تعریف بازاریابی از دیدگاه کاتلر

از دید فیلیپ کاتلر بازاریابی بیش از هر عملکرد تجاری دیگری با مشتری سروکار دارد. به همین دلیل یکی از اصلی ترین اهداف در بازاریابی از دیدگاه فیلیپ کاتلر، ایجاد رضایت قلبی و فکری در مشتری با به کارگیری ابزارهای مدرن بازاریابی است. د

ر این دیدگاه بازاریاب ها باید تلاش کنند تا رضایت مشتری را به دست آورده و درعین حال برای شرکت منفعت مالی به ارمغان آورند.

به عقیده فیلیپ کاتلر بازاریابی مجموعه ای از فعالیت های انسانی است که وظیفه دارند مبادله و مصرف کالاها و خدمات را ساده تر کنند. بنا بر این تعریف در بازاریابی باید سه عنصر اصلی وجود داشته باشد:

  • دو یا چند طرف که به طور بالقوه به مبادله علاقه مند هستند.
  • هریک از این طرفین دارای چیزهایی هستند که برای سایرین ارزشمند است.
  • هرکدام از طرفین قادر به برقراری ارتباط و مبادله هستند.

ایرادهای اصلی تعریف بازاریابی از دیدگاه کاتلر

تعریفی که فیلیپ کاتلر برای بازاریابی چیست ارائه داده است، دارای چهار ضعف یا محدودیت است. به عبارت بهتر به دلایلی که در ادامه گفته می شود، نمی توان این تعریف را یک تعریف جامع و کامل از بازاریابی دانست.

  • عملکرد مربوط به تحقیقات بازاریابی و کشف تقاضا در بازاریابی از دیدگاه کاتلر پوشش داده نشده است. از سوی دیگر قسمت مربوط به افزایش تقاضا با استفاده از تبلیغات نیز در این تعریف وجود ندارد. کاتلر در این تعریف تنها بر روی جریان فیزیکی حرکت کالاها از مرکز تولید به مرکز توزیع متمرکز شده است.
  • این تعریف به رابطه نزدیک بین محصول و بازار یا عرضه و تقاضا اشاره نمی کند.
  • تعریف کاتلر از بازاریابی بر عملکرد مبادله، یعنی انتقال مالکیت که قلب بازاریابی است، تاکید نمی کند.
  •  در این تعریف اهمیت مدیریت بازاریابی که مسئول برنامه ریزی، سازمان دهی و انجام مارکتینگ از طریق ترکیب مناسب بازاریابی محصول، قیمت، تبلیغ و توزیع است، نادیده گرفته می شود.

بنابراین تعریف اصلاح شده بازاریابی از دیدگاه کاتلر به صورت زیر است: «بازاریابی به معنای کار با بازارها است. به این معنا که بازاریاب ها باید تلاش کنند تا بتوانند مبادلات بالقوه را افزایش دهند. این بدان معنا است که بازاریاب ها باید بر روی ویژگی هایی از محصول یا خدمت که در جهت رفع نیاز مشتری موثر است، مانور بدهند. همچنین بازاریابی یک فعالیت در میان گروهی از انسان ها است که سعی دارند از طریق فرایند مبادله، نیازها و خواسته های یکدیگر را تامین کنند.

بازاریابی از دیدگاه کاتلر : هنر یا دانش؟

به عقیده فیلیپ کاتلر بازاریابی ترکیبی از هنر و دانش است. در این فرایند هنر و دانش دست به دست هم داده اند تا بازارهای هدف را انتخاب کرده و آن ها را از آن خود کنند. به علاوه هنر مدیریت بازاریابی در نگهداری و رشد مشتری از طریق ایجاد و ارائه محصولات باارزش و برقراری یک ارتباط موثر با مشتری است. در این تعریف هدف از همه استراتژی های بازاریابی جلب رضایت بلندمدت است نه فریب کوتاه مدت!

بازاریاب ها باید افراد هنرمند و خلاقی باشند تا بتوانند برنامه های تبلیغاتی و فروش را به طور موثری طراحی کرده و ایده های جدید را برای توزیع محصولات توسعه دهند. از سوی دیگر آن ها باید دانشمندانی با توانایی تحلیلی قوی باشند تا بتوانند جنبه های استراتژیک و لجستیکی عملیات بازاریابی را نیز مدیریت کنند. بنابراین از دید کاتلر علم و هنر دو بال اصلی در بازاریابی هستند.

بر این اساس می توان گفت که بازاریابی از دیدگاه کاتلر سه فعالیت اساسی را در برمی گیرد:

  • کشف نیازها و تمایلات مصرف کننده که با استفاده از آن می توان فرصت های بازاریابی موجود را برای یک شرکت تشخیص داد.
  • تطبیق منابع و محدودیت های سازمانی با محصول که می تواند به شرکت در بهبود عملکرد مدیریتی و تطابق محصولات با نیازهای جامعه کمک کند.
  • تدوین و اجرای برنامه بازاریابی برای تحقق اهداف دوگانه سودآوری و جلب رضایت مشتری.

