایده ال و مناسب در دکوراسیون کلاسیک ، فرش با طرح افشان است. این فرش ها گزینه خوبی در کنار مبلمان کلاسیک هستند. از سوی دیگر فرش های افشان با طرح های متفاوت شلوغ و خلوت و در رنگ های ملایم و تیره در بازار موجود هستند و دست شما را برای چیدمانی زیبا و شیک باز می گذارند.
اگر مبلمان و سایر وسایل دکوری دارای طرح های شلوغ و درهم پیچیده هستند ، فرش افشان با طرح های ساده و رنگ های روشن گزینه مناسبی است. فراموش نکنید که فرش با طرح های درهم و پیچیده ، در کنار مبلمان ، پرده و سایر اکسسوری های شلوغ ، چشم را آزار می دهد و فضایی لوکس ایجاد نمی کند.
برای انتخاب فرش در دکوراسیون کلاسیک ، پایبند کامل سنت ها نباشید. کمی خلاقیت و جسارت را چاشنی چیدمان خانه کنید. به عبارت دیگر دلیل ندارد که تمامی فرش های خانه ابعادی مستطیلی داشته باشند. در حال حاضر فرش های گرد و بیضی با طرح های سنتی و رنگ های زیبا در بازار یافت می شود. استفاده از این فرش ها در پذیرایی شکلی زیبا ، خاص و شیک از دکوراسیون منزل شما به نمایش می گذارد. اگر کفپوش خانه با سرامیک ، سنگ ، موکت و یا پارکت لمینت پوشیده شده است ، فرش دایره ای یا بیضی را در مرکز سالن پهن کنید و مبلمان را خارج از فرش بچینید.
معماری ویکتوریایی مجموعه ای از سبک های احیای معماری در اواسط تا اواخر قرن نوزدهم و متعلق به دوره سلطنت ملکه ویکتوریا (۱۹۰۱-۱۸۳۷) است. نام این سبک نشان دهنده رسم بریتانیا و فرانسه در نامگذاری سبک های معماری به نام پادشاه در حال حکومت است. بسیاری از عناصر سبک معماری ویکتورین ، تقریباً از سال ۱۸۵۰ یعنی در اواخر سلطنت ویکتوریا محبوبیت شان را از دست دادند.
اگر چه سبک معماری ویکتوریا در طی چندین دهه گذشته ، سلطنت گسترده خودش را بر معماری ایالات متحده را از دست داده ؛ اما این سبک همچنان طرفدارن خودش را داراست.
در سال های بعد عناصر این سبک دچار تغییر و تحولاتی شدند ؛ این سبک ها با این که کاملا شبیه به سبک معماری ویکتوریایی نبوده و تنها در بخشی از عناصر اصلی مانند قاب های پیچده پنجره که از معمار معروف الیوت ری الهام گرفته شده بود ، با سبک ویکتوریایی مشترک بودند.
معماری ویکتورین با تزیینات ، ظریف کاری های بسیار و طراحی داخلی آن شناخته می شود ؛ اما برخی از ویژگی های مشترک در سبک معماری ویکتورین وجود دارد که به شما کمک می کند یک بنای معماری شده به سبک ویکتوریایی را از خارج تشخیص دهید ، این ویژگی های عبارت اند از :
این طراحی ها گاهی منحصر به فرد و گاهی طبق یک الگوی منظم تکرار می شوند.
در سبک معماری ویکتورین “bric-a-brac” ( اشیای تزئینی کوچک با ارزش تزئینی یا احساسی ) ، بسیار با اهمیت و شناخته شده است. علت اهمیت bric-a-brac در سبک معماری ویکتوریایی ، این است که طراحان دوست داشتن جذابیت سبک انگلیسی و ظرافت نقش هایش را به نمایش بگذارند.
این نکته به ما کمک کند تا تزئینات ظریف رعایت شده در مکان های غیر منتظره مانند سیستم های فاضلاب ویکتوریا ، دستشویی های عمومی یا صندوق های پستی را متوجه شویم.
در ادامه این مقاله به معرفی شش مورد از محبوب ترین سبک های معماری ویکتورین ؛ می پردازیم :
در سبک ملکه آنه ، به طرز آزادانه طیف وسیعی از ساختمان های زیبا و رمانتیک را با الگوهای تزئینی از چوب یا سنگ و رنگ های پاستلی رنگین کمان توصیف و تزیین می کند. از دیگر ویژگی های آن می توان به :
ایتالیایی ها با الهام از ویلاهای شمال ایتالیا تغییراتی جزئی در ساختمان ها ایجاد کردن. از مشخصات آن می توان به :
احیای گوتیک ، تلفیقی دیگر از سبک معماری ویکتورین با الهام از کلیساهای جامع گوتیک قرون وسطایی ، با سقف های شیب دار ، پنجره های بلند قوس دار و نوک تیز ، پنجره های لنگ دار و تخته های عمودی بود.
به تزئینات اضافی قسمت بالا و نزدیک پشت بام دیوار ، Eastlake گفته می شود. این سبک انتقالی بین Gothic Revival و Queen Anne است. ویژگی این سبک تخته های کوچکی است که در بالای دیوارهای خارجی قرار گرفته اند. بعضی اوقات در سبک Eastlake یک ایوان طبقه در دوم هم به ساختمان اضافه می کنند.
این سبک دارای پنجره های شبکه ای ، محوطه ای مجزا و سقف های مانسارد که به نام فرانسوا مانسارت ، معمار فرانسوی ، نام گذاری شده؛ است.
بر خلاف سبک های دیگر که توسط معماران حرفه ای برای طبقات پولدار طراحی شده بود ، Folk Victorian در میان طبقه متوسط رایج بود. مردم متوسط خانه های خود را طراحی می کردند یا به یک نجار محلی آن را سفارش می داد. آنها عناصر سبک ویکتورین را با برخی ایده های منحصر به فرد ترکیب می کردند و تمایل داشتند که کوچک تر و ساده تر از افراد ثروتمند باشند.