تعریف کاتلر از بازاریابی: نگاهی مدرن یا سنتی؟

بازاریابی فرایندی برای خرید و فروش محصولات و خدمات با در نظر گرفتن نیازهای مصرف کننده است. دنیای بازاریابی شامل همه فعالیت هایی است که یک فروشنده انجام می دهد تا اطمینان حاصل کند که یک شرکت می تواند از طریق فروش یک محصول با یک قیمت مشخص، سود کافی را به دست آورد.

در نمای سنتی بازاریابی یک فعالیت محصول محور است. فرایند بازاریابی در گذشته پس از تولید آغاز می شد. تولیدکنندگان چیزی را تولید می کردند که بتوانند آن را بفروشند. به طور کلی خبری از در نظر گرفتن نیازهای مشتری در این فرایند نبود. بلکه تعریف محصول محور بر این فرض استوار بود که ” هر آنچه تولید می شود، قطعا به فروش می رسد “.

اما مشتری مداری مفهوم مدرن بازاریابی است. در نمای مدرن بازاریاب ها باید نیازهای مشتری را تجزیه و تحلیل کنند. سپس این افراد فهرستی از کالاهایی را تهیه می کنند که تولیدکننده می تواند برای تامین نیازهای مشتری بر روی خط تولید خود قرار دهد.

به این ترتیب خواسته های مشتریان از طریق تبادل کالا و خدمات برآورده می شود. تعریف مدرن بازاریابی رضایت مشتری را در نظر گرفته و آن را در میان اولویت های خود قرار می دهد.

همان طور که از این تعاریف برمی آید، بازاریابی از دیدگاه کاتلر یک نگاه مدرن به بازاریابی است. زیرا در این تعریف همواره بر روی شناسایی نیازهای مشتری و تلاش در رفع آن ها تاکید شده است. بنابراین بازاریابی از دید فیلیپ کاتلر یک بازاریابی مشتری مدار است که به جای فروش محصول بر روی جلب رضایت مشتری تمرکز دارد.

بنابراین طبق تعریف کاتلر، برنامه بازاریابی با محصول شروع می شود و تا زمانی که خواسته مشتری کاملا برآورده نشده، به پایان نمی رسد. درنتیجه ممکن است این برنامه حتی تا مدتی پس از فروش نیز ادامه پیدا کند.

از دیدگاه کاتلر در دنیای رقابتی امروز تفکر بازار محور یک ضرورت است. مالباختگان از منظر کاتلر کسانی هستند که چیز خاصی برای عرضه به بازار ندارند. برندگان در حوزه بازاریابی امروز افرادی هستند که با دقت نیازها را تجزیه و تحلیل کرده و فرصت ها را شناسایی می کنند.

به این ترتیب می توانند بهترین پیشنهادها را برای جذب گروه های مشتری هدف ارائه دهند. پیشنهادهایی که کاملا منحصربه فرد هستند و هیچ رقیبی از آن ها استفاده نکرده است.

سخن پایانی


در دنیای تجارت امروز، بازاریابی جایگاه مهمی را به خود اختصاص داده است. امروزه از مفهوم سنتی بازاریابی به عنوان تلاش برای افزایش هرچه بیشتر تعداد مشتری ها و توزیع فیزیکی محصولات، به یک مفهوم مدرن به نام ایجاد مشتری های وفادار رسیده ایم.


آژانس دیجیتال مارکتینگ دیماژن

معرفی سبک معماری گوتیک

نام معماری سبک گوتیک را نویسندگان ایتالیایی از روی نام قبایل وحشی گوت ها که امپراطوری روم و فرهنگ کلاسیک آن را در قرن پنجم نابود کردند ، اقتباس کردند.

البته این سبک هیچ ارتباطی با این قوم ندارد ؛ به همین خاطر در ابتدا لفظ گوتیک توهین و تحقیر تلقی می شد ؛ زیرا ، این سبک تقارن هندسی سبک های گذشته را نداشت ولی از قرن ۱۹ به بعد دیدگاه ها به این سبک تغییر کرد و این بار لفظ گوتیک معنای مثبت گرفت و گوتیک به عنوان یکی از معروف ترین سبک های معماری شناخته شد.

مراحل معماری گوتیک

منشأ شروع آن شهر های شمال فرانسه شمال فرانسه بود و می توان ۳ مرحله برای سیر تکاملی سبک گوتیک در نظر گرفت :

سبک معماری گوتیک | چیدمانه

  1. گوتیک آغازین

معماری گوتیک آغازین دوره متمایز شدن از هنر رومانسک و خودسازی و تکامل شیوه گوتیک است، که نیمه قرن دوازدهم میلادی را فرا گرفت و به انگلستان نیز نفوذ داشت. معماری گوتیک ابتدایی با دوباره ساختن کلیسای سن دنی پاریس، در فرانسه اغاز گردید.

  1. گوتیک پیشرفته ( متعالی )

سبک گوتیک متعالی در انگلیس رواج داشت ، بخش هایی از خانقاه کلیسای وست مینستر و شبستان و نمای غربی یورک مینستر (York Minster) در انگلیس به این سبک ساخته شده اند.

  1. گوتیک شعاع سان ( تابناک )

در نیمه ی اول سده سیزدهم پنجره های سبک معماری گوتیک در نوع خود بزرگترین تا آن روز بودند. نمونه زیبای آن کلیسای سنت شاپل در پاریس است. در گوتیک سبک مشعشع بیش ( بیشتر از ۷۰ درصد ) کل بنا را شیشه ها تشکیل می دادند.

عناصر سبک معماری گوتیک

عناصر کلاسیک در سبک معماری گوتیک می تواند با توجه به مکان ، سن و نوع ساختمان متفاوت باشد ، اما اغلب با ۵ عنصر اصلی معماری گوتیک مشخص می شود:

  • پنجره های بزرگ و رنگی
  • طاق های نوک تیز
  • طاق های آج دار
  • تکیه گاه های پروازی
  • تزئینات جزئی

 معماران به کمک این ویژگی ها می توانستند ساختمان های بلندتر و محکم تری را بنا کنند از جمله این بنا ها ، می توان کلیسای جامع سالزبری را نام برد ، که یکی از اولین نمونه های انگلیسی گوتیک آغازین است .

در ادامه این مقاله به بررسی هر یک از این عناصر می پردازیم.

  • پنجره های بزرگ و رنگی

  در حالی که پنجره ها در بسیاری از ساختمان ها یافت می شوند در بنا های سبک معماری گوتیک این امر به شدت نمود دارد .این پنجره که به طور معمول  بلند و قوسی و دایره شکل هستند که شیشه های رنگی آنها به دقت برش خورده ؛ این موضوع به معماران اجازه می داد تا نور خیره کننده تری را وارد ساختمان کنند.

شیشه کاری پنجره ها که غالبا رنگی هستند ، نکات و صحنه های دقیق از داستان های کتاب مقدس را به نمایش می گذارند.

پنجره های بزرگ و رنگی معماری گوتیک| چیدمانه

  • طاق های نوک تیز

 ویژگی اصلی بسیاری از بناهای سبک معماری گوتیک ، طاق های نوک تیز است که به طور گسترده ای  می توان در اکثر کلیساها و بناهای گوتیک یافت.

به جای استفاده از طاق های عریض و دایره شکل، که مشخصه معماری رومانسک بود ، معمارانی سبک گوتیک قوس های بلند ، باریک و نوک تیزی که از سبک معماری اسلامی اقتباس شده بود را در معماری بنا ها به کار می بردند.این  طاق ها ارتفاع هر کلیسایی را بیشتر می کند و به طور نمادین به سمت آسمان نشانه می رود.

طاق های نوک تیز گوتیک | چیدمانه

  • طاق های آج دار

بخاطر وجود سقف های بلندتر و پنجره های بزرگ تر  در سبک معماری گوتیک ، معماران از روش جدیدی برای پشتیبانی و استقامت سازه استفاده کردند که طاق های آجدار نامیده می شود. طاق هایی که به منظور حمایت از سقف گرد شده و موازی یکدیگر قرار گرفته اند.

این طاق های متقاطع علاوه بر نمایش زیبایی ، پشتیبانی و حفاظت  بیشتری از ساختمان های بلند می کنند.

  • قوس جناغی

 علاوه بر این تکنیک های پیشرفته طاق سازی ، معماران گوتیک روش منحصر به فرد دیگری را برای پشتیبانی ساختاری به کار گرفتند: قوس جناغی.

این سازه های سنگی با توزیع برابر وزن سنگین سقف به سطوح پائین تر و محکم تر ، ساختمان ها را تقویت کردند.تکیه گاه های پرواز استحکام کلیساهای جامع را تضمین می کند ، بنابراین معماران نیازی به قربانی کردن دیوارهای بلند و پنجره های بزرگ سبک معماری گوتیک ندارند.

قوس جناغی سبک گوتیک | چیدمانه

  • جزئیات تزئینی

ویژگی نهایی که در معماری گوتیک یافت می شود وجود عناصر تزئینی  است. این تزئینات شامل ستون های تزئین شده  ، مجسمه شخصیت های دینی و تاریخی و گلدسته ها است که در ساختمان های سبک معماری گوتیک استفاده می شود.


نرم افزار یا فناوری CRM چیست؟

سیستم CRM به شرکت ها کمک می کند تا با مشتریان در ارتباط بوده و سودآوری را بهبود ببخشند. شناخت ابزار CRM و چگونگی کار با آن به شما در درک داده های مخاطب و استفاده از آن برای هوشمندتر شدن استراتژی هایتان کمک خواهد کرد. بنابراین باید در گام اول بدانید که CRM چیست و چگونه می توان از آن در جهت بهبود کسب و کار استفاده کرد؟

CRM مخفف چیست؟

CRM مخفف عبارت Customer Relationship Management به معنای مدیریت ارتباط مشتری است. به عبارت ساده تر CRM فرایند مدیریت تعاملات با مشتریان موجود و احتمالی در طی فرایند فروش است.

هر استراتژی یا رویکردی که از داده ها برای ایجاد روابط با مشتری، مدیریت و بهبود آن استفاده کند، زیرمجموعه ای از CRM به شمار می رود. اما این اصطلاح معمولا برای توصیف نرم افزار یا فناوری CRM استفاده می شود.

نرم افزار CRM چیست؟

نرم افزار یا فناوری CRM سیستمی از ابزارها است که به کسب و کارها کمک می کند تا اطلاعات مشتری را برای مدیریت بهتر روابط با مشتریان، جمع آوری، سازمان دهی و تجزیه و تحلیل کنند. این ابزار می تواند به مدیریت تماس، مدیریت فروش و بهره وری کمک ویژه ای کند.

در حال حاضر از ابزار CRM برای مدیریت روابط مشتری در کل چرخه بازاریابی، فروش، تجارت دیجیتال و تعاملات با مشتری استفاده می شود. به این ترتیب شما می توانید از این ابزار برای یافتن مشتری جدید، ارائه پشتیبانی و خدمات اضافی در طول ارتباط با مشتری و پیشرفت تجارت خود استفاده کنید.

اهمیت مدیریت ارتباط با مشتری چیست؟

اگر از هریک از کارمندان مشغول به کار در بخش های مختلف شرکت بپرسید که اهمیت CRM چیست احتمالا جواب های مختلفی را دریافت خواهید کرد. با این حال همه این پاسخ ها یک نقطه مشترک دارند که معمولا در مرکزیت ماجرا قرار می گیرد و آن بهبود تعامل با مشتری است.

به عنوان مثال بازاریاب ها می توانند با استفاده از داده های موجود در سیستم مدیریت ارتباط با مشتری، دید خوبی را نسبت به فعالیت های مشتری های وفادار، جدید و احتمالی پیدا کنند.

داشتن دانش درباره مشتری یکی از ارزشمندترین منابعی است که شما برای بهبود بازاریابی و فروش خود و در نتیجه رونق کسب و کار در اختیار دارید. جمع آوری و سازمان دهی این اطلاعات به طور موثری هر آنچه را باید درباره مشتری بدانید، در اختیارتان خواهد گذاشت.

به این ترتیب خواهید فهمید که مشتریان شما کدام محصول را دوست دارند، به دنبال چه چیزی هستند و چه چیزهایی توجه آن ها را به خود جلب خواهد کر

CRM برای چه کسانی مفید است؟

بسیاری از افراد نمی دانند که کاربرد CRM چیست و چگونه می توان از آن برای بهبود تجارت استفاده کرد. بیشتر صاحبان کسب و کارهای کوچک معتقد هستند که به دلیل محدود بودن مرزهای کسب و کار، نیازی به استفاده از سیستم CRM ندارند. اما از زمانی که شما فعالیت تجاری خود را در فضای آنلاین کلید می زنید، به اطلاعات جمع آوری شده در CRM نیاز خواهید داشت.

باید بدانید که نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری یک ابزار لازم برای همه است. این ابزار می تواند به قسمت فروش، خدمات مشتریان، جذب نیرو، بازاریابی یا سایر قسمت ها در شرکت راهی بهتر را برای مدیریت تعاملات با مشتری و روابط خارجی نشان دهد.

این ابزار به شما امکان می دهد تا اطلاعات تماس مشتری را ذخیره کرده و فرصت های فروش را شناسایی کنید. همچنین می توانید کمپین های بازاریابی خود را مدیریت کرده و اطلاعات تعامل با مشتری را در اختیار همه افراد در شرکت قرار دهید.

به این ترتیب هرکس در شرکت شما می تواند نحوه برقراری ارتباط با مشتری را ببیند. همچنین می توان از لیست خریدها، آخرین زمان خرید و پرداخت های مشتری نیز آگاه شد. در نتیجه افراد حاضر در تیم می توانند مسیرهای بهتری را برای رشد کسب وکار شناسایی کنند.

سیستم مدیریت ارتباط با مشتری چه کاری انجام می دهد

  • بهبود روابط با مشتری

سیستم CRM به شما کمک می کند تا اطلاعات مشتری را سازمان دهی کنید. به این ترتیب می توانید یک چشم انداز کلی نسبت به مشتری پیدا کرده و در نتیجه همواره او را راضی نگه دارید.

همچنین وجود این سیستم می تواند به شما در قوی تر کردن ارتباط با مشتری کمک کند. زیرا این سیستم منابع بسیار زیادی را در رابطه با مشتری در اختیار شما قرار می دهد که می توانید از همه آن ها برای جلب اعتماد و رضایت او به صورت بهینه استفاده کنید.

  • جمع آوری اطلاعات ضروری

یکی دیگر از کارهایی که بعد فهم اینکه CRM چیست و استفاده از آن می توانید انجام دهید، جمع آوری و طبقه بندی اطلاعات حیاتی است. این سیستم همه داده های مربوط به اطلاعات تماس مشتری از طریق منابع و کانال های مختلف را جمع آوری می کند.

همچنین به طور خودکار اطلاعاتی مانند اخبار اخیر در مورد فعالیت های شرکت را نیز جمع آوری خواهد کرد. به این ترتیب شما می توانید یک خط زمانی از پیشرفت های خود به دست آورده و استراتژی های خود را بر این اساس بهبود ببخشید.

  • موفقیت کمپین های بازاریابی

سیستم CRM می تواند یک نگاه تلفیقی برای مدیریت فعالیت ها و تعاملات روزمره با مشتری را برای شما به ارمغان آورد. از منظر بازاریابی شما با داشتن این نگاه می توانید کمپین های خود را در زمان مناسب راه اندازی کرده و از طریق آن پیام مناسب را منتقل کنید.

  • افزایش فروش

کارمندان فروش از اطلاعات به دست آمده از سیستم مدیریت ارتباط با مشتری می توانند برای سرعت بخشیدن به کارهای خود استفاده کنند. با استفاده از این اطلاعات، کارمندان و تحلیلگران بخش فروش می توانند مرزهای مسیری را که باید طی کنند، برای خود روشن تر نمایند.

همچنین می توانند دورنمای بهتری از این مسیر به دست آورده و پیش بینی های دقیق تری انجام دهند.

  • توسعه تجاری

CRM یک نرم افزار است که می توان آن را به سایر برنامه های تجاری متصل کرد. به این ترتیب می توان سیستم های تجاری موجود در شرکت را یکپارچه کرده و به یک دید ۳۶۰ درجه نسبت به کسب و کار و مشتریان دست پیدا کرد.

  • بهبود خدمات مشتریان

زمانی که متوجه بشوید CRM چیست ، میتوانید با استفاده از آن بک بانک اطلاعاتی کامل از مشتریان خود داشته باشید، بخش خدمات مشتریان به راحتی می توانند به نیازهای مشتری شما از طریق هر کانالی پاسخ بدهند.

مشتریان شما به این موضوع که شما آن ها را می شناسید و اطلاعات بسیار دقیقی از خریدها و پرداخت های آنان دارید، بسیار علاقه مند هستند. به این ترتیب می توانید مشتریان را شیفته خدمت رسانی خود کرده و بهترین خدمات را به آن ها ارائه دهید.

  • مدیریت زمان و بودجه

نسخه های جدیدتر سیستم CRM از هوش مصنوعی برای انجام برخی از وظایف اداری به طور خودکار استفاده می کنند. به عنوان مثال سیستم مدیریت ارتباط با مشتری می تواند ورود داده ها، مسیریابی پرونده ها و سرویس ها را به طور خودکار انجام دهد. در نتیجه شما نیروی انسانی کمتری نیاز داشته و می توانید زمان تیم خود را برای انجام فعالیت های ارزشمندتر خالی کنید.

هوش مصنوعی به شما کمک می کند تا ضمن شناخت بهتر مشتری، احساس و عملکرد او را پیش بینی کنید. به این ترتیب می توانید از فرصت های پنهان شده در داده های کسب و کار، بهترین استفاده را ببرید.

سخن پایانی

چه یک تیم فروش داشته باشید و چه یک کارآفرین انفرادی باشید، از زمانی که قدم به دنیای تجارت آنلاین می گذارید، به سیستم مدیریت ارتباط با مشتری یا CRM نیاز خواهید داشت. با استفاده از این سیستم می توانید اطلاعات ارزشمندی را درباره مشتریان خود به دست آورید.


آژانس دیجیتال مارکتینگ دیماژن

آشنایی با سبک معماری نئو کلاسیک

 در این سبک عظمت مقیاس ، سادگی فرم های هندسی ، جزئیات یونانی و رومی و استفاده چشمگیر از ستون ها مطرح بوده. جنبش نئو کلاسیک تا امروز نیز الهام بخش معماران بوده و در ایالات متحده و اروپا رونق یافته است.

انواع معماری نئو کلاسیک

سبک معماری نئو کلاسیک سه نوع عمده دارد.

  • بناهایی به سبک معابد

از سبک معابد باستان تقلید می کنند. پانته آ پاریس که براساس پانتئون در رم و موزه بریتانیا با الهام از یونان در لندن ساخته شده است ، نمونه هایی از این دست است.

  • بناهای پالادیان

این بنا ها از ویلاهای آندره پالادیو ، معمار رنسانس ایتالیا در قرن شانزدهم الهام گرفته شده اند : او از ساختمان های یونان باستان و روم الهام گرفت. در انگلیس ، معمار رابرت آدام خانه های زیادی را به سبک نئو کلاسیک طراحی کرد که تحت تأثیر سبک پالادیان بودند.

بناهای پالادیان معماری نئو کلاسیک | چیدمانه

  • ساختمان های بلوک کلاسیک

مستطیل یا مربع دارای سقفهای مسطح و نمای بیرونی هستند که ستون های تکراری را به نمایش می گذارند و ظاهری شبیه بلوک تزئینی ( block-like ) را ایجاد می کنند.

ساختمان های بلوک کلاسیک | چیدمانه

8 نکته درباره سبک معماری نئو کلاسیک

در ادامه هشت نکته که باید در مورد سبک معماری نئو کلاسیک بدانید را بررسی میکنم ؛ همراه ما باشید.

  1. تفاوت سبک نئو کلاسیک با معماری باروک و روکوکو

سبک نئو کلاسیک اگرچه تحت تأثیر معماری باروک و روکوکو بود ، بسیار متفاوت بود. ساختمان های نئو کلاسیک بر دیوار های بلند و سقف های مسطح تأکید داشتند در حالی که معماری باروک و روکوکو دارای تزئینات و مجسمه سازی بود. ویژگی بارز معماری نئو کلاسیک استفاده از عناصر کلاسیک رومی و یونانی بود.

  1. یک کتاب ، نئو کلاسیسیسم را تحت تأثیر قرار داد.

در سال ۱۷۵۵ ، یوهان یواکیم وینکلمن ، منتقد هنر آلمانی ، کتابی را با توجه به باستان شناسی منتشر کرد. مطالب کتاب وینکلمن رئوس سبک نئو کلاسیک را مشخص کرد و از هماهنگی ، تناسب ، تقارن قدردانی می کند.

به گفته او ، کمال و زیبایی از ذهن انسان نشأت گرفته و نه از جهان طبیعی. فلاسفه یونان باستان اولین کسانی بودند که این ایده را بیان کردند.

کتابی درباره نئو کلاسیسیسم | چیدمانه

  1. معماری نئو کلاسیک به عنوان “معماری ویترووی” نیز شناخته می شود.

کارهای ویتروویوس ، معمار رومی قرن اول قبل از میلاد ، کمک و نفوذ بزرگی برای نئو کلاسیک ها بود. ایده های او در مورد تناسب و تقارن در کار آن ها تأثیرگذار بوده و در بسیاری از ساختارهای کشف شده در قرن هجدهم دیده می شود.

 پالادیو از Vitruvius ‘De Architettura را می توان به عنوان پایه و اساس مطالعه فرم های کلاسیک استفاده کرد.

  1. الهام گرفتن از یافته های پمپئی

کاوش در پمپئی ( شهر سوخته ای در ایتالیا ) و هرکولانوم (شهری باستانی در ایتالیا ) و کشف مجدد معماری یونان باستان بر علاقه به باستان شناسی و باستان گرایی تأثیر گذاشت. این سبک بر استفاده از شکل ظاهری و استحکام تأکید دارد.

آن ها فضای داخلی را با وسایل تزئینی منفرد ، مانند گلدان و کامو تزئین کردند. الهام گرفتن از پمپئی منجر به معرفی مجدد سیستم شبکه ای جاده ها در برنامه ریزی شهری شد.

الهام گرفتن معماری نئو کلاسیک از یافته های پمپئی | چیدمانه

  1. گسترش نئوکلاسیسیسم در روسیه در قرن ۱۸

 سبک معماری نئو کلاسیک در لندن و پاریس کاملاً مد شده بودند و این دو شهر مهم اروپایی به مراکزی برای این سبک معماری تبدیل شدند.

این سبک به تدریج در شرق اروپا و شرق گسترش یافت. امپراتوری روسیه در حال گذراندن دوره ای از “غرب زدگی” بود و این سبک را که در آن زمان در اروپای غربی محبوب ترین بود ، پذیرفت

روسیه قرن هجدهم نئوکلاسیسیسم را پذیرفت و تمام ساختمان های سن پترزبورگ ، پایتخت جدید ، را به این سبک ساخت.

سبک معماری نئو کلاسیک در روسیه | چیدمانه

  1. تصور می شود که معماری نئو کلاسیک در دو مرحله توسعه یافته است

اولین دوره پالادیان ، حدود ۱۷۰۰-۱۷۵۰ بود. این دوره به این دلیل نامگذاری شد که مستقیماً از طرح های Palladio الهام گرفته شده است. این کار توسط معماران انگلیسی Inigo Jones و Colen Campbell آغاز شد Chiswick House London یکی از مشهورترین نمونه های این سبک است.

سپس ، از سال ۱۷۵۰ ، “نئوکلاسیسیسم بالا” یا غالباً نئوکلاسیسیسم متفاوت با پالادیانیسم وارد شد. این دوره به جای اینکه فقط سبک تحت تاثیر معماری رومی باشد از ساختمان های یونانی نیز الهام گرفته است.

توسعه معماری نئو کلاسیک | چیدمانه

  1. نئوکلاسیسیسم در آمریکا

سبک معماری نئو کلاسیک در ایالات متحده آمریکا ریشه گرفت. آمریکایی ها به سرعت و قبل و بعد از انقلاب خود شیفته نئوکلاسیسیسم شدند و این سبک به یک نماد برای ملت آمریکا تبدیل شد. همه این ها به این دلیل است که بنیانگذاران تمدن جدید قاره آمریکا با مردم روم باستان یک وسواس داشتند.

از دیگر دلایل محبوبیت این سبک در امریکا این بود که روم باستان نمونه ای عالی از یک جمهوری مهم در تاریخ غرب بود و اولین مهاجران به آمریکا نیز همین را می خواستند.

نئوکلاسیسیسم در آمریکا | چیدمانه

  1. اهمیت سبک نئو کلاسیک برای اولین مهاجران آمریکایی

سبک معماری نئو کلاسیک برای اولین مهاجران آمریکایی مهم بود. توماس جفرسون به عنوان یک معمار شناخته شده و محبوب نقش زیادی در استقلال آمریکا داشت. او یکی از مهمترین معماران آمریکایی بود که برای اولین بار از این سبک به عنوان پیوندی بین اندیشه های دولت آمریکا و روم باستان استقبال کرد.

یکی از تلاش های قبلی وی در طراحی یک ساختمان نئو کلاسیک ، خانه خودش است که Monticello نامیده می شود.


 شرکت معماری چیدمانه

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ راهی برای ارتقا محصولات، برند و خدمات است. در این روش بازاریابی از شکل های مختلف رسانه های الکترونیکی مانند پادکست ها، ویدئوها، رسانه های اجتماعی، کمپین های ایمیل یا پیامک و سئو استفاده می شود.

نکته قابل توجه در مورد بازاریابی دیجیتال این است که ذاتا قابل اندازه گیری است. به این ترتیب می توانید از نتایج خود درس گرفته و به مرور استراتژی های بازاریابی دیجیتال خود را بهبود ببخشید.

شکل های مختلف دیجیتال مارکتینگ

دنیای دیجیتال مارکتینگ یک دنیای بسیار پیچیده است که هرروز شکل های متفاوتی را به خود می گیرد. بسته به اینکه شما در چه حوزه ای فعالیت می کنید، ممکن است تنها از یکی از این شکل ها استفاده کرده و یا آن ها را با هم ترکیب نمایید.

در ادامه چند مثال اصلی از چیزهایی که در زیرمجموعه دیجیتال مارکتینگ تعریف می شوند، آورده ایم.

  • بهینه سازی موتور جستجو یا سئو

سئو از نظر فنی بیشتر یک ابزار برای بازاریابی است نه یک روش! در یک تعریف سئو به صورت ” هنر و دانش جذاب ساختن صفحات وب برای موتورهای جستجو ” تعریف می شود. سئو یک علم است زیرا برای دستیابی به بالاترین رتبه ممکن است نیاز به سنجش عوامل مختلف وجود داشته باشد.

امروزه برای بهینه سازی یک صفحه وب باید به کیفیت محتوا، سطح تعامل کاربر، نحوه نمایش وب سایت در موبایل و تعداد و کیفیت لینک ها توجه ویژه ای شود. استفاده استراتژیک از این فاکتورها توانسته سئو را به یک علم تبدیل کند. اما غیر قابل پیش بینی بودن، جنبه هنری نیز به آن بخشیده است.

از مهم ترین فاکتور های که یک مجموعه بازاریابی اینترنتی را به بهترین آژانس دیجیتال مارکتینگ تبدیل می کند ، توانایی در بهینه سازی یا سئو سایت است.

  • بازاریابی محتوا

منظور از بازاریابی محتوا استراتژی مبتنی بر انتشار محتوای مرتبط و ارزشمند برای مخاطبان هدف است. هدف بازاریابی محتوا جذب لیدهایی است که در نهایت به مشتری تبدیل می شوند. اما این کار با تبلیغات سنتی بسیار متفاوت است.

در این شیوه به جای ارائه یک محصول یا خدمت کاملا بدون عیب در قالب هی چند رسانه ای، ارزش محصول در قابل مطالب مکتوب به صورت رایگان ارائه می شود. این بسته مکتوب باید هم برای موتورهای جستجو جذاب باشد و هم کاربران را تشویق به اشتراک مطلب و تعامل بیشتر با برند کند.

  • بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی

بازاریابی در شبکه های اجتماعی شامل مشارکت فعال مخاطبان است. در این روش افزایش ترافیک و آگاهی از برند با درگیر کردن افراد در بحث های آنلاین اتفاق میافتد.

به این ترتیب شما و مخاطبتان می توانید به یک شناخت دوطرفه از یکدیگر دست پیدا کنید. معمولا خرید و فروش از اهداف اصلی دیجیتال مارکتینگ شبکه های اجتماعی نیست. بلکه این راهی برای شروع گفتگو با مخاطب است.

  • تبلیغات native

این نوع از تبلیغات معمولا به عنوان تبلیغات پنهان نیز شناخته می شوند. هدف از تبلیغات بومی کم کردن واکنش های منفی مخاطبان به تبلیغات پرزرق و برق است. بسیاری از مصرف کنندگان تبلیغات تلویزیونی یا رادیویی را مغرضانه و سرشار از ادعاهای دروغین می دانند.

به همین دلیل معمولا به آن ها اعتماد نمی کنند. اما در تبلیغات بومی از جنبه آگهی بودن موضوع ارائه شده تا حد زیادی کاسته می شود و این جنبه در پوشش های دیگری عرضه خواهد شد.

  • ایمیل مارکتینگ

در این نوع شما یک پیام تبلیغاتی را در قالب ایمیل برای مخاطب خود ارسال کرده و امیدوار هستید که او بر روی ایمیل کلیک کند. در این شیوه بازاریابی معمولا جذب مخاطب بسیار دشوار است.

زیرا تعداد افرادی که بر روی یک ایمیل تبلیغاتی کلیک می کنند، بسیار اندک است. بااین حال شما می توانید با شخصی سازی ایمیل ها و ادغام ایمیل های تبلیغاتی و معاملاتی، احتمال موفقیت خود را در این کمپین ها افزایش دهید.

بازاریابی دیجیتال چه چیزی نیست؟

بازاریابی دیجیتال یک هزارتوی بسیار گسترده است که هرکسی ممکن است مسیر را در آن اشتباه رفته و نهایتا به بن بست برسد. تنها راه رسیدن به موفقیت با استفاده از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ، شناختت درست بایدها و نبایدهای این مسیر است.

به علاوه شما می توانید با شناخت مواردی که در دسته بازاریابی دیجیتال قرار نمی گیرند، مسیر درست را انتخاب کرده و گزینه های انتخابی خود را محدودتر کنید.

  • بازاریابی دیجیتال تنها مختص دنیای آنلاین نیست.

دیجیتال مارکتینگ درواقع هر شکلی از محصولات و خدمات بازاریابی را در دستگاه های الکترونیکی در بر می گیرد. همان طور که دیده می شود در ین تعریف هیچ ردپایی از موتورهای جستجو یا فضاهای آنلاین وجود ندارد. بنابراین بازاریابی دیجیتال می تواند هم به صورت آنلاین و هم به صورت آفلاین انجام شود.

بازاریابی از طریق تبلیغات رادیویی، تلویزیونی و تلفنی نیز از جنبه های دیگر دیجیتال مارکتینگ هستند. اما امروزه بازوی مربوط به دیجیتال مارکتینگ در فضای آنلاین، به طور قابل توجهی قدرت گرفته و بر این دنیا حکمرانی می کند.

  • دیجیتال مارکتینگ یک روش مشخص نیست.

دنیای دیجیتال مارکتینگ روزبه روز در حال پیشرفت است. برنامه های جدید هرروز رونمایی شده و کاربران به دنبال تجربه های جدید هستند. بنابراین برای رسیدن به موفقیت در این دنیا یک نسخه کلی وجود ندارد.

شما باید در هر زمان نه تنها به ابزارهای پرکاربرد در همان زمان آشنایی داشته باشید، بلکه باید ابزارهای موفق آینده را نیز بشناسید و برای استفاده از آن ها برنامه ریزی کنید.

  • بازاریابی دیجیتال از تفاوت فرهنگ ها غافل نیست.

مهم ترین نکته در دیجیتال مارکتینگ، اثرگذاری بر روی مخاطب هدف با استفاده از شیوه های درست است. شما باید با زیروبم فرهنگ مخاطبان هدف خود آشنایی داشته باشید تا بتوانید بهترین راه را برای جذب مخاطب پیدا کنید.

به عنوان مثال تجربه نشان داده که واکنش شهروندان انگلیسی و آمریکایی به ایمیل های حاوی الفاظ نسبتا نامناسب متفاوت است. اگر موضوع ایمیل حاوی یک کلمه شیطنت آمیز باشد، احتمال باز شدن ایمیل در انگلیس ۳۰ درصد افزایش پیدا می کند.

این آمار در امریکا برابر ۱۷ درصد است. بنابراین شناخت درست فرهنگ می تواند مسیر شما را برای موفقیت در دیجیتال مارکتینگ هموارتر کند.

  • بازاریابی دیجیتال بدون اشخاص حرفه ای موفقیت آمیز نیست.

پیش از شروع کمپین های بازاریابی دیجیتال باید زمان و انرژی کافی را برای گرد هم آوردن یک تیم حرفه ای صرف کنید. به این ترتیب دیگر نیازی نیست که زمان و هزینه بیشتری را صرف آزمون و خطای یک تیم کم تجربه و بدون دانش بازاریابی کنید.

برای پیدا کردن بهترین و حرفه ای ترین افراد باید فهرستی از سوالات را آماده کنید که با استفاده از آن بتوانید به مشخصات کامل تری از برنامه شخص برای رسیدن به موفقیت در کمپین ها پی ببرید.

سخن پایانی

در بازاریابی دیجیتال می توان از ابزارهای مختلفی مانند کامپیوتر، تلفن، تلویزیون، رادیو و دیگر دستگاه های الکترونیکی استفاده کرد. اما به دلیل اینکه تقریبا ۹۰ درصد افراد در دنیای امروز بیشتر وقت خود را در فضای اینترنت می گذرانند، روی آنلاین بازاریابی دیجیتال بیشتر از سایر جنبه ها خود را نشان داده است.


آژانس دیجیتال مارکتینگ دیماژن